Use of animations for inclusive teaching of immunology: a tutoring experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9111

Keywords:

video, disability, audio description, bacteria, remote teaching

Abstract

Many people live with some type of visual impairment and teachers need to find solutions to ensure the inclusion of these individuals in Higher Education. Based on this, a didactic model with inclusive animated videos was made and applied to an immunology class, during emergency remote teaching, as requirement for the Internship to Teaching discipline approval and reported on this work. The material consisted of three short videos, with narration, PowerPoint animations, subtitles and audio description. The students of the immunology discipline were divided into two groups to assess the material and performance of the trainee teacher through online forms: those who only heard the audio description and those who saw the animated videos without the description. Students considered that the material helped in the inclusive and remote learning of immunology and the experience of participating in the learning of these students was of great value.

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Author Biographies

Joanna de Freitas Rocha, Universidade Federal do Ceará

Graduação em Bacharelado Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará, área de Imunologia (2014). Bolsista de Apoio Técnico Superior, financiado pela FUNCAP, no Laboratório de Bioenergética 2 do Departamento de Bioquímica e Biologia Molecular da Universidade Federal do Ceará (UFC) por 2 anos (2014 a 2016). Auxiliou em pesquisas no Laboratório de Fisiologia Vegetal (UFC) com suporte financeiro privado de 2016 a 2017. Produz ilustrações e diagrama cartilhas educativas na área da Saúde. Mestranda na Universidade Federal do Ceará pelo Programa de Pós-Graduação em Sistemática, Uso e Conservação da Biodiversidade (PPGSIS)

Letícia de Castro Viana, Universidade Federal do Ceará

Estudante de Iniciação Científica do Laboratório de Bioprospecção de Recursos Regionais (Bioprospec), Universidade Federal do Ceará. 2019 foi bolsista do Programa de Aprendizagem Cooperativa em Células Estudantis (PACCE), Universidade Federal do Ceará. 2014-2015 foi bolsista IC do Laboratório de Tecnologia de Materiais, Universidade Federal do Ceará.

Erika Freitas Mota, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2000), graduação em Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2000), graduação em Licence de Biologie Cellulaire et Physiologie - Université de Paris XI (Paris-Sud) (1998) e doutorado em Bioquímica pela Universidade Federal do Ceará (2006). Professora do Departamento de Biologia da Universidade Federal do Ceará e dos Programas de Pós Graduação em Sistemática, Uso e Conservação da Biodiversidade (PPGSIS) e de Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) da Universidade Federal do Ceará.

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Published

2021-12-22

How to Cite

Rocha, J. de F., Viana, L. de C., & Mota, E. F. (2021). Use of animations for inclusive teaching of immunology: a tutoring experience. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 52-70. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9111