Use of animations for inclusive teaching of immunology: a tutoring experience
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9111Keywords:
video, disability, audio description, bacteria, remote teachingAbstract
Many people live with some type of visual impairment and teachers need to find solutions to ensure the inclusion of these individuals in Higher Education. Based on this, a didactic model with inclusive animated videos was made and applied to an immunology class, during emergency remote teaching, as requirement for the Internship to Teaching discipline approval and reported on this work. The material consisted of three short videos, with narration, PowerPoint animations, subtitles and audio description. The students of the immunology discipline were divided into two groups to assess the material and performance of the trainee teacher through online forms: those who only heard the audio description and those who saw the animated videos without the description. Students considered that the material helped in the inclusive and remote learning of immunology and the experience of participating in the learning of these students was of great value.
Downloads
References
ALVES, Soraya Ferreira; TELES, Veryanne Couto; PEREIRA, Tomás Verdi. Propostas para um modelo brasileiro de audiodescrição para deficientes visuais. Tradução & Comunicação, v. 22, 2011.
AMPUDIA, Ricardo. O que é Deficiência Visual. Revista Nova Escola, 2011. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/270/deficiencia-visual-inclusao. Acesso em: 12 mar. 2021.
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.
BELLEI, Maria et al. A cost-effective approach to producing animated infographics for immunology teaching. Journal of microbiology & biology education, v. 17, n. 3, p. 477, 2016.
BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 24 mar. 2021.
BRASIL. Portaria Nº 343 de 17 de março de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 22 ago. 2020
CAMACHO, A. C. L. F. et al. Tutoring in distance education in times of COVID-19: relevant guidelines. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, p. e30953151, 2020.
CHÁVEZ, Sandra Auxiliadora Romero; QUIJIJE, Karen Katherine Bowen. A Challenge for Teachers of Inclusive Higher Education. International research journal of management, IT and social sciences, v. 5, n. 2, p. 129-135, 2018.
CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE - CNS. Resolução Nº 510, de 07 de Abril de 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf Acesso em: 30 ago. 2020.
DE OLIVEIRA, Hudson do Vale; DE SOUZA, Francimeire Sales. Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19). Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, n. 5, p. 15-24, 2020.
DE SOUZA, Rosana Wichineski de Lara et al. Modalidades e recursos didáticos para o ensino de biologia. Revista Eletrônica de Biologia (REB). ISSN 1983-7682, v. 7, n. 2, p. 124-142, 2014.
DE VARGAS, Gárdia Maria Santos. A inclusão no ensino superior: a experiência da disciplina Prática Pedagógica–Prática de Ensino de uma turma de alunos cegos e com baixa visão. Ponto de Vista: revista de educação e processos inclusivos, n. 8, p. 131-138, 2006.
DOS SANTOS JUNIOR, Verissimo Barros; DA SILVA MONTEIRO, Jean Carlos. Educação e covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 01-15, 2020.
GEDIEL, Ana Luísa Borba; MOURÃO, Victor Luiz Alves; MIRANDA, Isabela Martins. A Inclusão e suas práticas aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos. Anuário antropológico, n. I, p. 135-158, 2019.
GUO, Philip J.; KIM, Juho; RUBIN, Rob. How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. In: Proceedings of the first ACM conference on Learning@ scale conference. p. 41-50, 2014.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Censo Demográfico 2010: características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_religiao_deficiencia.pdf Acesso em: mar. 2021.
JOHNSTONE, Christopher; AVAGYAN, A.; MARUTYAN, M. Chapter 2: Universal Design for Learning. In: Tichá, R., Abery, B., Johnstone, C., Poghosyan, A., & Hunt, P. (Eds.). Inclusive Education Strategies: A Textbook. Minneapolis, MN, USA: University of Minnesota; Yerevan, Armenia: UNICEF Armenia & Arme¬nian State Pedagogical University, 2018.
LEAL, Cristianne Antunes et al. O que dizem os estudantes sobre a linguagem científica da Biologia. In: IV Simpósio em Ensino de Ciências e Meio Ambiente do Rio de Janeiro. UniFOA. Revista Práxis. Edição especial. Ano VII, p. 425, 2015.
LIKERT, Rensis. A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology, 1932.
LIMA, Francisco José. Introdução aos estudos do roteiro para áudio-descrição: sugestões para a construção de um script anotado. Revista brasileira de tradução visual, v. 7, n. 8, 2011.
