Knowing stories, analyzing scenarios: the CAT experience for training field educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i2.14209

Keywords:

CAT, Rural Education, Teacher training

Abstract

The KAT Project – Know, Analyze and Transform – is a specific methodology for training educators and coordinators of rural schools to study reality and construct public rural education policies. The primary objective of this work is to reflect on the training of rural teachers in the identity territories of the state of Bahia, having as a reference the KAT Project, which constitutes a process of continued training of teachers in the municipal public network, who work in rural schools in the Bahian Semiarid region, with the aim of designing a methodology focused on the reality of the countryside and improving the quality of its actions in the context of rural education. For this understanding, the research problem was how were the identities of rural teachers historically constructed? How can teacher training courses contribute to the critical-emancipatory development process of rural subjects? Thus, this work is justified by the need to understand teacher training as the path to the materialization of Rural Education where a school emerges that differs from that which exists in the reality of rural areas. Its relevance lies in enabling the practice of the project to be a reference as a methodological approach to the experience lived by those who work in the field.

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Author Biographies

Débora Araújo da Silva Ferraz, Instituto Federal Baiano

Mestrado em Educação e Diversidade – MPED pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Graduação em Letras com Inglês pela Universidade do Estado da Bahia, Pedagoga pela UNIFIEO e Graduada em Letras pela Faveni. Especialista em coordenação pedagogica (UCAM), Ensino de Língua inglesa (UCAM), EAD (UENB), Metodologia da LPLB (Uniasselvi), Educação Especial e Incluisva (Uniasselvi), Gestão do SUAS (Uniasselvi), Psicopedagogia (FARJ), Neuropsicopedagogia (INE). Professora de Linguagens do Ifbaiano. Tutora da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS e Coordenadora do CAEE de Retirolândia-BA. Membro do grupo de pesquisa FEL (Formação, Experiência e Linguagens) - UNEB e do Grupo Educação do Campo, Trabalho, Contra hegemonia e Emancipação Humana (GEPEC/Fel) - UNEB

João Francisco da Silva Netto, Secretaria de Educação do Estado da Bahia

Mestre em Planejamento Territorial – PLANTERR pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS; Especialista em Coordenação Pedagógica - ISEIBS; Especialista em Ensino de História pela Faculdade Cândido Mendes; Graduado em História pela Universidade do Estado da Bahia. Pós-graduando em Tecnologia e Inovações WEB Pelo Centro Universitário FAVENI. Atuou como formador territorial de gestores escolares das redes municipais e estadual do Estado da Bahia pelo Instituto Anísio Teixeira IAT/SEC-BA (período 2020/2022). Professor da rede estadual de ensino, atuando no Colégio Wilson Lins (Valente). Membro da Rede de proteção aos direitos da criança e adolescentes. Coordenador pedagógico da Escola Municipal Maurício Máximo em Retirolândia e Coordenador de Educação do Campo. Atuou no Movimento de Organização comunitária - MOC como animador social por 04 anos prestando serviço em programas da ASA em cidades do território do sisal. Assessor de gestão em políticas públicas e projetos sociais. Pesquisas sobre Políticas Públicas para mulheres do campo, educação do campo e movimentos sociais.

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Published

2023-12-27

How to Cite

FERRAZ, D. A. da S.; SILVA NETTO, J. F. da. Knowing stories, analyzing scenarios: the CAT experience for training field educators. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 1-11, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i2.14209. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/14209. Acesso em: 3 jul. 2024.