What do we mean by Scientific Mentality? Constructions, Senses and Meanings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9423

Keywords:

Epistemologia, Mentalidade científica, Ciência

Abstract

The present essay is based on reflections elaborated in the studies of multiple epistemic approaches in the Epistemology, Science and Formation. We recognize, between readings and discussions, the challenges situated on the fine line between the unity and multidimensionality of Science and its implications for formation and teaching praxis. For the construction of this text, we initially problematized the following questions: what do we conceive as Science? “What is Science, after all?”. How do our readings, epistemic reflections, perceptions about Science, uses of Science and its consequences contribute to the construction of the scientific mentality? How important is the mobilization of the “scientific spirit” to think about the training processes of researchers, teachers and the construction of scientific knowledge in the schooling process? We based this study on Habermasian (1968,1987,2002), epistemological assumptions, Bachelardian theory (1996), Paulo Freire (2019,2020;) and other interlocutions. We aim with this brief essay: to contribute to the intellectual formation of education professionals, to reflect on the importance of the dialectical movement of scientific mentality production, reorientation of praxis, of teaching and of problem-solving communicative action.

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Author Biographies

FABIANA, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pedagoga, Graduada pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Mestre em Educação Científica e Formação de Professores de Ciências e Matemática(UESB), Membra do Ojú Obnìrín - Observátório de Mulheres Negras (UESB), Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Impressões (UESB), Pós-graduada em Gestão e Educação Ambiental (UNIBAHIA), Especialista em Direitos Humanos e Democracia (UESB) Coordenadora Pedagógica da Rede Estadual de Educação na Bahia, Colégio da Polícia Militar Prof. Poeta Luís Neves Cotrim, Professora da Rede Municipal de Poções desde 2008, atuou na Assessoria Pedagógica da Faculdade de Tecnologia e Ciências - FTC - Jequié 2016-2019 ,foi docente Bolsista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (Parfor/UESB) (2017) . Tem como áreas de interesses em estudos e pesquisas: Educação de Pessoas Jovens, Adultos e Idosos, Ensino de Ciências, recorte de gênero, raça e classe, Mulheres/Mães na Ciência, Educação Científica e Formação de Professores.

Marcos Antônio Pinto Ribeiro, UESB

Graduação em Química Bacharelado pela Universidade Federal da Bahia (1996), Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (2003) e Doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa (2014). Colaborador na Universidade do Porto e sou professor Adjunto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

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Published

2021-12-22

How to Cite

Moura, F. C., & Ribeiro, M. A. P. (2021). What do we mean by Scientific Mentality? Constructions, Senses and Meanings. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 319-340. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9423