Notes about school education and cultural practices in the Quilombola Community Barreiro Grande, Serra do Ramalho/BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v5i2.15776

Keywords:

Quilombola education, Quilombola school education, Cultural practices, Barreiro Grande Quilombola Community

Abstract

In this article, a fragment from a master's degree research defended in the Postgraduate Course Program in Teaching, from the State University of Southwest Bahia – UESB, we have as goals to identify and analyze the meanings and conceptions that teachers and managers of the Airton Senna School elaborate on the school education offered to Barreiro Grande Quilombola Community and recovering the trajectory of school education in this Community, from the perspective of its residents. This is a qualitative nature survey (DENZIM; LINCOLN, 2006; LUDKE; ANDRÉ, 1986), in an exploratory and descriptive way (GIL, 2012; MATTAR; RAMOS, 2021). We used the semi-structured interview technique to produce the data (SZYMANSKI, 2004; MINAYO, 2009) and document analysis (CELLARD, 2008); content analysis (BARDIN, 2011) was the technique used to organize and analyze data. From the results found, we can say that Samba de Roda, as well as other practices and expressions of cultural elements present in the community, are practiced with a certain frequency at Airton Senna School, as students recognize these cultural practices as signs of “belonging” since it was transmitted and taught by older generations, through orality. Many of the contributors to this research identify the Samba de Roda as an important cultural practice but recognize other artistic practices, are equally important, such as fishing and the construction of handmade nets, which promote the local economy, making them a way of survival for the majority of Quilombola population of the Barreiro Grande Community.

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Author Biographies

Romário Pereira Carvalho, Prefeitura Municipal de Ruy Barbosa/BA

Mestrado em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB na Linha de pesquisa, Ensino, Linguagens e Diversidade. Especialista em Educação do Campo pelo Instituto Federal Baiano - IF BAIANO. Especialista em Educação e Tecnologias Digitais pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB. Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica INTERVALE. Especialista em Ciências Sociais e Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Especialista em Currículo e Prática Docente dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Especialista em Educação Quilombola pela Faculdade de Ensino EAD – FACULVALE. Especialista em História pela Faculdade de Ensino EAD - FACULVALE, Especialização em curso, Tutoria e Educação a Distância pela UFMS. Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Licenciado em História Universidade Norte do Paraná -UNOPAR. Integra o corpo docente da Rede Municipal de Ruy Barbosa - BA.

José Valdir Jesus de Santana, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Pós-doutorado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Doutor em Antropologia Social pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Graduação em Pedagogia pela UNEB. Graduação em Sociologia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Professor Titular do Departamento de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Campus de Vitória da Conquista; na Graduação e Programas de Pós-Graduação Mestrado em Relações Étnicas e Contemporaneidade, Programa de Pós-Graduação Mestrado em Ensino e Programa de Pós-Graduação Doutorado da Rede Nordeste em Ensino (RENOEN). Coordenador do Grupo de Pesquisa em Etnicidades, Relações Raciais e Educação - CNPq/UESB e Grupo de Pesquisa em Interculturalidades e Educação: experiências entre os Povos indígenas da Bahia - CNPq/UESB. Tem experiência na área de Etnologia indígena, educação escolar indígena, antropologia e educação, antropologia da criança, sociologia da infância, relações étnicas, educação e relações étnico-raciais, sociologia das relações raciais, decolonialidade e educação.

Vangéria Teixeira Kunhavalik, Prefeitura Municipal de Maiquinique/BA

Mestrado em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Especialista em Políticas Públicas e Gestão Educacional pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Especialista em História e Humanidades pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Membro do Grupo de pesquisa: Etnicidades, relações raciais e Educação - UESB. Professora do rede Municipal de Maiquinique/BA.

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Published

2024-12-30

How to Cite

CARVALHO, R. P. .; SANTANA, J. V. J. de; KUNHAVALIK, V. T. . Notes about school education and cultural practices in the Quilombola Community Barreiro Grande, Serra do Ramalho/BA. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 1-25, 2024. DOI: 10.22481/sertanias.v5i2.15776. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/15776. Acesso em: 6 jan. 2025.