Potentialities of the implementation process of Multi-Strategic Didactic Units for chemistry teacher education

Authors

  • Francisco Otávio Cintra Ferrarini IFSP - Campus Matão
  • Amadeu Moura Bego

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9764

Keywords:

Planejamento de ensino, Ensino de Química, Inovação educacional

Abstract

This article intends to expose considerations regarding the importance of the critical reflection movement about the action of the replanning of Multi-Strategic Didactic Units (UDM) of Chemistry teachers in initial training. This is an excerpt from a doctoral research that involved the use and validation of categories a priori to evaluate the Curricular Approach adopted by future teachers when planning and replanning UDM. The case study qualitative research approach was used to characterize eventual changes undertaken in the teaching planning proposal. For that, the content covered, the chosen Methodology and the considerations about the Evaluation in the composition of the replanning were considered as analytical categories. The data generated have the potential to make explicit and characterize the critical reflections undertaken in teaching plans, as well as the ability to stipulate transient positions aimed at consolidating alternative trends with an investigative framework. This is due to the fact that the subjects of this research were mobilized in the face of a proposal that intended to promote transitions and evolutions of professional knowledge, in addition to supporting the constitution of a personal didactic model capable of detaching from traditional perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amadeu Moura Bego

Professor Assistente Doutor junto ao Departamento de Química Geral e Inorgânica do Instituto de Química da Unesp, Campus Araraquara, SP. Atua também como Coordenador do Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede (PROFQUI-Araraquara).

References

ALVES, Milena. Características, elementos e importância do planejamento didático- pedagógico: uma revisão de termos e conceitos utilizados na área de Ensino de Ciências. 2018.130 f. Dissertação (Mestrado em Química) – Instituto de Química, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2018.

BABOUR, Rosaline. Grupos focais. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEGO, Amadeu. implementação de unidades didáticas multiestratégicas na formação inicial de professores de Química. Coleção Textos FCC (Online), v. 50, p. 55-72, 2016.

BEGO, Amadeu Moura; FERRARINI, Francisco Otávio Cintra; MORALLES, Vagner Antônio. Ressignificação dos estágios curriculares supervisionados por meio da implementação de Unidades Didáticas Multiestratégicas. Educação Química en Punto de Vista, v. 5, p. 5-28, 2021.

BEGO, Amadeu Moura.; SGARBOSA, Evelin. Transitando entre o planejamento teórico e a realidade do cotidiano escolar: vivências, desafios e aprendizados. In: COLVARA, L. D., OLIVEIRA, J. B. B. (org.). Metodologias de Ensino e a Apropriação de Conhecimento pelos Alunos. 1ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016, v. 2, p. 8-32.

CAVALCANTE, Ricardo Bezerra; CALIXTO, Pedro; PINHEIRO, Marta Macedo Kerr. Análise de Conteúdo: considerações gerais, relações com a pergunta de pesquisa, possibilidades e limitações do método. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 24, n. 1, p. 13-18, jan./abr. 2014.

BEGO, Thiago Moura. Conhecimentos implícitos e explícitos de professores de química em formação inicial: a implementação de unidades didáticas multiestratégicas como percurso formativo. 2017. 227 f. Dissertação (Mestrado em Química) – Instituto de Química, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2017.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In Carvalho Anna Maria Pessoa. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula (pp. 1-20). São Paulo: Cengage Learning, 2013.

FERRARINI, Francisco Otávio Cintra. Desenvolvimento do conhecimento prático-profissional no processo de implementação de unidades didáticas multiestratégicas para o ensino de Química no contexto da formação inicial de professores. 2020. 426f. Tese (Doutorado em Química) - Instituto de Química, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2020.

GAUCHE, Ricardo. O professor e a atividade docente: questões recorrentes, soluções pendentes. In T. V. O. Gonçalves, F. C. da S. Macêdo, & F. L. Souza, (org.). Educação em ciências e matemáticas: debates contemporâneos sobre ensino e formação de professores. 24ª. Ed. Penso Editora LTDA, cap. 07, 2015, p. 96–114.

GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Bookman/Artmed, 2009.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

Emerson Augusto de Medeiros; Giovana Carla Cardoso Amorim. Análise textual discursiva: dispositivo analítico de dados qualitativos para a pesquisa em educação. Laplage em Revista, v.3, n.3, p. 247-260, 2017

PACCA, Jesuína Lopes de Almeida.; SCARINCI, Anne Louise. O truncamento da sequência pedagógica do professor de física. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18, n. 3, p. 681–696, 2013.

PORLÁN, Rafael Ariza; RIVERO, Ana Garcia. El conocimiento de los profesores. Sevilla: Diada. 1998.

SÁ, Luciana Passos; FRANCISCO, Cristiane Andretta; QUEIROZ, Salete Linhares. Estudos de caso em química. Química Nova, v.30, n.3, 731-739, 2007.

SANCHEZ, Blanco; VALCÁRCEL, Pérez. Diseño de unidades didácticas en el área de Ciencias Experimentales. Enseñanza de las Ciencias, v.11, n.1, 33-44, 1993. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/39774. Acesso em: 27 out. 2021.

SANCHEZ, Blanco; VALCÁRCEL, Pérez. Qué tienen en cuenta los professores cuando seleccionam el contenido de enseñanza? Cambios y dificultades tras un programa de formación. Enseñanza de las Ciências, v.18, n.3, 423-437, 2000. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21692. Acesso em: 27 out. 2021.

YIN, Robert. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto alegre: Bookman,

Published

2021-12-22

How to Cite

Ferrarini, F. O. C., & Bego, A. M. (2021). Potentialities of the implementation process of Multi-Strategic Didactic Units for chemistry teacher education. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 225-247. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9764