Ideology in The Capital and the German Ideology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v2i1.12073

Keywords:

Ideology, Lukacs, Marx

Abstract

The aim of this paper is to defend the existence of a concept of ideology in Marx's Capital. The hypothesis is that ideology in Marx and Engels is a form of knowledge (or form of consciousness) socially widespread that establishes guides to the actions of individuals, and so it can be argued that there is a concept of ideology also in critique of political economy by Marx. If the social reality generates a set of requirements among which are included the ideas, any set of affirmative beliefs of a certain reality can be considered ideologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Delpupo Monfardini, Universidade Federal Fluminense - UFF

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (2007), mestrado em Economia na Universidade Federal Fluminense (2010) e doutorado em Economia pela Universidade Federal Fluminense (2014). Professor Associado de economia da Universidade Federal Fluminense - UFF, lotado no Departamento de Ciências Econômicas de Campos, e pesquisador do NIEP-Marx (Núcleo Interdisciplinar de Estudos Sobre Marx e Marxismo). Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Economia Política, Filosofia da Ciência Econômica, História Econômica do Brasil e Desenvolvimento Econômico.

References

ENGELS, Friedrich. “Engels to Franz Mehring” (1893). In: MARX & ENGELS. Marx and Engels Correspondence. International Publishers, 1968. Disponível em: <http://www.marxists.org/archive/marx/works/1893/letters/93_07_14.htm>. Acessado em: 01 jul. 2021.

EAGLETON, Terry. Ideologia: uma introdução. São Paulo: Boitempo Editorial, 1997.

KONDER, Leandro. A questão da ideologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

LARRAÍN, Jorge. El concepto de ideologia. Volumen I: Marx. Santiago: LOM Ediciones, 2007.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo Editorial, 2012.

MARX, Karl. O Capital. Livro I, Tomo I. São Paulo: Abril Cultural, 1996.

MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. A Sagrada Família. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.

MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.

RICARDO, David. “Ensaio sobre a influência dos baixos preços do cereal sobre os lucros do capital” (“Ensaio Sobre O Trigo”) (1815) In: Napoleni, Claudio. Smith Ricardo e Marx. Rio de Janeiro: Graal, 1991.

Published

2023-02-28

How to Cite

MONFARDINI, R. D. . Ideology in The Capital and the German Ideology. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1-16, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v2i1.12073. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12073. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos