Discursive analysis of the perceptions of undergraduate students in Pedagogy about the construction of academic-scientific literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12202

Keywords:

Literacy practices, Academic-scientific literacy, Pedagogy

Abstract

Studies on academic literacy practices in higher education have shown that there is a conception that such processes manifest themselves in a complex way, both in writing and reading and in orality (MUSSIO, 2017; FIAD, 2011; MOTTA-ROTH, 2010; FISCHER, 2010), demanding a closer look at the forms of reception and production of academic-scientific texts. Given this scenario, our research objective was to investigate the perceptions of Pedagogy graduates from a state higher education institution in Minas Gerais about their experiences in academic-scientific literacy practices. As a methodology, we made an individual questionnaire for the freshmen in the course and the graduates of the last period, with 12 questions. For this work, we selected 4 discursive questions, which presented justifications and comments from undergraduate students about their experiences with this type of literacy. As an analysis methodology, we used the assumptions of Content Analysis (BARDIN, 2007). The results showed that there is a need for more in-depth mediation on the part of higher education professors, so that academic-scientific literacy practices are mobilized not only in sparse moments of the course or for specific groups, but become part of the academic culture in a way that more profitable and are truly taught.

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Author Biographies

Dedilene Alves de Jesus Oliveira, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutora em Língua Portuguesa/Letras Vernáculas (UFRJ); Professora do Departamento de Fundamentos e Metodologias da Educação – UEMG/Barbacena; dedilene@yahoo.com.br; https://orcid.org/0000-0002-0380-3146

Paulo César Ribeiro Júnior, Universidade Federal de Lavras

Pedagogo no Espaço NeuroVida em Barbacena. Mestrando em Educação pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Pós Graduando em Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica pela FACIMIG. Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), onde atuou como voluntário no Projeto de Extensão: Práticas educativas de nivelamento na alfabetização: trabalhando os diversos letramentos, bolsista voluntário do Laboratório de Estudo e Pesquisa sobre as Relações Étnico-raciais (LEPER) e integrante do grupo de pesquisa sobre Pedagogia Hospitalar. Atuou como bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PiBid) e como membro presidente do Centro Acadêmico. Atuou como Monitor de Apoio no Atendimento Educacional Especializado, na E.M Jovelino Jacinto Furtado em Barbacena. Professor de Musicalização pela Sociedade de Cultura de Barbacena. Atuou como professor de musicalização no Instituto Olhar Down. Área de interesse em pesquisa: Alfabetização e Letramento, Educação Inclusiva.

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Published

2023-05-12

How to Cite

Oliveira, D. A. de J., & Ribeiro Júnior, P. C. (2023). Discursive analysis of the perceptions of undergraduate students in Pedagogy about the construction of academic-scientific literacy. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e12202, 1-14. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12202