Education of ethnic-racial relations and Art teaching in basic education: an analysis of the academic production of Capes bank of dissertations and theses (2013 to 2023)
DOI:
https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i2.14206Keywords:
Law no. 10.639/03, Art Teaching, Literature ExaminationAbstract
Art teaching in basic education includes different languages, for example, visual arts, music, theater, and dance. Given the problems that permeate art teaching, especially in the context of Law No. 10,639/03, which made mandatory teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture throughout basic education, in this research we tried to identify and analyze academic production that focuses on teaching art and the perspective of anti-racist education, based on a survey carried out in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) in the period covered between 2013 and 2023. In the survey, the following descriptors were used: “Teaching art and ethnic-racial education." Ten dissertations were identified and analyzed using Bardin’s (2016) content analysis. From this survey, it is possible to affirm that art teaching has expanded and provided reflections on the education of ethnic-racial relations, focusing on varied themes. However, it was identified that, despite advances, many teachers face challenges in deconstructing the approach to teaching art, still steeped in tradition and Eurocentric knowledge, which prioritizes European artistic productions, making other artistic and cultural productions invisible. Another problem that research reveals is the lack of initial and continuing training for teachers who work in the art discipline to address the themes required by Law No. 10.639/03.
Downloads
References
AMADO, João; COSTA, António Pedro; CRUSOÉ, Nilma. A técnica da análise de conteúdo. In: AMADO, João (Org.). Manual de investigação qualitativa em educação. 3 ed. Coimbra, Portugal: Universidade de Coimbra, 2017.
BARBOSA, Ana Mae multiculturalidade na educação estética. In: SANTOS, Bel. A Lei n. 10.639/2003 altera a LDB e o olhar sobre a presença dos negros no Brasil. In: TRINDADE, Azoilda Loretto (org.). Africanidades brasileiras e educação: Salto para o Futuro. Rio de Janeiro: ACERP; Brasília: TV Escola, 2013.
BARDIN, Laurence Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira. MEC/SECAD, 2004.
CARDOSO JÚNIOR, Wilson. Ensino de artes visuais antirracista: reflexões sobre uma prática pedagógica. In: CANDAU, Vera. (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.
CARDOSO JÚNIOR, Wilson. Notas sobre artes visuais, educação e interculturalidade In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Pedagogias decoloniais e interculturalidade: insurgências. Rio de Janeiro: APOENA, 2020.
COELHO, Juliana de Moraes. Tornar-se negra: as danças afro no processo de autoidentificação e empoderamento étnico de uma professorartista. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Programa de pós-graduação em Artes Visuais - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas – RJ, 2019.
COSTA, Alberto Roberto. A escolarização do corpus negro: processos de docilização e resistência nas teorias e práticas pedagógicas no contexto de ensino-aprendizagem de Artes Cênicas em uma escola pública do Distrito Federal. Dissertação (Mestrado em Arte, Cultura e Saberes em Artes Cênicas) - Instituto de Artes, Universidade de Brasília, DF, 2015.
CUCCO, Marcelo Pereira. De norte a sul no ensino de Arte no Brasil a partir da análise do livro didático de artes do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Relações Étnico-Raciais) Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, CEFET. Rio de Janeiro- RJ, 2015.
DOMINGUES, Petrônio. Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo, v. 12, n. 23, p. 100-122, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tem/a/yCLBRQ5s6VTN6ngRXQy4Hqn/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 16 de novembro 2021.
FERREIRA, Joseildo Cavalcanti. Educação das relações Étnico-Raciais e sentidos construídos na prática docente dos professores dos anos finais do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea da Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, 2015.
FERREIRA, Maria de Fátima de Andrade. Educação, diversidade e igualdade de direitos na escola. In: SANTANA, José Valdir Jesus de; FERREIRA, Maria de Fátima de Andrade Ferreira (Orgs.). Diversidades, igualdade de direitos e cidadania na escola e na sociedade brasileira. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2020.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 5 ed. Campinas: Autores Associados: 2021.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial: por um projeto educativo emancipatório. In: FONSECA, Marcus Vinícius; SILVA, Carolina Mostaro Neves da; FERNANDES, Alexsandra Borges (Orgs.). Relações Étnico-raciais e educação no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2011.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: releituras, encontros e trocas de saberes. In: GOMES, Nilma Lino (Org.). Saberes das lutas do Movimento Negro Educador. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial e educação no contexto brasileiro: algumas reflexões. In: GOMES, Nilma Lino (Org.). Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
GOMES, Nilma Lino. A questão Racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/03. In: MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria (orgs). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Movimento negro e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 15, p. 134-158, set./dez., 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/8rz8S3Dxm9ZLBghPZGKtPjv/?format=pdf&lang=pt Acesso: 02 setembro 2021.
GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. O jogo das diferenças: o multiculturalismo e seus contextos. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E, D, A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2 ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNADINO-COSTA, Joaze; MADONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
MALHEIROS, Jorge Aladir da Cruz. Representatividades e Auto-representação no Ensino de Arte. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós -Graduação em Arte e Cultura Visual - Universidade de Goiás, Goiânia, 2021.
MATTAR, João; RAMOS, Daniela Karine. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12 ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: Identidade nacional versus identidade negra. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
MUNANGA, Kabengele. As ambiguidades do racismo à brasileira. In: KON, Noemi Moritz; SILVA, Maria Lúcia da; ABUD, Cristiane Curi (Orgs.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. São Paulo: Perspectiva, 2017.
NOVAIS, Karyna Barbosa. Educação Étnico -racial no Ensino de Artes Visuais. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Visual), Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura visual – Universidade Federal de goiás, Goiânia, 2019.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n.01, p.15-40, abr. 2010.
PENTEADO, Andrea; CARDOSO JÙNIOR, Wilson. Arte, cultura e sujeitos nas escolas: os lugares de poder. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (Orgs.). Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005.
RIBEIRO, Christiane Cardoso. Diversiarte: uma proposta intercultural para o Ensino das Artes Visuais na Educação básica. Dissertação (Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica) – Colégio Pedro II, Pró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa, Extensão e Cultura- Rio de Janeiro – RJ, 2020.
RODRIGUES, Marcelino Euzebio. Silenciando a cor: o trato pedagógico da cultura Afro-brasileira no ensino de Artes do Município do Rio de janeiro. Dissertação (Mestrado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) – Instituto de Educação e Instituto Multidisciplinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica/Nova Iguaçu, RJ, 2014.
ROSA, Tatiana Gomes. Ku sanga de contas contadas: práticas de ensino da arte para as relações étnico-raciais. Dissertação (Mestrado) Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de janeiro -RJ, 2017.
SANTOS, Juliana Oliveira Gonçalves dos. Lei 10.639/2003: revendo paradigmas na arte-educação. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de artes. São Paulo, SP, 2017.
SILVA, Ana Célia da. A representação social do negro no livro didático: O que mudou? Como mudou? Salvador: EDUFBA, 2011.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Estudos afro-brasileiros: africanidades e cidadania. In: ABRAMOWICZ, Anete; GOMES, Nilma Lino (Orgs.). Educação e raça: perspectivas políticas, pedagógicas e estéticas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SILVÉRIO, Valter Robério; TRINIDAD, Cristina Teodoro. Há Algo Novo a se dizer sobre As Relações Raciais No Brasil Contemporâneo? Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 120, p. 891-914, jul.-set. 2012 Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v33n120/13.pdf .Acesso: 28 março 2021.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2011.
WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.