From race relations to education to ethnic-racial in Brazil: some notes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v3i2.12024

Keywords:

Anti-racist education, Interculturality, Law 10.639/2003, Racial relationships

Abstract

In this article we recovered some analyzes about race relations in our country,with the purpose of situating some issues that permeate this field and introducing the debate about the centrality of an education for ethnic-racial relations, proposed by Unified Black Movement, especially from the 1980s, which resulted in the enactment of Law 10.639/2003, which made it mandatory to include the History of Africa and Afro-Brazilian Culture in the curriculum of educational institutions in Basic Education, whether public or private. It is a movement of “blackening of education”, defended by Silva (2010, 2011) and by the Black Activism who, contemporaneously, has been dialoguing with the perspective of critical and anti-racist intercultural education, according to Oliveira and Candau (2010) and Oliveira (2012, 2018). It should be noted that the reflections presented were constructed during the research by Santos (2022), defended at the Graduate Program in Ethnic Relations and Contemporaneity of the State University of Southwest Bahia.

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Author Biographies

Carlos Geilson Souza Santos, Agente Comunitário de Saúde, em Anguera-BA

Possui bacharelado em Psicologia pela Faculdade Nobre (2015); foi bolsista do PROUNI. Possui especialização em Educação em Direitos Humanos pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Mestrado em Relações Étnicas e Contemporaneidade pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Dedica-se a pesquisas na área de educação, relações étnico-raciais e interculturalidade.

José Valdir Jesus de Santana

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB. Graduação em Sociologia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Mestrado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Doutorado em Antropologia Social pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Professor Titular, com dedicação exclusiva, do Departamento de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, Campus de Vitória da Conquista, onde atua como professor na Graduação e nos Programas de Pós-Graduação em Relações Étnicas e Contemporaneidade (mestrado acadêmico), Programa de Pós-Graduação em Ensino (mestrado acadêmico) e Programa de Pós-Graduação em Ensino (Doutorado em ENSINO da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN). Coordenador do Grupo de Pesquisa em Etnicidades, Relações Raciais e Educação - CNPQ/UESB e Grupo de Pesquisa em Interculturalidades e Educação: experiências entre os Povos indígenas da Bahia - CNPQ/UESB. em experiência na área de Etnologia indígena, educação escolar indígena, antropologia e educação, antropologia da criança, sociologia da infância, relações étnicas, educação e relações étnico-raciais, sociologia das relações raciais, decolonialidade e educação.

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Published

2023-02-01

How to Cite

SANTOS, C. G. S. .; SANTANA, J. V. J. de . From race relations to education to ethnic-racial in Brazil: some notes. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 1-19, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v3i2.12024. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12024. Acesso em: 3 jul. 2024.

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Artigos