Law n. 10.639/03: transforming reality and dreams in Quilombo Candeal II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i2.14139

Keywords:

Higher education, Law 10.639/03, Quilombo Candeal

Abstract

This article examines the effects of Law n. 10.639/03 on the Candeal II Quilombola Community in Feira de Santana-BA. It includes a reflective discussion on the implementation of the quota system at the State University of Feira de Santana - UEFS, the institution that receives the most students from the Candeal Quilombo. This text presents a reflection on the relationships that students establish with the university and the community, and how these relationships can impact their permanence in both settings. It emphasizes the need to discuss how the university has addressed the positive and negative impacts of Quilombola students' entry into their specific contexts. The data analyzed was collected through documentary research from the Associação Comunitária de Desenvolvimento do Candeal II - ACDC and through interviews with students and mothers of students from the community who are studying or have studied in higher education.

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Author Biography

Daiane da Fonseca Pereira, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Mestrado em Cultura, Memória e Desenvolvimento Regional pela Universidade do Estado da Bahia. Graduada em Licenciatura em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana, mesma instituição em que cursou a Especialização em Estudos Literários. Experiência na área de Letras, com ênfase em Leitura e Produção de Texto, Literatura Infanto-juvenil e brasileira e Metodologia da Pesquisa. Atua como consultora de Projetos Socioculturais na Comunidade Quilombola Candeal II. É servidora técnica-administrativa na Universidade Federal da Bahia.

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Published

2023-12-27

How to Cite

PEREIRA, D. da F. Law n. 10.639/03: transforming reality and dreams in Quilombo Candeal II. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 1-18, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i2.14139. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/14139. Acesso em: 3 jul. 2024.