Dark times among us: proposal for a class and activity for the teaching of history through dystopia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.10565

Keywords:

Dystopia, History Teaching, Social imaginary, 19th Century, 20th Century, Pibid

Abstract

The first half of the twentieth century is characterized by being one of the most dark periods of history, for the reason for the 1929 Crash, the First and Second Large War configurate great decadences. Given the great suffering, one of the consequences was the rise of the literary genre of dystopia, which is about to inculcate in the future human pessimism. This article aims to demonstrate, through a bibliographic review, as the works of this literature can serve for the teaching of history through the theme related to the sufferings of the first half of the twentieth century, in the proposition of a thematic class for the New High School and of a didactic activity using two literary works. In this matter, it will be missed on the social imaginary of the nineteenth century so that the great rupture of European experiences between the eighthocentists and the ninetry can be understood. The information of this article, which were made possible through the incentives of the Pibid, may serve for evaluative classes and activities. It will be observed as the dystopia and the imaginative incorporation of this in the classroom can collaborate for history learning and the practice of criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Henrique de Oliveira Furlanetto, Universidade da Região de Joinville

Acadêmico de Licenciatura em História da Universidade da Região de Joinville (Univille).

Wilson de Oliveira Neto, Universidade da Região de Joinville

Professor da Universidade da Região de Joinville (Univille). Possui doutorado em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), mestrado em Patrimônio Cultural e Sociedade e graduação em História pela Universidade da Região de Joinville (Univille).

References

AZEVEDO, Taiana Teixeira. A utopia e 1984: e evolução do gênero utópico sob a perspectiva das análises extrínsecas e intrínsecas. Revista e-scrita, v. 7, n. 3, p. 1-16, 2016. Disponível em: https://abre.ai/d4Dz. Acesso em: 03 mar.2022.

BRADBURY, Ray. Fahrenheit 451: a temperatura em que o papel do livro pega fogo e queima. 4. ed. Rio de Janeiro: Biblioteca Azul, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

DILLMANN, Mauro. Fazer histórico pós-moderno como atividade ética e filosófica diante de múltiplos passados. Revista Territórios e Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 381-385, 2019. Disponível em: encurtador.com.br/CEMNR. Acesso em: 22 jun. 2022.

FABRETTI, Fernando Tadeu Ginez. Postais futuristas de 1900 mostram como seria a Alemanha hoje. MegaCurioso, 2018. Disponível em: https://abre.ai/d4DB. Acesso em: 03 fev. 2022.

FRYE, Northrop. A imaginação educada. Campinas: Vide Editorial, 2017.

GALLO, Renata Altenfelder Garcia. Distopia e modernidade: o pessimismo tem seu lugar. Cerrados, n. 52, p. 85-107, 2020. Disponível em: encurtador.com.br/dgtu2. Acesso em: 11 fev. 2022.

HOBSBAWM, Eric J. A era das revoluções, 1789-1848. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

HOBSBAWM, Eric J. A era do capital, 1848-1875. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

HOBSBAWM, Eric J. A era dos impérios. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

KERSHAW, Ian. De volta do inferno: Europa, 1914-1948. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

MATTOS, Maria de Fatima da Silva Costa Garcia de. O sentido da Modernidade no imaginário do século XIX. dObra[s], v. 3, n. 6, p. 906-103, 2009. Disponível em: https://abre.ai/d4DE. Acesso em: 03 mar.2022.

MORAES, Dênis de. Notas sobre imaginário social e hegemonia cultural. Revista Contracampo - Brazilian Journal of Communication, n. 1, p. 93-104, 1997. Disponível em: encurtador.com.br/qHPQZ. Acesso em: 01 fev.2022.

NAPOLITANO, Marcos. História contemporânea 2: do entreguerras à nova ordem mundial. São Paulo: Contexto, 2020.

ORWELL, George. 1984. São Paulo: LeYa Brasil, 2021.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Em Busca de uma Outra História: Imaginando o Imaginário. Revista Brasileira de História, v. 15, n. 29, p. 9-27, 1995.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & Literatura: uma velha-nova história. Débats, 2006. Disponível em: encurtador.com.br/oHKNU. Acesso em: 30 jun. 2022.

SERBENA, Carlos Augusto. Imaginário, ideologia e representação social. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas, v. 4, n. 52, p. 1-12, 2003. Disponível em: https://abre.ai/d4DG. Acesso em: 03 mar. 2022.

TALONE, Vittorio da Gamma. Distopias presentes, passadas e futuras: os monstros da sociedade. Sociologias, v. 20, n. 49, p. 368-380, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/sociologias/article/view/80251. Acesso em: 02 mar. 2022.

VAHL, Mônica Maciel; VASCONCELLOS, Marciele Agosta de. Mentalidades e Imaginário: (des)continuidades. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas, v. 15, n. 106, p. 221-234, 2014. Disponível em: https://abre.ai/d4DJ. Acesso em: 03 mar. 2022.

ZECHLINSKI, Beatriz Polidori. História e Literatura: uma proposta interdisciplinar de ensino. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 26., 2011, São Paulo. Anais [...] São Paulo: Associação Nacional de História, 2011. Disponível em: encurtador.com.br/deuL6. Acesso em: 29 jun, 2022.

ZUIN, João Carlos Soares. A crise da modernidade no início do século XX. Revista Estudos de Sociologia, v. 6, n. 11, p. 67-90, 2007. Disponível em: https://abre.ai/d4DK. Acesso em: 03 mar. 2022.

Published

2022-07-10

How to Cite

Furlanetto, G. H. de O., & Oliveira Neto, W. de. (2022). Dark times among us: proposal for a class and activity for the teaching of history through dystopia. Revista De Iniciação à Docência, 7(1), 189-208. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.10565