LEXICON AND LITERACY: THE VOCABULARY ENRICHMENT OF STUDENTS FROM DISCURSIVE AND TEXTUAL SKILLS
O ENRIQUECIMENTO VOCABULAR DOS ESTUDANTES A PARTIR DAS COMPETÊNCIAS DISCURSIVA E TEXTUAL
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10655Keywords:
Lexicon, Literacy, Discursive and textual skillsAbstract
This paper ains to analize the lexicon and the literacy as concepts that complement each other and can help each other in the linguistic and social development of speakers of a language. It is a bibliographic research, of qualitative approach, which has as sources theoretical texts (books, papers, thesis). It is concluded that studies related to the teaching of the lexicon can receive the contribution of the literacy studies. When teaching from social contacts, paying attention to what power structures can confer to literate practices, it confirms the symbiosis that is centered on the development of discursive and textual skills, which are urgent to respond to the demands of social practices of reading and writing, from the enrichment of the individual lexicon of the student, and vice versa.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BIDERMAN, M. T. C. Léxico e vocabulário fundamental. Alfa, Assis, v. 40, p. 27-46, 1996.
BORTONE, M. E. Letramento e competências: construindo novos paradigmas na escola. EntreLetras, Araguaína, v. 3, n. 2, p. 192-203, ago./dez. 2012.
GUERRA, M. M.; ANDRADE, K. S. O léxico em perspectiva: contribuições da Lexicologia para o ensino de línguas. Domínios de Lingu@Gem, Uberlândia, v. 6, n. 1, p. 226-241, 2012. https://doi.org/10.14393/DL12-v6n1a2012-12
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Brasil em síntese: Taxa de analfabetismo das pessoas de 15 anos ou mais de idade, por sexo - Brasil - 2007/2015. Disponível em: https://brasilemsintese.ibge.gov.br/educacao/taxa-de-analfabetismo-das-pessoas-de-15-anos-ou-mais.html Acesso em: 15 abr. 2022.
LEA, M. R.; STREET, B. O modelo de ‘letramentos acadêmicos’: teoria e aplicações. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. Série estratégias de ensino. São Paulo: Parábola, 2009.
ROJO, R. Letramento escolar, oralidade e escrita em sala de aula: diferentes modalidades ou gêneros do discurso? In: SIGNORINI, I. (Org.). Investigando a relação oral/escrito e as teorias do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 51-74.
SCRIBNER, S.; COLE, M. The Psychology of Literacy. Harvard University Press, 1981.
SERRA, L. H. O Ensino de Vocabulário na Sala de Aula: reflexões e práticas para a produção de textos na Educação Básica. Afluente: Revista de Letras e Linguística, Bacabal, v. 1, n. 1, p. 01-19, 2016.
SILVA, C. Formação e letramento no contexto de ensino da Pedagogia da Alternância: alguns apontamentos. Entrepalavras, Fortaleza, v. 9, n. 2, p. 473-491, 2019. http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-21667
SILVA, C.; GONÇALVES, A. V. Principales vertientes de los estudios de alfabetización en Brasil. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, e29164, 2021. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.29164
SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 51, n. 25, p. 5-17, 2004. https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
STREET, B. V. Literacy in theory and pratice. New York: Cambridge University Press, 1984.
TERRA, M. R. Letramento & letramentos: uma perspectiva sócio-cultural dos usos da escrita. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 29, n. 1, p. 29-58, 2013. https://doi.org/10.1590/S0102-44502013000100002
TURAZZA, J. S. Léxico e criatividade. São Paulo: Annablume, 2005.
VILELA, M. Estruturas Léxicas do Português. Coimbra: Almedina, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.