TEXTUAL PRODUCTION IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: : VOICES OF STUDENTS AND TEACHERS OF INTEGRATED HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8864Keywords:
Professional and technological education, Integrated high school, Textual productionAbstract
This article intends to reflect on the importance of the activity 'textual production' in the school environment, in order to reach its emancipatory potential, presenting a research carried out with students and teachers of Integrated High School, a teaching proposal that presupposes omnilateral training of people. The research has a qualitative-quantitative approach, of the case study type, and bibliographical researches were carried out on the conceptual bases of Professional and Technological Education and on textual production as a school activity. Questionnaires were applied to students and teachers of Portuguese Language and Textual Production, in order to know the main problems in working with writing. It was verified the need to resignify the activity, so that the possible contribution to the critical and social development of students can be achieved, which is extremely relevant in their training.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BERNARDO, Gustavo. Redação inquieta. Rio de Janeiro: Rocco Digital, 2012.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2011.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 60 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise Nogueira (org). Ensino Médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2012.
GUEDES, Paulo Coimbra. Da redação à produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
IF GOIANO - INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA GOIANO. Projeto Pedagógico de Curso Integrado em Comércio. Ipameri, 2018. Disponível em: https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/IPMR/ENSINO/PPC/PPC---TCNICO-EM-COMERCIO-INTEGRADO-AO-ENSINO-MDIO-V10112017.pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.
IF GOIANO - INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA GOIANO. Projeto Pedagógico de Curso Integrado em Redes de Computadores. Ipameri, 2018. Disponível em: https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/IPMR/ENSINO/PPC/PPC_2019/PPC_Tecnico-Redes-de-Computadores-Int-Ens-Medio_09-07-2019_v7_NOVO.pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. 1. ed., 3ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Revista Holos, Vol. 2, 2007. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/viewFile/11/110. Acesso em: 01 dez. 2019.
RIBEIRO, Ana Elisa. Escrever, Hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fólio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.