LIMA, Francisco J.; LIMA, Rosângela AF; GUEDES, Lívia C. Em Defesa da Áudio-descrição: contribuições da Convenção sobre os Direitos da Pessoa com Deficiência. Revista Brasileira de Tradução Visual, v. 1, n. 1, p. 1-23, 2009.
LIMA, Talitha Tiyomi; NETTO, Martha Cristina Motta Godinho. Vídeos Curtos Animados: Aspectos a serem considerados no ensino de biologia. Comunicações, v. 26, n. 2, p. 179-195, 2019.
MAIA, Berta Rodrigues, DIAS, Paulo César. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200067, 2020.
MCELLIGOTT, Joanne; VAN LEEUWEN, Lieselotte. Designing sound tools and toys for blind and visually impaired children. In: Proceedings of the 2004 conference on Interaction design and children: building a community. p. 65-72, 2004.
MIRANDA, Fabiana Darc. Aspectos Históricos da educação Inclusiva no Brasil. Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva, v. 2, n. 3, p. 11-23, 2019.
O'DAY, Danton H. Animated cell biology: A quick and easy method for making effective, high-quality teaching animations. CBE—Life Sciences Education, v. 5, n. 3, p. 255-263, 2006.
PASSARELLI, Brasilina; ANGELUCI, Alan César Belo. Conectividade contínua e acesso móvel à informação digital: jovens brasileiros em perspectiva. Informação & Sociedade, v. 28, n. 2, 2018.
PROMPETCHARA, Eakachai; KETLOY, Chutitorn; PALAGA, Tanapat. Immune responses in COVID-19 and potential vaccines: Lessons learned from SARS and MERS epidemic. Asian Pac J Allergy Immunol, v. 38, n. 1, p. 1-9, 2020.
ROCHA, Joanna de Freitas; MOTA, Erika Freitas. Imunidade contra bactérias: abordagem para o ensino remoto de imunologia. In: Almeida, D. M.; Natale, C. C.; Mello, P. S. Imunologia na sala de aula: sequências de ensino/Immunology in the classroom: teaching sequences. São Paulo: Editora Na Raiz. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.5545819.
SEEMANN, Paulo Augusto Almeida. A produção de roteiros de áudio-descrição de vídeos feita por iniciantes: dificuldades comuns e sugestões para evitá-las. Revista Educação Especial, v.32, p. 1 – 22, 2019.
SEPTIMIO, Carolline; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi; DA COSTA, Gilcilene Dias. Errância e inventividade: o (não) saber docente e os desafios da educação inclusiva. In: Educação especial e/na educação básica: entre especificidades e indissociabilidades [recurso eletrônico] / org: MENDES, G. M. L., PLETSCH, M. D., HOSTINS, R. C. L. - 1. ed. - Araraquara [SP]: Junqueira & Marin, 2019.
SERAFIM, Maria Lúcia; SOUSA, Robson P. Multimídia na educação: o vídeo digital integrado ao contexto escolar. Tecnologias digitais na educação, p. 19-50, 2011.
SILVA, Jean Carlos Souza; FALCÃO, Dayseanne de Araújo; DANTAS, Iron Macêdo. Análise psicométrica das estratégias de estudo e aprendizagem em imunologia. Investigações em Ensino de Ciências, v.26, n.1, p. 85-109, 2021.
SILVA, Lara Rodrigues da. Além das limitações da visão: acessibilidade dos recursos didáticos utilizados na disciplina de Imunologia para inclusão de alunos deficientes visuais. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
SILVA, Ludmila Caroline et al. Correlação entre a exposição diária à luz azul violeta emitida por dispositivos digitais e a visão de adultos jovens. Saúde em Revista, v. 15, n. 41, p. 47-55, 2015.
SPALDING, Marianne et al. Desafios e possibilidades para o ensino superior: uma experiência brasileira em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. e534985970-e534985970, 2020.
TREVIZANI, Lenara Patrícia, MARIN, Angela Helena. Competência emocional em professores e sua relação com tempo de docência e satisfação com o trabalho. Revista psicopedagogia, 37(112): 52-63, p. 52 – 63, 2020.
ZOGZA, Vassiliki. Biology didactics: A distinct domain of educational research. In: The Future of Biology Education Research: Proceedings of the 10th Conference of European Researchers in Didactics of Biology. Haifa, Israel: Technion, p. 181-187, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.