Pedagogical residency: the practice of observations carried out remotely and its importance in the training of chemistry teachers
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12346Keywords:
Residents, Comments, Chemical Contents, Remote Teaching, ICT'sAbstract
Due to the covid-19 pandemic, the second edition of the Pedagogical Residency Program (PRP) occurred remotely. Aware of this scenario, this paper aimed to report remotely made observations from the PRP subproject of Chemistry at the Centro de Ciências Agrárias at the Universidade Federal da Paraíba (UFPB). The school linked to this subproject is located in the city of Areia – PB and the observations were developed in high school classes. From this experience, it can be inferred that technology kept education alive during this pandemic period. This was due to the link between teachers and students, and the entire educational team, making remote teaching possible. Despite several obstacles, adaptation and reinvention of education prevailed. Unfortunately, however, this moment further highlighted the social and economic inequalities in our region, since many students could not participate in synchronous activities due to the lack of resources such as the internet, cell phones and computers. Furthermore, we can say that this moment was extremely important for our teacher training, especially with regard to the use of technologies, considering that we learned about many different applications and platforms, which will be further used in our regencies.
Downloads
References
ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas-Educação, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365.
BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre; NORONHA, Claudianny Amorim. O Estágio Supervisionado para Formação de Professores: orientações para o estagiário. Natal: SEDIS, 2008.
BATISTA, Jaqueline de Souza. Caminhos pedagógicos (re)desenhados pelos professores de química durante o ensino remoto: foi possível a utilização de atividades experimentais? 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade Federal da Paraíba, Areia, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/23431/1/JSB14072022-MQ068.pdf. Acesso em: 25 mar. 2023.
BITENCOURT, Aretusa de Oliveira; NASCIMENTO, Jadson Santos; SILVA, Maria Gabriela Campos da; SILVA, Emanuela Cardoso; MATOS, Ricardo. Tecnologias digitais: heranças positivas e novos caminhos de aprendizagem no pós-pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, [S. l.], v. 3, n. 8, p. 1-19, 2022. DOI: 10.22481/reed.v3i8.10906.
BRASIL. Decreto n.º 7616. Dispõe sobre a declaração de Emergência em Saúde Pública de Importância Nacional - ESPIN e institui a Força Nacional do Sistema Único de Saúde - FN-SUS. Lex: Coletânea de Legislação e Jurisprudência, Distrito Federal, 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7616.htm. Acesso em: 17 fev. 2023.
BRASIL. Portaria n.º 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Coletânea de Legislação e Jurisprudência, Distrito Federal, 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388. Acesso em: 17 fev. 2023.
BRASIL. Portaria n.º 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. D. O. U. 18 mar. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 17 fev. 2023.
CAPES. Portaria n.º 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/guest/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/4912357/do1-2018-03-01-portaria-n-38-de-28-de-fevereiro-de-2018-4912353. Acesso em: 17 fev. 2023.
CORRÊA, João Nazareno Pantoja; BRANDEMBERG, João Cláudio. Tecnologias digitais da informação e comunicação no ensino de matemática em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 8, n. 22, p. 34-54, 2021. https://doi.org/10.30938/bocehm.v8i22.4176
COSTA, Sayonara Salvador Cabral da; MOREIRA, Marco Antônio. A Resolução de Problemas como um tipo especial de Aprendizagem Significativa. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Porto Alegre, v.18, n.3; p.263-277. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6663/19038. Acesso em: 25 mar. 2023.
CRUZ, Thimóteo Pereira. O olhar do professor reflexivo sobre o fracasso escolar. Revista de Educação, Linguagem e Literatura da UEG-Inhumas, Goiânia, v. 3, n. 1, p. 51- 62, 2011. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revelli/article/view/2864. Acesso em: 25 mar. 2023.
FRANTZ, Lori Mari; MALDANER, Maridalva Bonfanti. Estágio Curricular Supervisionado. Ijuí: Editora Unijuí, 2010.
