The critical pedagogy of Paulo Freire in the constitution of the professional identity of a Physics teacher educator in a culture of peace, solidarity and social transformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11729

Keywords:

Critical Pedagogy, Paulo Freire, Physics Teacher Training, Critical Friend, Discourse Analysis, Social Transformation

Abstract

In Brazil there is an important number of investigations that aim to understand the practices, discourses and conceptions of teachers’ educators. This is necessary because they play a fundamental role in initial and continuing education, as well as in the promotion of policies, models, and programs for teachers. Thus, this article aims to analyze the role of Paulo Freire's critical pedagogy in the constitution of the identity of a future educator of physics teachers in a culture of peace, solidarity, transformation, and social justice from the dialogue between "critical friends" and re-signifying the term in the Freirian dialogical-problematizing perspective. The research was carried out through an interview. The theoretical and methodological contributions that supported the development of the research were the Pecheutian Discourse Analysis and the references of the teacher education field. From the data analysis it was possible to understand that the training of the future teacher trainer is inscribed in hope and love as an understanding of the other, as attentive listening and struggle for social transformation. Moreover, we conclude that critical friends are constituted in listening and solidarity, because the trainer, according to Freire (2020), needs to learn to listen, stimulate speech and manage silence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisbeth Lorena Alvarado Guzman, Universidade Estadual Paulista

Estudante de Doutorado em Educação para a Ciência na Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP-Bauru). Bolsista da AUIP. Doutorado Sanduiche na Universidade de Aveiro com bolsa CAPES Print (2021-2022). Possui mestrado em Educación-enseñanza de las Ciencias Naturales pela Universidade Del Valle (2017), Cali- Colômbia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências e Física. As linhas de pesquisa e interesse são. Formação de professores de Física, Historia, Filosofia e Sociologia no ensino de Ciências, Análise de Discurso.

Jéssica Reis Belíssimo, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências (FC), Campus de Bauru. Mestra em Educação para a Ciência pelo mesmo programa. Licenciada em Física pela Faculdade de Ciências da UNESP, Campus de Bauru. Professora Estagiária Docente nas Disciplinas de Estágio Currricular Supervisionado I, II, III e IV no curso de Licenciatura em Física da FC da Unesp. Membra do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências (GPEC) desde 2015. Durante a graduação foi bolsista de Iniciação Científica (IC) do CNPq e participou como colaboradora do projeto intitulado: Um Estudo Longitudinal sobre as Representações de futuros professores de Física. Durante o mestrado foi bolsista CAPES e investigou alguns aspectos do imaginário de licenciando(a)s em Física sobre temas como o conhecimento científico, o ensino da ciência e o processo de constituição de saberes para a docência. Atualmente, desenvolve pesquisa relacionada ao ensino de Física e a formação inicial e continuada de professore(a)s de Física.

Roberto Nardi, Universidade Estadual Paulista

Licenciado em Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (1972), mestre em Science Education pela School of Education da Temple University, Filadélfia, E.U.A. (1978), doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, FEUSP (1989) com estágio de pós-doutoramento na Universidade Estadual de Campinas - Unicamp (2004-2005). Docente no Departamento de Física da Universidade Estadual de Londrina - UEL (1980-1993). Secretário para Assuntos de Ensino da Sociedade Brasileira de Física - SBF (1991-1993), Secretário Executivo, Vice-Presidente e Presidente da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências - ABRAPEC (2000-2005). É membro efetivo da European Science Education Research Association - ESERA. A partir de 1994 atua no Departamento de Educação e no Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência da Faculdade de Ciências da UNESP, Bauru, como Professor Associado, Livre Docente. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa 1-A do CNPq e um dos líderes do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências, interessando-se por temas relacionados ao ensino de Ciências, particularmente ensino de Física, em questões relacionadas ao ensino, à aprendizagem e à formação inicial e contínua de professores. Foi Coordenador da Área de Ensino de Ciências e Matemática e Membro do Conselho Técnico Consultivo do Ensino Superior (CTC-ES) da Coordenação de Aperfeiçoamento do Pessoal de Ensino Superior (CAPES) no triênio 2008-2011. Presidente (chair) da International Comission on Physics Education (C14) da International Union of Pure and Applied Physics - IUPAP (2014-2021). Atualmente é membro do Conselho das Conferências Interamericanas de Ensino de Física (CCIAEF), membro suplente do Conselho do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e um dos editores da revista Ciência & Educação, UNESP - Campus de Bauru.

