Biographical patches of a beginning teacher

Authors

  • Flaviane Coutinho Neves Americano Rego UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO
  • Helena Amaral da Fontoura Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9414

Keywords:

Narrativa, Professora Iniciante, Tessitura biográfica, Processos autoformativos

Abstract

This article presents a narrative of a beginning teacher based on reconstruction and resignification of life and training. The study brings teacher's collaboration at the beginning of teaching when she narrates experiences of biographical textures in her formative path that shows professional construction. It comprises the experience by Josso (2010) and the self that emerges through the exercise of critical reflexivity, which enables us to untie threads from the past and tangle future ties of human existence. Through methodological device of narratives, we can rescue the formative processes that helped us in the personal construction and composition of the teaching profession. Authors such as Freire (1991, 1996, 2021), Josso (2006, 2010) and Passeggi (2016) give theoretical support to this work. The narratives constitute an affective relationship with training, making possible to rethink trajectory of life and training, reflection of practices and teaching activities in a movement of transformation. The main contributions of the study were the understanding of training processes and the appearance of the being-subject in its various records, enhancing self-training processes and producing implications that strengthened development, as well as revealing a fundamental aspect for the progress of the teaching profession, reflection criticism of pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FONTOURA, Helena Amaral. Meu nome é professor/a: sobre aprender a docência e identidades. Rev. Educ. Públ. Cuiabá, v. 28, n. 68, p. 297-310, maio/ago. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/8391. Acesso em: 15 out. 2020.

FREIRE, Paulo. A Educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (coleção Leitura)

FREIRE, Paulo, 1921-1997. 29ª ed. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido / Paulo Freire: prefácio de Leonardo Boff; notas de Ana Maria Araújo Freire. - 29ª ed. São Paulo / Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

JOSSO, Marie Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 32, n. 2, p. 373-383, Ago. 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022006000200012&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 3 fev. 2021.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão científica Maria da Conceição Passeggi, Marie Christine Josso. 2.ed. re. e ampl. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. (Coleção Pesquisa (auto)biográfica & Educação. Série Clássicos da Histórias de Vida)

LEITE, Vania Finholdt Angelo; FONTOURA, Helena Amaral. Parceria entre universidade e escola básica: a experiência da Faculdade de Formação de Professores / UERJ. In Giseli Barreto da Cruz, Ana Teresa de C. C. de Oliveira, Maria das G. C. de A. Nascimento (organizadoras). Ensino de didática: entre ressignificações e possibilidades. Curitiba: CRV, 2017. p. 103-120.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 08, p. 7-22, 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 5 Ago. 2020.

NÓVOA, Antônio. Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. Nada substitui o bom professor. Palestra proferida no Sindicato dos Professores de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: http://www.sinprosp.org.br/arquivos/novoa/livreto_novoa.pdf. Acesso em: 01 fev. 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Rev. Roteiro, Joaçaba, v.41, n.1, p. 67-86, jan/abr. 2016.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional / Maurice Tardif. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2021-12-22

How to Cite

Rego, F. C. N. A., & Fontoura, H. A. da. (2021). Biographical patches of a beginning teacher. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 363-379. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9414

Issue

Section

Dossiê Paulo Freire: Olhares sobre a formação docente