FREITAS, Mônica Cavalcante de; FREITAS, Bruno Miranda de; ALMEIDA, Danusa Mendes. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 1, n. 2, p.1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540. Acesso em: 25 mar. 2023.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
GOVERNO DA PARAÍBA. Portaria SEECT n.º 418, de 17 de abril de 2020. Secretaria de Educação anuncia Regime Especial de Ensino para a Rede Estadual durante a pandemia. 2020. Disponível em: https://pbeduca.see.pb.gov.br/guias-de-orienta%C3%A7%C3%A3o/normativas-federal-e-estadual. Acesso em: 17 fev. 2023.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. Friday, March 27, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 15 fev. 2023.
IBGE, Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101705_informativo.pdf. Acesso em: 25 mar. 2023
LEITE, Bruno Silva. Aplicativos para aprendizagem móvel no ensino de química. Ciências em Foco, Campinas, v. 13, p. e020013, 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14710/9697. Acesso em: 25 mar. 2023
LEITE, Bruno Silva. Tecnologias no ensino de química: passado, presente e futuro. Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 1, n. 3, p. 326-340, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/2570. Acesso em: 25 mar. 2023.
LEITE, Bruno Silva. Tecnologias no ensino de química: teoria e prática na formação docente. 1 ed. Curitiba: Appris, 2015.
MEZACASA, Bruna Klauck; KURZ, Débora Luana; BEDIN, Everton. O uso da sequência didática no ensino de Química: um caso específico no estágio supervisionado. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 6, n. 2, 2020. Disponível em: https://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/3247. Acesso em: 25 mar. 2023.
MORETTI, Andressa Algayer da Silva; BAPTISTONE, Gabriel Ferreira.; TOYAMA, Karla Suzi Furutani.; FIGUEIREDO, Márcia Camilo. Programa de residência pedagógica: narrativas formativas compartilhadas por discentes de licenciatura em Química. Temas & Matizes, Cascavel, v. 15, n. 26. Jan/dez. 2021. https://doi.org/10.48075/rtm.v15i26.26386.
NUNES, Amisson dos Santos; ADORNI, Dulcinéia da Silva. O ensino de química nas escolas da rede pública de ensino fundamental e médio do município de Itapetinga-BA: O olhar dos alunos. In: ENCONTRO DIALÓGICO TRANSDISCIPLINAR, 2010, Vitória da Conquista. Anais [...]. Vitória da Conquisra: Educação e conhecimento científico, 2010. Disponível em: https://docplayer.com.br/67924108-O-ensino-de-quimica-nas-escolas-da-rede-publica-de-ensino-fundamental-e-medio-do-municipio-de-itapetinga-ba-o-olhar-dos-alunos.html. Acesso em: 25 mar. 2023.
PACHECO, Lucas Carvalho; SAUERWEIN, Inés Prieto Schmidt. Contribuições e possibilidades da Residência Pedagógica para a formação inicial de professores de Física: um relato de experiência. Revista de Iniciação à Docência, Bahia, v. 7, n. 2, 2022. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.10917.
PEREIRA, Darlysson Santos; PEREIRA, Daianne Maiara Santos; EVANGELISTA, Jean Lucio Santos. O ensinar se adaptando à nova realidade em tempos de pandemia. Revista Semiárido De Visu, Petrolina, v. 10, n. 1, p. 63-73, 2022. DOI: 10.31416/rsdv.v10i1.28
PESCE, Marly Krüger de; ULBRICH, Raquel Terezinha. O ensino remoto e as tecnologias digitais na perspectiva do professor do ensino médio. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, v. 12, n. 27, p. 155-174, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1580/1156. Acesso em: 08 mai. 2023.
REIS, Saulo Gabriel. A importância da observação das aulas no processo de formação docente. In: MARTINS, Vicente de Paula da Silva (org). Atividades de estágio em língua portuguesa: relatos de experiências dos residentes de Letras no Programa de Residência Pedagógica (PRP). São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. 234p. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2022/01/ebookvicente-1.pdf. Acesso em: 25 mar. 2023.
ROSA, Jeâni Kelle Landre; WEIGERT, Célia; SOUZA Ana Cristina Gonçalves de Abreu. Formação docente: reflexões sobre o estágio curricular. Ciência & Educação, Bauru, v.18, n.3, p.675-688, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/5M6rMNfLymsDS5xkqSzmghN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 mar. 2023.
