Teacher training, active methodologies and problematization: dialogues with Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9292

Keywords:

Paulo Freire, active methodologies, curriculum, teacher training

Abstract

This text is the result of a bibliographical research Gil (1994), which looks at discussions and reflections on teacher education, in dialogue with Freire's thought. We contemplate the active problematization methodologies (PBL and Problematization through the Mangarez arc) as one of the possible principles of teacher education, which also permeates the discussions about the curriculum. We point out the globalizing/integrated curriculum as the most suitable for this proposal. As a Freirean thematic approach, for the construction of a curriculum in thematic blocks, we indicate the possibility of using the Three Pedagogical Moments (DELIZOICOV; ANGOTTI; PERNAMBUCO, 2002), in conjunction with the active problematization methodologies. We continue with the characterization of traditional pedagogy, in relation to which both Freirean thought and active methodologies are constituted as a reaction. Finally, we conclude that rethinking teacher education, in a dialogical-problematizing relationship, has as its main objective social transformation, in the construction of a more just and fraternal society.

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Author Biography

Sonia Regina de Souza Fernandes, Instituto Federal Catarinense

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Planalto Catarinense/UNIPLAC (1992) /SC. Mestrado (2001) e Doutorado (2008) em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS/RS. Doutoramento sanduíche na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto/UP/PT. Professora (desde 1987 ? da Educação Infantil à Pós-Graduação) e pesquisadora (a partir dos anos 2000). Linha de Pesquisa: Políticas e Processos Pedagógicos em Educação e Formação de Professores. Experiência em processos de formação continuada de professores da Educação Básica e Superior. Experiência em Gestão na Educação Superior (cursos de graduação e pós-graduação lato e stricto sensu) e, na Educação Básica (Supervisora Escolar e Diretora de EEB). Participação em Conselhos universitários e municipais de Educação e da Mulher. A partir de 2010 ? é docente no Instituto Federal Catarinense (IFC). Coordenou a Unidade Urbana do Campus Rio do Sul (2010) e o setor de Ensino Superior do Campus Camboriú (2012? 2015) e, foi Foi coordenadora institucional do PIBID/IFC. Foi coordenadora da Câmara de Ensino do Conif (2016-2017). Foi membro da Câmara de Desenvolvimento Institucional. Membro Conselho Consultivo do Programa de Aperfeiçoamento dos Processos de Regulação e Supervisão da Educação Superior/CC-PARES (representando o Conif). Foi membro do Fórum Nacional de Educação/FNE (representando o Conif). Docente do ProfEPT (Mestrado Profissional) e do Mestrado em Educação (IFC/Campus Camboriú). Membro da Diretoria do Conif (2020) ? vice presidente de Assuntos Acadêmicos. Reitora do Instituto Federal Catarinense (2016-2019), reeleita (2020-2023).

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Published

2021-12-22

How to Cite

Nascimento, T. J., & Fernandes, S. R. de S. (2021). Teacher training, active methodologies and problematization: dialogues with Paulo Freire. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 526-548. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9292

Issue

Section

Dossiê Paulo Freire: Olhares sobre a formação docente