Engenho de Composição: a formação do professor de dança no contexto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB
DOI:
https://doi.org/10.22481/rid-uesb.v5i2.7161Keywords:
Dance training; University Extension; Creative Processes.Abstract
The subject approached on this article is part of studies developed in my master's research, defended in 2019, with the Postgraduate Program in Dance of the Federal University of Bahia, which proposes to analyze the contributions of the Extension Program Workshop of Composition in the training of students developed in my master's research, defended in 2019, with the Postgraduate Program in Dance of the Federal University of Bahia, which proposes to analyze the contributions of the Extension Workshop Program of Composition in the training of students of the Degree in Dance from the State University of Southwest Bahia, evaluating its actions as a training agent for future dance teachers. In the cut presented here, the Wit of Composition stands out for the possibilities of training, building bonds and artistic sharing with the community. The following were used in this work: analysis of documents, such as the Pedagogical Political Project of the Dance Degree course, testimonials from graduates of the Dance Degree course and semi-structured conversational interviews, with informants the teachers who underwent the coordination of the Education Program Of Composition ‘Engine’ Extension. The research has a qualitative methodological approach based on participant observation. At last considerations, the emancipatory perspective inherent in artistic making and its contributions to the field of dance are highlighted.
Downloads
References
ASSIS, T. S. Múltiplos Olhares: A Formação do Professor de Dança em Questão. In: Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade – EDUCON, v. 9, n. 01. Anais do Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade – EDUCON, São Cristóvão: set/2015, p. 1-9.
BASBAUM, R. Vivência crítica participante. ARS (São Paulo), v. 6, n .11, 2008.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS - FORPROEX. Política nacional de extensão universitária. In: Encontro Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. 2012, Manaus. Anais... Manaus/AM: FORPROEX, 2012.
Disponível em: <http://www.utfpr.edu.br/estrutura-universitaria/pro-reitorias/prorec/diretoria-de-extensao/documentos-da-extensao-de-ambito nacional/politica-nacional-de-extensao-universitaria-forproex-2012/view>. Acesso em: 17 ago. 2018.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. São Paulo/SP: Autêntica, 2014.
LOPONTE, L. G. Docência Artista: arte, estética de si e subjetividades. 2005. 208 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre/RS, 2005.
MOLINA, A. J. Experiência artística no ensino superior em dança: ativações para um currículo encarnado. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Salvador/BA, 2015.
SÍVERIS, L. O princípio da aprendizagem na extensão universitária. In: SÍVERIS, L. (Org.). A extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília/DF: Liber Livro, 2013.
SCHETTINI, R. A. O Marujeiro da lua: Jogos performativos: política, poética e espetacularidade na formação de professores de teatro e de dança. 2013. 317 f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador/BA, 2013.
STRAZZACAPPA, M.; MORANDI, C. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança. 1. ed. Campinas/SP: Papirus, 2006.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO SUDOESTE DA BAHIA. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Dança. Jequié/BA, 2011.
______. Projeto de Extensão Engenho de Composição. Jequié/BA: DCHL, 2018.