The Organic Intellectual as a Popular Educator: approximations between Antonio Gramsci and Paulo Freire ideas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9374

Keywords:

organic intellectual. Antonio Gramsci. popular educator. Paulo Freire. liberation theology.

Abstract

This article aims to raise and discuss approximations between the ideas of Antonio Gramsci about the role of the "organic intellectual" and Paulo Freire on the role of the "popular educator". To this end, a bibliographic dimensioning was conducted in the work of both authors, seeking points of convergence in their theoretical formulations on the relationship established between education, culture, and politics in the dynamics of life of societies. To illustrate the issue, it comments on the performance of Brazilian intellectuals engaged in the social movements of the ecumenical Christian left, guided by the assumptions of Liberation Theology, and committed to the implementation of the adult literacy method "Word-Generator" with the Basic Ecclesial Communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávia Ribeiro Amaro, UFJF/Departamento de Ciência da Religião

Graduated in Social Sciences from the Federal University of Uberlândia. Master and PhD student in Religion Science from the Federal University of Juiz de Fora.  

References

AYALA, Marcos; IGNEZ, Maria e AYALA, Novais. Cultura popular no Brasil: perspectivas de análise. São Paulo: Ática, 1987. (Série Princípios)

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante e a participação na pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues; STRECK, Danilo Romeu (org.). Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida: Ideias Letras, p. 17-54, 2006.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação como cultura. Memória dos anos sessenta. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 23, n. 49, set./dez, p. 377-407, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/JXKXLMzzHtJCsDBJ74gqndF/?lang=pt&format=pdf. Acesso 15 set. 2021.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Círculo de Cultura. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. 4.ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 80-82, 2018a.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Método Paulo Freire. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. 4.ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 313- 314, 2018b.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pessoa de Paulo- Memórias, depoimentos. Campinas-SP: Livro Livre/UFES, 2018c. Disponível em: https://educacaodocampo.ufes.br/sites/educacaodocampo.ufes.br/files/field/anexo/a_pessoa_de_paulo.pdf. Acesso em: 14 jun. 2021.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A Educação Popular e o CEAAL na linha do tempo: memórias e reflexões de um educador dos anos sessenta. Campinas-SP: Livro Livre/ Revista Piragua, 2019. Disponível em: https://apartilhadavida.com.br/wp-content/uploads/escritos/EDUCA%C3%87%C3%83O/PESSOA%20E%20EDUCA%C3%87%C3%83O/A%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20POPULAR%20%20NA%20LINHA%20DO%20TEMPO%20-%20rosa%20dos%20ventos.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; FAGUNDES, Maurício Cesar Vitoria. Cultura popular e educação popular: expressões da proposta freireana para um sistema de educação. Curitiba, Educar em Revista. nº 61, Jul/set, p. 89-106, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/KmYHVqgFMPBfJTjXsRjFFvc. Acesso em: 24 nov. 2021.

CAMPOS, Leonildo Silveira. Os evangélicos, o Golpe e a Ditadura: o irreversível canto das sereias autoritárias. In: DIAS, Zwinglio Mota. Memórias ecumênicas protestantes- os protestantes e a ditadura: colaboração e resistência. Zwinglio Mota Dias (org.) Rio de Janeiro: KOINONIA Presença Ecumênica e Serviço, p. 177-1912014. Disponível em: https://kn.org.br/protestantes/downloads/PDF_Memorias%20Protestantes.pdf. Acesso em: 23 nov. 2021.

DIAS, Agemir de Carvalho. O movimento ecumênico no Brasil (1954-1994). A serviço da Igreja e dos Movimentos Populares. Tese de Doutorado em História. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/14054/Tese_doutorado_Agemir___Movimento%20ecum%C3%AAnico.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 23 nov. 2021.

FERNANDES, André Paixão; ALVARENGA, Marcia; SPIGOLON, Nima. Entre árvores e sabiás, memórias de Paulo Freire- conversa com Carlos Rodrigues Brandão. E-Mosaicos. Revista Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura do Instituo de Aplicação Fernando da Silveira (CAp-UERJ) v. 6- nº 13, dez. 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/31897/22842. Acesso em: 12 jul. 2021.

FREIRE, Paulo. Os cristãos e a libertação dos oprimidos. Lisboa: Edições Base, 1978.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. 4.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

GRAMSCI, Antonio. Escritos políticos. Lisboa: Seara Nova, 1976.

MAYO, Peter. Intelectual/Intelectuais. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. 4.ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 271-273, 2018.

MAYO, Peter. Gramsci, Freire e a educação de adultos: possibilidades para uma ação transformadora. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas. Campinas: Autores Associados, 2008.

TEIXEIRA, Faustino. A gênese das CEB´S no Brasil: elementos explicativos. São Paulo: Paulinas, 1988.

RAMOS, Jovelino. Perseguições, Denúncias, Sofrimentos e Resistência- Depoimentos e Entrevistas. In: DIAS, Zwinglio Mota (org.). Memórias ecumênicas protestantes- os protestantes e a ditadura: colaboração e resistência. Rio de Janeiro: Koinonia: Presença Ecumênica e Serviço, p. 25-35, 2014. Disponível em: https://kn.org.br/protestantes/downloads/PDF_Memorias%20Protestantes.pdf. Acesso em: 03 jul. 2021.

Published

2021-12-22

How to Cite

Amaro, F. R. (2021). The Organic Intellectual as a Popular Educator: approximations between Antonio Gramsci and Paulo Freire ideas. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 659-674. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9374

Issue

Section

Dossiê Paulo Freire: Olhares sobre a formação docente