Pedagogical residency: the practice of observations carried out remotely and its importance in the training of chemistry teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12346

Keywords:

Residents, Comments, Chemical Contents, Remote Teaching, ICT's

Abstract

Due to the covid-19 pandemic, the second edition of the Pedagogical Residency Program (PRP) occurred remotely. Aware of this scenario, this paper aimed to report remotely made observations from the PRP subproject of Chemistry at the Centro de Ciências Agrárias at the Universidade Federal da Paraíba (UFPB). The school linked to this subproject is located in the city of Areia – PB and the observations were developed in high school classes. From this experience, it can be inferred that technology kept education alive during this pandemic period. This was due to the link between teachers and students, and the entire educational team, making remote teaching possible. Despite several obstacles, adaptation and reinvention of education prevailed. Unfortunately, however, this moment further highlighted the social and economic inequalities in our region, since many students could not participate in synchronous activities due to the lack of resources such as the internet, cell phones and computers. Furthermore, we can say that this moment was extremely important for our teacher training, especially with regard to the use of technologies, considering that we learned about many different applications and platforms, which will be further used in our regencies.

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Author Biographies

Jarline dos Santos Cardoso , Universidade Federal da Paraíba

Graduanda do curso de Licenciatura em Química do Centro do Ciências Agrárias da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Areia - PB. Ao longo da graduação já participou do PIBID, PROLICEN, PROBEX e PRP. E-mail: jarline.cardoso2@academico.ufpb.br

Andressa da Cunha Soares, Universidade Federal da Paraíba

Graduada nos cursos de Bacharelado em Química (2019) e Licenciatura em Química (2022) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus II – Areia - PB. E-mail: andressa_bbgt@hotmail.com

Erika Wilma de Paiva Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

Graduanda em Licenciatura em Química pela Universidade Federal da Paraíba – Centro de Ciências Agrárias - Campus II, Areia-PB. Durante a graduação participou dos Programas PIBID e Residência Pedagógica. E-mail: ewpr@academico.ufpb.br

Rodolfo André dos Santos, Universidade Estadual da Paraíba

Graduado em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual da Paraíba e mestrando em Química Teórica e Computacional pela mesma instituição. Professor efetivo do estado da Paraíba e preceptor do Programa Residência Pedagógica. E-mail: Rodolfo.andre.santos@aluno.uepb.edu.br

Kalline de Almeida Alves Carneiro, Instituto Nacional do Semiarido

Doutora em Ciência do Solo pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Pesquisadora PCI-DB do Instituto Nacional do Semiárido (INSA). E-mail: kallinequimica2014@gmail.com

Maria Betania Hermenegildo dos Santos, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Química Analítica pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduada em Química Industrial e Licenciatura em Química pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Docente Associada do Centro do Ciências Agrárias/UFPB. E-mail: mbetaniahs@gmail.com

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Published

2023-07-04

How to Cite

Cardoso , J. dos S., Soares, A. da C., Rodrigues, E. W. de P., Santos, R. A. dos, Carneiro, K. de A. A., & Santos, M. B. H. dos. (2023). Pedagogical residency: the practice of observations carried out remotely and its importance in the training of chemistry teachers. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e12346, 1-17. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12346