LEXICON AND LITERACY: THE VOCABULARY ENRICHMENT OF STUDENTS FROM DISCURSIVE AND TEXTUAL SKILLS

O ENRIQUECIMENTO VOCABULAR DOS ESTUDANTES A PARTIR DAS COMPETÊNCIAS DISCURSIVA E TEXTUAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10655

Keywords:

Lexicon, Literacy, Discursive and textual skills

Abstract

This paper ains to analize the lexicon and the literacy as concepts that complement each other and can help each other in the linguistic and social development of speakers of a language. It is a bibliographic research, of qualitative approach, which has as sources theoretical texts (books, papers, thesis). It is concluded that studies related to the teaching of the lexicon can receive the contribution of the literacy studies. When teaching from social contacts, paying attention to what power structures can confer to literate practices, it confirms the symbiosis that is centered on the development of discursive and textual skills, which are urgent to respond to the demands of social practices of reading and writing, from the enrichment of the individual lexicon of the student, and vice versa.

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Author Biographies

Willas Silva Santos, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura da Universidade Federal do Tocantins (PPGL/UFT). Graduado em Letras-Português pela Universidade Federal do Tocantins (UFT) e Técnico em Análises Clínicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (IFTO). Direcionou seu trabalho de conclusão na área da Lexicologia, focando a abordagem dada pelos livros didáticos ao ensino do léxico. Professor da Secretaria de Estado da Educação e Cultura do Tocantins (SEDUC-TO).

Cícero da Silva, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Ph.D., Letters: Language and literature teaching. Professor of the graduation in Rural Education: Arts and Music and in the Language and literature graduate program of the Federal University of Tocantins (UFT), Brazil. Leader of Research and Study Group on Rural Education - Gepec/UFT/CNPq and Assistent editor of The Brazilian Scientific Journal of Rural Education. He has experience in the area of Applied Linguistics and Rural Education, working mainly on the following topics: discoursive genres, reading/writing practices, didactic material, pedagogical practices in Rural Education/Pedagogy of Alternation. He is a member of the Brazilian Association of Linguistics (ABRALIN) and of the Red de Investigación de Educación Rural (RIER), Mexico.

Ana Cláudia Castiglioni, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Possui graduação em Letras Habilitação Português e Inglês pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS (2005), mestrado pelo Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS (2008), doutorado pelo programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP, Campus de São José do Rio Preto - SP e é professora adjunta da Universidade Federal do Tocantins, atuando no curso de Licenciatura em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura.

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Published

2022-08-26

How to Cite

Santos, W. S., da Silva, C., & Castiglioni, A. C. (2022). LEXICON AND LITERACY: THE VOCABULARY ENRICHMENT OF STUDENTS FROM DISCURSIVE AND TEXTUAL SKILLS: O ENRIQUECIMENTO VOCABULAR DOS ESTUDANTES A PARTIR DAS COMPETÊNCIAS DISCURSIVA E TEXTUAL. fólio - Revista De Letras, 14(1). https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10655