SERAFINI, Óscar; PACHECO, José Augusto. A observação como elemento regulador da tomada de decisões: a proposta de um instrumento. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v.3, n2, p.1- 19, 1990. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/459/1/1990%2c3%282%29%2c1-20%28OscarSerafini%26JoseAPacheco%29.pdf. Acesso em: 25 mar. 2023.
SILVA, Rejane Maria Ghisolfi; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Estágios curriculares supervisionados de ensino: partilhando experiências formativas, EntreVer - Revista das Licenciaturas, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 116-136, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/31491320/Est%C3%A1gios_curriculares_supervisionados_de_ensino_partilhando_experi%C3%AAncias_formativas. Acesso em: 25 mar. 2023.
SILVIA, Ayuso. Coronavírus exacerbou desigualdades educacionais no mundo. 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/sociedade/2020-06-23/coronavirus-exacerbou-desigualdades-educacionais-no-mundo.html. Acesso em: 19 fev. 2023
SOUSA, Thaiane Freitas Brito de; ARAÚJO, Jéssica Mayara Vieira de; GUEDES, Ana Karolina Vieira de Lima; NASCIMENTO Maria Helena Monteiro do; SANTOS, Keliana Dantas. Aulas em tempos de pandemia: um relato de experiência no curso de Licenciatura em Química do IFPB. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DAS LICENCIATURAS, 7., Recife, Anais [...]. Recife: Instituto Internacional Despertando Vocações, 2020. https://doi.org/10.31692/2358-9728.VIICOINTERPDVL.0283.
SOUZA, Andreza Gomes de. “Só tinha um celular para quatro pessoas”: refletindo o ensino remoto em química junto a alunos do ensino médio. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade Federal da Paraíba, Areia, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/26226/1/AGS08022023-MQ074.pdf. Acesso em: 25 mar. 2023.
SOUZA, Dominique Guimarães de; MIRANDA, Jean Carlos. Desafios da implementação do ensino remoto. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, ano II, v. 4, n. 11, Boa Vista, 2020. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/38/34. Acesso em: 28 mar. 2023.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino Remoto Emergencial e o Estágio Supervisionado nos Cursos de Licenciatura no Cenário da Pandemia Covid 19. Rev. Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 13, n. 32, e-14290, Bahia, 2020. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14290.
SOUZA, Luzia Maria de; SOUZA, Pedro Ramon Pinheiro de. Educação e novas tecnologias pós-pandemia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 9, p. 61580-61596, 2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n9-078.
TOLEDO, Bruno de Souza; CARDOSO, Ana Maria Pereira. O Uso de Softwares na Educação, Brazilian Journal of Development, Paraná, v. 6, n. 1, 2020. https://doi.org/10.34117/bjdv6n1-147.
UFPB - Universidade Federal da Paraíba. Portaria Nº090/GR/REITORIA/UFPB. João Pessoa: UFPB, 2020a. Disponível em: http://www.prpg.ufpb.br/prpg/contents/downloads/Portaria_090_GR_Reitoria_UFPB.pdf/view. Acesso em: 15 fev. 2023.
UTSUMI, Luciana Miyuki Sado. É possível formar professores reflexivos que possam situar-se em níveis da realidade escolar? Academos: revista eletrônica da FIA, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 69-77, 2006.
VIEIRA, Letícia; RICCI, Maike Cristine Kertzschmar. A educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. Observatório do ensino médio em Santa Catarina, editorial de abril/2020. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/7432/EDITORIAL_DE_ABRIL___Let_cia_Vieira_e_Maike_Ricci_final_15882101662453_7432.pdf. Acesso em: 15 fev. 2023.
WAN, Yushun; SHANG, Jian; GRAHAM, Rachel; BARIC, Ralph; LI, Fang. Receptor Recognition by the Novel Coronavirus from Wuhan: an Analysis Based on Decade-Long Structural Studies of SARS Coronavirus. Journal of Virology, v. 94, n. 7, p. e00127-20, mar. 2020. Disponível em: https://journals.asm.org/doi/epub/10.1128/JVI.00127-20. Acesso em: 25 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.