Teacher Preparation for Teaching Students with Disabilities: a case study in a Federal Teaching Institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.10315

Keywords:

Deficiency, Preparation, Theaching

Abstract

Inclusive education is about providing the right to education for all. Thus, it becomes essential to prepare the teacher for the appropriate care for students with disabilities. The present study was developed with the objective of verifying the perception of the trainees of a specialization course in professional teaching in relation to the preparation to teach to students with disabilities. Therefore, the Curriculum Matrix of the course was analyzed to identify the curricular units that address educational inclusion. In addition, a survey was carried out with the 2020 graduates, through a questionnaire, in order to obtain their perception of the training received. The research is classified as qualitative-quantitative, through document analysis, survey, and case study. From the analysis of the data, it is possible to observe the acquisition of knowledge about the adaptation of assessment instruments for students with disabilities, as well as related to differentiated activities for specialized educational service (suitability of materials, alternative communication, and accessible computing). The results indicate that the course has sufficient training for future teachers to work with disabled students, although an expansion in the approach to the topic, workshop, practical activities, and other improvements would be well received.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, B. K. A formação do segundo professor de turma do estado de Santa Catarina. Dissertação (Mestrado em Educação). 2015. 248f. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2015.

BENTLEY-WILLIAMS, R. et al. Collaborative partnership: Developing pre-service teachers as inclusive pratitioners to support students with disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, v.64, n.3, p.270-282, 2017.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Plano Nacional de Educação - Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 20 de outubro de 2020.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência - Estatuto da Pessoa com Deficiência - Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. 2015. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em: 02 de outubro de 2020.

BRIDI, F. R. S. Formação Continuada em Educação Especial: o atendimento educacional especializado. Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, v. 4, n. 7, p. 187-199, jun. 2011.

CAMPOS, C. M. Saberes docente e autonomia dos professores. 2ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

CASTANHO, D. M.; FREITAS, S. N. Inclusão e prática docente no ensino superior. Revista Educação Especial, n. 27, p. 1-4, 2006.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Autores Associados, 2001.

FACULDADE DOM ALBERTO. Docência na Educação Profissional. 2020. Disponível em: < https://domalberto.edu.br/cursos/docencia-na-educacao-profissional-620-horas/>. Acesso em: 20 de setembro de 2020.

FACULDADE UNYLEYA. Faculdade Unyleya oferece diferentes cursos de pós-graduação para professores. Educamaisbrasil, 2018. Disponível em: <https://www.educamaisbrasil.com.br/unyleya/noticias/faculdade-unyleya-oferece-diferentes-cursos-de-posgraduacao-para-professores>. Acesso em 20 setembro de 2020.

FARIA, E. Licenciatura em Educação Especial EAD da Unisanta é o primeiro do Brasil reconhecido pelo MEC. Universidade Santa Cecília, 2019. Disponível em: <https://noticias.unisanta.br/campus/licenciatura-em-educacao-especial-ead-da-unisanta-e-o-primeiro-do-brasil-reconhecido-pelo-mec.>. Acesso em: 20 de setembro de 2020.

GADOTTI, M. Indicadores de qualidade da educação escolar. Seminário o Controle da Qualidade da Educação Escolar, 1992.

GIL, A. C. Metodologia da pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, F. P. et al. A educação inclusiva na formação de professores e no ensino de química: a deficiência visual em debate. Química Nova na Escola, v. 35, n. 4, p. 264-271, 2013.

GUERREIRO, E. M. B. R.; ALMEIDA, M. A.; SILVA FILHO, J. H. Avaliação da satisfação do aluno com deficiência no ensino superior. Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 19, n. 1, p. 31-60, 2014.

HOPKINS, L. The path of least resistance: A voice‐relational analysis of disabled students’ experiences of discrimination in English universities. International Journal of Inclusive Education, v. 15, n. 7, p. 711-727, 2011.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MICHELS, M. H. Como formar professores para a educação especial? São Paulo: Click Ciência, ed. 20, 2010.

MOYSÉS, G. L. R.; MOORI, R. G. Coleta de dados para a pesquisa acadêmica: um estudo sobre a elaboração, a validação e a aplicação eletrônica de questionário. Anais do 27º Encontro Nacional de Engenharia de Produção, p. 09-11, 2007.

MUNGUBA, M. C.; JOCA, T. T. Educação inclusiva: respeito às diferenças e exercício da cidadania em Instituição de Educação Terciária. Polyphōnía. Revista de Educación Inclusiva/Polyphōnía. Journal of Inclusive Education, v. 3, n. 2, p. 187-1987, 2019.

NAÇÕES UNIDAS - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração de Salamanca e Linha de ação sobre necessidades educativas especiais (Conferência Mundial sobre Educação para Necessidades Especiais - Salamanca). Genebra, 1994.

RAUPP, F. M.; BEUREN, I. M. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, p. 76-97, 2006.

REBELO, A. S.; KASSAR, M. C. M. Escolarização dos alunos da educação especial na política de educação inclusiva no Brasil. Inclusão Social, v. 11, n. 1, 2017.

RODRIGUES, S. M. Educação inclusiva e formação docente. São Paulo: Diversa, 2012.

SENAI - Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial. Docência na Educação Profissional e Tecnológica, 2020. Disponível em: <https://www.mundosenai.com.br/cursos/inscricoes-abertas/pos-grad-em-docencia-na-educacao-prof-e-tecnologic/>. Acesso em 20 de setembro de 2020.

UNINTER. Educação Especial e Inclusiva. Uninter, 2020. Disponível em: <https://www.uninter.com/pos-graduacao-ead/curso-educacao-especial-e-inclusiva/>. Acesso em: 30 de novembro de 2020.

UNIVATES. Docência na Educação Profissional (EAD) - 3ª Edição. Univates, 2020. Disponível em <https://www.univates.br/pos-graduacao/especializacao/101>. Acesso em: 20 de setembro de 2020.

UNOPAR. Novo curso de Licenciatura em Educação Especial. BlogUnopar, 2020. Disponível em <https://blog.unopar.com.br/licenciatura-educacao-especial/>. Acesso em: 30 de novembro de 2020.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 205 p, 2001.

Published

2022-07-10

How to Cite

Mafra, S. M., & Kieling, S. F. (2022). Teacher Preparation for Teaching Students with Disabilities: a case study in a Federal Teaching Institution . Revista De Iniciação à Docência, 7(1), 209-226. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.10315