What do we mean by Scientific Mentality? Constructions, Senses and Meanings
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9423Keywords:
Epistemologia, Mentalidade científica, CiênciaAbstract
The present essay is based on reflections elaborated in the studies of multiple epistemic approaches in the Epistemology, Science and Formation. We recognize, between readings and discussions, the challenges situated on the fine line between the unity and multidimensionality of Science and its implications for formation and teaching praxis. For the construction of this text, we initially problematized the following questions: what do we conceive as Science? “What is Science, after all?”. How do our readings, epistemic reflections, perceptions about Science, uses of Science and its consequences contribute to the construction of the scientific mentality? How important is the mobilization of the “scientific spirit” to think about the training processes of researchers, teachers and the construction of scientific knowledge in the schooling process? We based this study on Habermasian (1968,1987,2002), epistemological assumptions, Bachelardian theory (1996), Paulo Freire (2019,2020;) and other interlocutions. We aim with this brief essay: to contribute to the intellectual formation of education professionals, to reflect on the importance of the dialectical movement of scientific mentality production, reorientation of praxis, of teaching and of problem-solving communicative action.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BIZZO, Nélio. Ciências Fácil ou Difícil? São Paulo: Biruta, 2009.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais das ciências: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004.
CHALMERS, Alan F. O que é ciência afinal? Tradução: Raul Filker: 1ª. Ed. – São Paulo: Brasiliense, 1993.
CUNHA, Márcia Borin da; PERES, Olga Maria Ritter; GIORDAN, Marcelo; BERTOLDO, Raquel Roberta; MARQUES, Glessyan de Quadros; DUNCKE, Angela Camila. As mulheres na ciência: o interesse das estudantes brasileiras pela carreira científica. Educación química, Volume 25 Nº 4 Páginas 407 – 417. 2014
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio.; ZEICHNER, Kenneth M. A Pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, José A.; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.
FREIRE, Paulo; Pedagogia do oprimido. 71ª ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, Paulo; Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 65ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa I: Racionalidad de la acción y racionalización social. Tradução de Manuel Jiménez Redondo. Madrid: Taurus, 1987
HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1968;
HABERMAS, Jürgen. Racionalidade e comunicação. Trad. Paulo Rodrigues. Lisboa: Edições 70, 2002;
KRASILCHIK, Myriam, MARANDINO Marta. Ensino de Ciências e Cidadania. 2ª ed. São Paulo: Editora Moderna. 2007
MELO NETO, João Cabral de. A educação pela pedra. In: Poesias Completas. Rio de Janeiro, Ed. Sabiá, 1968
MBEMBE, Achille. Necropolítica: Biopoder, Soberania, Estado de exceção e Política da morte. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MOURA, Fabiana C.; CHAPANI, Daisi T. Problematizando o Ensino de Ciências na Educação de Jovens e Adultos. p. 125-147; In: A Pesquisa e a Formação de Professores de Ciências e Matemática. Daisi Teresinha Chapani, Ana Cristina Santos Duarte, Bruno Ferreira dos Santos (org.) – Curitiba: CRV, 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e político na pós-modernidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo, SP: Cortez, 2013
SCHENBERG, Mário. Formação da mentalidade científica. Estudos Avançados, 5(12), 123-151. 1991. Recuperado de https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8610
ZEICHNER, Kenneth M. A pesquisa-ação e a formação docente voltada para a justiça social: um estudo de caso dos Estados Unidos. In: DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio.; ZEICHNER, Kenneth M. A Pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.