Conceptions of racial literacy in dissertations and theses: systematic review between 2017-2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.13006

Keywords:

Literacy, Racial Literacy, Race relations

Abstract

The objective of this article is to analyze which the main theoretical-methodological approaches characterize racial literacy in dissertations and theses defended in the 2015-2022 period at different levels of basic education in Brazil, and to contribute to the production on the subject. The locus of the investigation are the two databases: Capes and BDTD. For that, we used a systematic review of the literature of the qualitative meta-analysis type, to map and describe the Brazilian researches that deal with Racial Literacy. To locate the works, we used the descriptor “racial literacy”. We located 28 (twenty-eight) works between theses and dissertations. Of these, 17 (seventeen) were selected for discussion in this article. The conclusions point out that although we have found quite relevant productions, the amount of research on racial literacy is still incipient when compared to other themes of racial studies and literacy studies.

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Author Biographies

Andreia dos Reis Almeida, Secretaria Municipal de Educação de Vitória da Conquista-Bahia

Licenciada em Pedagogia. Mestra em Ensino Pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora na Rede Municipal de Ensino de Vitória da Conquista-Bahia.

Benedito Eugenio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Possui graduação em licenciatura em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (2002), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2004) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2009). Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, atuando na graduação, no Programa de Pós-Graduação-Mestrado Acadêmico em Relações Étnicas e Contemporaneidade e Programa de Pós-Graduação em Ensino-mestrado e doutorado (PPGEN). Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN- 2018-2023). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículos Específicos para Níveis e Tipos de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo (políticas e práticas pedagógicas para a educação básica), políticas curriculares para o ensino médio, ensino de ciências, educação das relações étnico-raciais e educação escolar quilombola

Fatima Moraes Garcia, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Faculdade de Educação (Faced) da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Doutora em Educação, Cultura e Tecnologia pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Ciência do Movimento Humano pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Licenciada em Educação Física pela UFSM. Professora titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), campus de Vitória da Conquista. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn) da UESB.

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Published

2023-12-27

How to Cite

ALMEIDA, A. dos R.; EUGENIO, B.; GARCIA, F. M. Conceptions of racial literacy in dissertations and theses: systematic review between 2017-2022. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-16, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.13006. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/13006. Acesso em: 22 dec. 2024.