Theory of social reproduction, quilombola school education and socioeducational inequalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.13430

Keywords:

Quilombola School Education, Reproduction Theory, Educational Inequalities

Abstract

This work aims to discuss Quilombola School Education - EEQ, as it was constituted as a public educational policy aimed at the remaining population of quilombos throughout the national territory. This group has always been on the margins of society and the goods produced by it. To understand the struggle processes of the quilombola movement and how the EEQ was constituted as a policy, we rely on the discussions of Larchert and Oliveira (2013), as well as official documents from the Brazilian state. We sought to analyze this modality of Basic Education in the light of the Theory of Social Reproduction that emerged in the second half of the 20th century. To this end, we mobilize authors such as Bourdieu (2007) Bourdieu and Passeron (2014) and Nogueira (2021) with the concepts of Cultural, Social and Economic Capital and Bernstein (2003) using the discussion around the concept of recontextualization. Finally, we carried out a dialogue between the EEQ and the theoretical framework chosen to understand how the school, the curriculum and its discourses have contributed to social reproduction and, consequently, to transform social inequalities into educational inequalities. We emphasize that this reflection is part of a theoretical approach carried out in the doctoral research in education that is in progress at the Graduate Program in Education at the Federal University of Ouro Preto. "The present work was carried out with the support of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - Brazil (CAPES) - Financing Code 001".

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Author Biographies

Wesley Santos de Matos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (PPGE/UFOP - MG). Atualmente é professor efetivo de História do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA/Campus Paragominas. Possui graduação em História pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB, graduação em Programa Especial de Formação Docente - Complementação em Matemática pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias - FAC e Mestre em Relações Étnicas e Contemporaneidade - PPGREC pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (2017). Tem experiência na área de História, com ênfase no Ensino de História, atuando principalmente nos seguintes temas: comunidades quilombolas, relações étnico-raciais, formação docente em contexto quilombola, estudos Decoloniais e Interculturalidade.

Marco Antônio Melo Franco, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Possui graduação em Pedagogia (Faculdade de Educação / UFMG-1998), especialização em Neurociências (Instituto de Ciências Biológicas / UFMG-2012), mestrado em Educação (Faculdade de Educação / UFMG-2002) e doutorado em Ciências da Saúde, com ênfase em Saúde da criança e do adolescente (Faculdade de Medicina / UFMG-2009). Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação do Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Lider do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Práticas na Alfabetização e na Inclusão em Educação (NEPPAI/CNPQ). Membro do Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (OIIIIPe/CNPQ).

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Published

2023-12-27

How to Cite

MATOS, W. S. de; FRANCO, M. A. M. Theory of social reproduction, quilombola school education and socioeducational inequalities. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-14, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.13430. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/13430. Acesso em: 22 jul. 2024.