Teacher training, active methodologies and problematization: dialogues with Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9292Keywords:
Paulo Freire, active methodologies, curriculum, teacher trainingAbstract
This text is the result of a bibliographical research Gil (1994), which looks at discussions and reflections on teacher education, in dialogue with Freire's thought. We contemplate the active problematization methodologies (PBL and Problematization through the Mangarez arc) as one of the possible principles of teacher education, which also permeates the discussions about the curriculum. We point out the globalizing/integrated curriculum as the most suitable for this proposal. As a Freirean thematic approach, for the construction of a curriculum in thematic blocks, we indicate the possibility of using the Three Pedagogical Moments (DELIZOICOV; ANGOTTI; PERNAMBUCO, 2002), in conjunction with the active problematization methodologies. We continue with the characterization of traditional pedagogy, in relation to which both Freirean thought and active methodologies are constituted as a reaction. Finally, we conclude that rethinking teacher education, in a dialogical-problematizing relationship, has as its main objective social transformation, in the construction of a more just and fraternal society.
Downloads
References
ALMEIDA, E. C. S. DE. Aprendizagem na educação superior: a auto-trans-formação do estudante na Aprendizagem Baseada em Problemas (Problem-Based Learning-PBL). 2015. 167fls. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2015.
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (orgs.) Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: Univille, 2005.
APPLE, M. W.; BEANE, J. A. (orgs). Escolas democráticas. São Paulo: Cortez, 1997.
BATISTA, R. S.; BATISTA, R. S. Os anéis da serpente: a aprendizagem baseada em problemas e as sociedades de controle. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 14, n. 4, p. 1183-1192, 2009.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Seminário: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5437015. Acesso em: 17 jun. 2021.
BERBEL, N. A. N. Metodologia da problematização: fundamentos e aplicações. Londrina: EDUEL, 1999.
BERNSTEIN, B. Class, codes and Control, Vol. III: Towards a theory of educational transmissions. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1977.
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino aprendizagem. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1989.
BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 12 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, BNCC. Brasília, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. Brasília, 1996.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 jun. 2021.
BRASIL. Resolução Nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Brasília, 2020.
CABRAL, H. S. R.; ALMEIDA, K. K. V. G. A. Problem based learning: aprendizagem baseada em problemas. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, v. 2, n. 4, 2014. Disponível em: https://interfaces.leaosampaio.edu.br/index.php/revista-interfaces/about. Acesso em: 21 jul. 2021.
CALDARELLI, P. G. A importância da utilização de práticas de metodologias ativas de aprendizagem na formação superior de profissionais da saúde. Sustinere, v. 5, n. 1, p. 175-178, 2017. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/26308. Acesso em 14 de out. de 2020.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. ; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
DEWEY, J. Vida e Educação. São Paulo: Nacional, 1959.
FREEMAN, S. et al. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, v. 111, n. 23, p. 8410-8415, 2014.
FREIRE, P. Aprendendo com a própria história: Paulo Freire, Sérgio Guimarães. 2. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019a.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 21. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019b.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 28. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019c.
FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1994.
GIOLO, J. Educação a Distância no Brasil: a expansão vertiginosa. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 34, n. 1, p. 73-97, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/82465/48878. Acesso em: 12 jul. 2021.
MARQUES, R. A pedagogia de Jerome Bruner. 2000. Disponível em: <http://www.eses.pt/usr/ramiro/docs/etica_pedagogia/A%20Pedagogia%20de%20JeromeBruner.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2018
MORAIS, A. C. L. de. Metodologia Ativa: uma experiência no ensino superior com modelo do Ensino Híbrido. In: MARTINS, Gercimar (org). Metodologias ativas: a caixa preta da Educação. Quirinópolis: Editora IGM, 2019.
MORAN, J. Metodologias Ativas de Bolso: como os alunos podem aprender de forma ativa, simplificada e profunda. São Paulo: Editora do Brasil, 2019.
POTT, E. T. B.; JUNIOR, H. P. Mapeando os estudos sobre educação médica no Brasil: Tendências e perspectivas. Sustinere, v. 7, n. 1, p. 132-152, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12957/sustinere. Acesso em: 17 jul. 2021.
REIS FILHO, C. A educação e a ilusão liberal. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 1995.
RIBEIRO, M. Volta às aulas no País e acesso à internet não são temas do MEC, diz ministro. Jussara Soares, O Estado de S. Paulo. São Paulo, ano 145, n. 46.231, 24 set. de 2020. Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral. Acesso em: 11 mai. 2021.
ROMAN, C.; et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clinical And Biomedical Research, v. 37, n.4, p. 349-357, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/hcpa/article/view/7391. Acesso em: 17 de outubro de 2020.
SANTOS, J. C. R.; et al. Metodologias ativas e interdisciplinaridade na formação do nutricionista. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 38, n. 1, p. 117-128, 2017. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/28205. Acesso em: 18 de jun. 2021.
SANTOS, M. I. M; CABRAL, C. D. S. R; BRITO, C. E. N. Metodologias Ativas de aprendizagem na educação básica: relatos da experiência de uma escola particular em Sergipe. In: MARTINS, Gercimar (org). Metodologias ativas: a caixa preta da Educação. Quirinópolis: Editora IGM, 2019.
SIMON, E. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e educação popular: encontros e desencontros no contexto da formação dos profissionais de saúde. Revista Interface, v. 18, n. 2, p. 1355-1364, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/journal/Interface-Comunicacao-Saude-Educacao. Acesso em: 25 mar. 2020.
SPOHR, F. S. DALSOTTO, M. P. B.; CORREA, Y. Educação Popular e Pedagogia Crítica: os princípios pedagógicos freireanos na formação de Educadores Populares em Saúde. Práxis Educativa, v. 16, e2116613, p. 1-19, 2021 Disponível em: <https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 17 jul. 2021.
TRÉZ, T. A.. Experimentando a desumanização: Paulo Freire e o uso didático de animais. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 4, n. 2, p. 50-66, 2011. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article. Acesso em: 21 jul. 2021.
VIGOTSKI, L. S . Pensamento e Linguagem. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
VILLARDI, M. L. A problematização em educação em Saúde: percepções dos professores tutores e alunos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.