WHATSAPP E METODOLOGIA DO ENSINO DE INGLÊS NA PANDEMIA

Authors

  • Rodrigo Camargo Aragão Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc)
  • Luan Guanaes Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10710

Keywords:

tecnologias digitais; whatsapp; ensino de inglês; pandemia.

Abstract

This paper aims to evaluate how English Language Teaching Methodology students assessed their use of digital technologies, particularly Whatsapp, during the offering of the exceptional quarter of a semester under the Covid-19 pandemic at XXXXXXX University. The methodology is qualitative with the use of response data from the final self-evaluation of the course and content analysis done from patterns of reaction to the experience in the course. The overall result indicates a positive evaluation of the digital environment. Advantages and disadvantages of the use of Whatsapp in learning were also reported. The results are in line with studies in Applied Linguistics that show that students in teacher education tend to incorporate digital technologies to their practices with the integration of critical reflection with the use of technologies in their academic trajectories.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Camargo Aragão, Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc)

Doutor em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc).

Luan Guanaes, Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc)

Mestre em Letras  pela Universidade Estadual de Santa Cruz (Uesc).

References

LEMOS, L. S. Estratégias de Ensino/aprendizagem com o WhatsApp: emoções e multiletramentos. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) - Universidade Estadual de Santa Cruz, 2017. Disponível em: http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201510112D.pdf. Acesso em: 25 abr. 2022.

GOMES JUNIOR, R. C.; PUCCINI, B. Tecnologias móveis e aprendizagem de línguas: o caso do desenvolvimento de habilidades orais em inglês. Revista da ABRALIN, v. 18, p. 1-33, 2019. DOI: https://doi.org/10.25189/rabralin.v18i1.1366. Acesso em 20 de abr. 2022.

MICCOLI, L. Ensino e aprendizagem de inglês: experiências, desafios e possibilidades. Campinas: Pontes Editores, 2010.

NORTON, B. Identity and Language Learning: extending the conversation. London: Longman, 2013.

PAIVA, V.L.M. A pesquisa em linguagem e tecnologia na Universidade Federal de Minas Gerais. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 10, n. 1, p. 921-941, 2013.

PAIVA, VERA L. M Tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês. Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 34, p. 1319-1351, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/gngLnVgsBtL94HP9tNkKNDj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 15 de abr. de 2022.

PAIVA, V. L. M. O. Tecnologias digitais no ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista da Abralin, v. 18, n. 1, p. 02-26, 2019. DOI: https://doi.org/10.25189/rabralin.v18i1.1323. Acesso em: 10 de abr. 2022.

PAIVA, V. L. M. O. Ensino remoto ou ensino à distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura, Recife, v. 37, n.1/2, p.58-70, 2020.

PAIVA, V. L. M. O. Tecnologia digital em época de pandemia. Cadernos de Linguística, v. 2, n.1, p. 01-12, 2021.

RIO, M. M. O. Digital technologies and the oral production development in ELT: Echoing worldwide teacher's voice. THE ESPECIALIST, v. 41, p. 1-25, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/48577. Acesso em 15 de abr. 2022.

RIVOLTELLA, P. C. Prefácio. In: QUARTIERIO, E. M.; BONILLA, M. H. S.; FANTIN, M. (Orgs.). Projeto UCA: entusiasmos e desencantos de uma política pública. Salvador: EDUFBA, 2015, p.7-10.

SENEFONTE, F. H. R.; TALAVERA, M. N. G. O WhatsApp como ferramenta no ensino-aprendizagem de língua inglesa. Entretextos, v. 18, p. 241-264, 2018.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: A escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SIBILIA, P. Entre redes y paredes: enseñar y aprender em la cultura digital. In: LUGO, M. T. (Org.). Entornos digitales y políticas educativas: dilemas y certezas. Buenos Aires: IIPE-UNESCO, 2016, p. 201-224.

TERRA, L. F. O uso de tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês: um estudo de caso no contexto acadêmico. 2019. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Minas Gerais.

TREVISOL, J. R. Investigating L2 Learners’ Oral Production and Perception of a Cycle of Tasks with Digital Storytelling: AN EXPLORATORY STUDY IN TECHNOLOGY-MEDIATED TBLT. Tese. Doutorado em Linguística. Universidade Federal de Santa Catarina, 201

Published

2022-08-26

How to Cite

Camargo Aragão, R., & Guanaes, L. (2022). WHATSAPP E METODOLOGIA DO ENSINO DE INGLÊS NA PANDEMIA. fólio - Revista De Letras, 14(1). https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10710