Discursive analysis of the perceptions of undergraduate students in Pedagogy about the construction of academic-scientific literacy
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12202Keywords:
Literacy practices, Academic-scientific literacy, PedagogyAbstract
Studies on academic literacy practices in higher education have shown that there is a conception that such processes manifest themselves in a complex way, both in writing and reading and in orality (MUSSIO, 2017; FIAD, 2011; MOTTA-ROTH, 2010; FISCHER, 2010), demanding a closer look at the forms of reception and production of academic-scientific texts. Given this scenario, our research objective was to investigate the perceptions of Pedagogy graduates from a state higher education institution in Minas Gerais about their experiences in academic-scientific literacy practices. As a methodology, we made an individual questionnaire for the freshmen in the course and the graduates of the last period, with 12 questions. For this work, we selected 4 discursive questions, which presented justifications and comments from undergraduate students about their experiences with this type of literacy. As an analysis methodology, we used the assumptions of Content Analysis (BARDIN, 2007). The results showed that there is a need for more in-depth mediation on the part of higher education professors, so that academic-scientific literacy practices are mobilized not only in sparse moments of the course or for specific groups, but become part of the academic culture in a way that more profitable and are truly taught.
Downloads
References
BOTELHO, Laura; SILVA, Leonardo. Letramentos acadêmicos: as “dimensões escondidas” em práticas de leitura. Veredas – Revista de Estudos Linguísticos, v.26, n.1, 2022
COSSON, Rildo. Letramento Literário: uma localização necessária. LETRAS & LETRAS. v. 31, n. 3, jul./dez. 2015.
FISCHER, Adriana; PELANDRÉ, Nilcéa Lemos. Letramento acadêmico e a construção de sentidos nas leituras de um gênero. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, 569-599, jul./dez. 2010.
KOMESU, Fabiana Cristina; FISCHER, Adriana. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 16, n. 2, p. 477-493, 2014.
MARTINS, Ronei Ximenes. Metodologia da pesquisa científica: reflexões e experiências investigativas na educação. Lavras: Ed. UFLA, 2022.
MOTTA-ROTH, Desireé. Desenvolvimento do letramento acadêmico por engajamento em práticas sociais na universidade. In: VIAN JR., O.; CALTABIANO, C. (orgs.) Lingua(gem) e suas múltiplas faces: estudos em homenagem a Leila Barbara. Campinas: Mercado das Letras, 2013.
MUSSIO, Simone Cristina. A escrita na universidade: reflexões sobre os tipos de letramento e o discurso acadêmico-científico atual. Ideação, v. 19, n. 1, p. 57-80, 2018.
OLIVEIRA, Luís Carlos; MAGALHÃES, Tânia Guedes. Uma análise do Fundo de Apoio à Pesquisa em Educação Básica (FAPEB) na perspectiva do letramento científico. Revista Interfaces, v. 13, n. 2, p. 209-227, 2022.
SANTOS, José da Silva; REAL, Giselle Cristina Martins. A evasão na educação superior: o estado da arte das pesquisas no Brasil a partir de 1990. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Campinas, v. 22, p. 385-402, 2017.
STREET, Brian. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Tradução: Armando Silveiro e Adriana Fischer. Perspectiva, v. 8, n. 2, p. 541-567, 2010.
STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.