A prática docente no ensino de Literatura na perspectiva da "Estética da Recepção"

Authors

  • Maklina dos Santos Almeida
  • Leonardo Chaves Ferreira
  • Izabel Cristina dos Santos Teixeira

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v5i3.8313

Keywords:

Literature; Aesthetics of Reception; Teaching; Soiree.

Abstract

The present work, linked to the Institutional Teaching Initiation Grants Program (PIBID/LETRAS/UNILAB), aims to reflect on the fruition of the literary text as an alternative practice to the traditional teaching of literature. To do so, we will rely mainly on the postulates of Hans Robert Jauss (1967), on the "Aesthetics of Reception". In this research, we conjecture that the methods of teaching literature based on the receptional bias and the direct contact of the reader with the text contribute to a significant learning in literature and that the class limited only to the chronological information of the literary schools empties the effects of the literary experience. Methodologically, the work was divided into two stages: (1) realization of a "Literary Sarau", as a reflection on the day of "Black Consciousness", aiming to awaken the critical sense, in relation to racism, from a dynamic relationship between author, work and reader; (2) application of a questionnaire, structured for 105 students, about the classes of literature. After these steps, we proceeded to the conclusive data, related to the approach of the Aesthetics of Reception in the literature classes, by employing methods that provide greater contact of the reader with the literary text, highlighting its importance in the reading process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALÓS, A. P. Recordações de uma Afro-Brasileira e outros movimentos. Revista Escrita, Rio de Janeiro, n. 12, 2011.

ALVES, A. F. de C. O navio negreiro.

Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=1786 Acesso: 15 abril 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. PCN - Ensino Médio: Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília/DF: Secretaria da Educação Média e Tecnológica, 2006

BUARQUE, C. A mão da limpeza. Disponível em: https://www.letras.com/chico-buarque/1228782/ Acesso em: 15 de abril de 2020

CÂNDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários escritos. São Paulo/SP: Duas Cidades, 1995.

CÂNDIDO, A. Poesia e oratória em Castro Alves. In: CÂNDIDO, A. Formação da literatura brasileira, v. II, cap. 5, 6. ed. Belo Horizonte/MG: Itatiaia, 1981, p. 241-255.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em Ciências Humanas e Sociais-Estudo de caso. Editora Vozes, 2011.

COSSON, R. Letramento literário. São Paulo/SP: Contexto, 2011.

COSTA, N. B. As letras e a letra: o gênero canção na mídia literária. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Org). Gêneros textuais e ensino. São Paulo/SP: Parábola Editorial, 2010, p.117-132.

EVARISTO, C. Poemas da recordação e outros movimentos. Olhos d’água. Belo Horizonte/MG: Nandyala, 2008, p. 15-19

FERREIRA, L. da C. A utopia das letras de Agostinho Neto. Revista Eletrônica de Estudos Literários, Vitória, [s. n.], ano 8, n. 11, 2012.

FORTIN, M. F. O processo de investigação: da concepção à realização. São Paulo/SP: Atlas, 2010.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo/SP: Atlas, 2008.

HORING, J. da S. Os movimentos de Libertação Nacional em Angola: Trajetória Política, Guerra Civil e Impactos sobre a construção do Estado (1975-2002). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015.

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementariedade? Cadernos de Saúde Pública, v. 9, n. 3, 1993, p. 239-262.

OLIVEIRA, A. V. O imperativo da mudança no ensino da Literatura: repensando os métodos a partir de termos geradores. Revista Prática Docente, v. 1, n. 1, 2016, p. 54-66.

OLIVEIRA, E. K. Corpo a corpo com o texto literário. 2009. 167 f. Tese (Doutorado em Teoria e História Literária). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas/SP, 2009.

OLIVEIRA, E. K. Corpo a corpo com o texto na formação do leitor literário. Campinas/SP: Autores Associados, 2012.

OLIVEIRA, M. R. D. Explorando o território da voz e da escrita poética em Paul Zumthor. Revista Fronteira Z, São Paulo, n. 9, dezembro de 2012.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Recife/PE: Ed. Bagaço, 2005

PEREIRA, A. S. de S. Ensino de Língua Portuguesa com base em gêneros textuais. Redenção, Ceará: Subprojeto PIBID – Letras – Ceará. Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, 2018.

Disponível em: http://pibid.unilab.edu.br/subprojetos/pedagogia-lingua-portuguesa/lingua-portuguesa-ce/ Acesso em: 15 jan. de 2020.

SILVA, F. G. et al. A poesia como recurso didático para a formação literária e sociocultural dos alunos do ensino médio. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3, 2016. Ceará: UECE, 2016, p. 1-8

SILVA, F. G. et al. Saraus contemporâneos: a importância dos saraus como espaço político de socialização. Cadernos CESPUC. Belo Horizonte/MG, n. 29, 2017, p. 150-167.

VIOLIN, A. C. Resenha: corpo a corpo com o texto com o texto no ensino de literatura. Revista Crátilo, v. 6, n. 2, 2013, p.102-104.

ZAPPONE, M. H. Y. Estética da Recepção. In: BONNICI, T.; ZOLIN, L. O. (Orgs.). Teoria literária: abordagem histórica e tendências contemporâneas. Maringá/PR: Eduem, 2009, p. 153-162.

Published

2021-03-28

How to Cite

Almeida, M. dos S. ., Ferreira, L. C. ., & Teixeira, I. C. dos S. . (2021). A prática docente no ensino de Literatura na perspectiva da "Estética da Recepção". Revista De Iniciação à Docência, 5(3), 34 - 50. https://doi.org/10.22481/riduesb.v5i3.8313