References

ABELL, K. S. et al. Preparing the next generation of science teacher educators: A model for developing PCK for teaching science teachers. Journal of Science Teacher Education, v. 20, n. 1, p. 77–93, 2009.

AZAM, S.; GOODNOUGH, K. Learning together about culturally relevant science teacher education: Indigenizing science methods course International. Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, v. 26, n. 2, p. 74–88, 2018.

BELÍSSIMO, J. R. Um estudo longitudinal sobre o imaginário de licenciando(a)s em Física: pensando a identidade profissional docente. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2021.

BERRY, A.; VAN DRIEL, J. H. Teaching about Teaching Science: Aims, Strategies, and Backgrounds of Science Teacher Educators. Journal of Science Teacher Education, v. 64, n. 2, p. 117–28, 2013.

BRANDÃO, H. H. N. Introdução à análise do discurso. 3. ed. rev. Campinas: Editora Unicamp, 2017

CALIXTO, V. S.; KIOURANIS, N. M. M.; VIEIRA, R. M. Prática como componente curricular: horizontes de compreensão dos formadores de professores de Química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 2, p. 181-199, 2019.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

CORTELA, B. S.; NARDI, R. Formadores de professores de Física: uma análise de seus discursos e como podem influenciar na implantação de novos currículos. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, [S. l], n. 16, 2004.

COSTA, A. L.; KALLICK, B. Through the lens of a critical friend. Educational leadership, v. 51, n. 2, p. 49-51, 1993.

COSTA, F. R. S.; LORENCINI, JÚNIOR, A.; FREIRET, L. I. F. A trajetória dos agentes sociais no ensino superior do estado do Paraná. Revista Internacional de Educação Superior, v.17, p. 1-18, 2021.

DONOHUE, K.; BUCK, G. A.; AKERSON, V. Where’s the science? Exploring a new science teacher educator’s theoretical and practical understanding of scientific inquiry. International Journal of Research in Education and Science, v. 6, n. 1, p. 1–13, 2020.

FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

FRANZAK, J. K. Developing a teacher identity: The impact of critical friends practice on the student teacher. English education, v. 34, n. 4, p. 258-280, 2002.

FRASER, W. J. Science teacher educators’ engagement with Pedagogical Content Knowledge and scientific inquiry in predominantly paper-based distance learning programs Turkish. Online Journal of Distance Education. v. 18, n. 4, p. 35–51, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 63. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: ruma a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

HABERMAS, J. Teoria de la Acción Comunicativa, v. 2. Madrid: Taurus,1987.

MIZUKAMI, M. D. G. N. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-curriculum, v. 1, n. 1, p. 1-17, 2005.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: Princípios & Procedimentos. 12. ed. Campinas: Pontes, 2015.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SACRISTAN, J. G.; GÓMEZ, A. I. P. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Ediciones Morata, 2009.

SCHIMPF-HERKEN, I. El modelo de formación de docentes inicial de la Universidad Humboldt de Berlín: Un nuevo concepto de didáctica multidiciplinar para la diversidad y la interculturalidad. In: CAMPOS, M. R.; KÖRNER, A. (org.). Modelos innovadores en la formación inicial docente: Una Apuesta por el cambio. Santiago: Oficina Regional de Educación de la Unesco, 2006.

SILVA-PEÑA, I. et al. Self-study como proceso de formación de formadores/as: reflexiones en medio del camino. Investigación para la formación de profesores, [S. I.], p. 115-136, 2017.

TERRAZAN, E. A. Inovação escolar e pesquisa sobre formação de professores. In: NARDI, R. A pesquisa em ensino de ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2009.

VAILLANT, D. Formación inicial del profesorado en América Latina: dilemas centrales y perspectivas. Revista Española de Educación Comparada. v. o, n. 22, p. 185–206, 2013.

Published

2023-06-26

How to Cite

Guzman, L. L. A., Belíssimo, J. R., & Nardi, R. (2023). The critical pedagogy of Paulo Freire in the constitution of the professional identity of a Physics teacher educator in a culture of peace, solidarity and social transformation. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e11729, 1-18. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11729

Issue

Section

Dossiê: Cultura de paz