DOING SCHOOL WITHOUT BEING AT SCHOOL
THE DISPLACEMENTS IN TEACHING ACTIONS AND PLACES IN THE PANDEMIC CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9932Keywords:
Anos Iniciais; Ensino Remoto; Pandemia COVID 19Abstract
This text analyzes the displacements in teaching actions and places, made by teachers in the Initial Years, in view of the challenge of doing school without being at school in the pandemic context. To this end, an exploratory research was carried out with 76 educators linked to the private education network of Salvador / BA. The data were produced by applying an online questionnaire in March and April 2021. The reports were analyzed based on the contributions of Arendt, Rancière, Masschelein and Simons, among others. The data indicate the need to think about the implementation of remote education beyond the technological apparatus; the challenge of building other places to be at school; and the possibility of being with the other as an essential condition when going to school without being at school. Finally, the recognition of the teachers of the Early Years as political agents, whose speeches must figure as central discourses in the political debate around the destinies of Basic Education.
Downloads
References
ARENDT, Hanna. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1972.
BAHIA. Decreto Nº 19.529/2020. Regulamenta, no Estado da Bahia, as medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus. Publicado no Diário Oficial do Estado da Bahia em 17 de março de 2020. Disponível em http://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/decreto-no-19529-de-16-de-marco-de-2020. Acesso em 20 abril 2021
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 11, de 07 de julho de 2020. Orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da Pandemia. Brasília: DF, 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2020-pdf/148391-pcp011-20/file Acesso em: 21 abril 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: DF, 2020a. D.O.U. de 01/06/2020, Seção 1, Pág. 32. 2020a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 21 abril 2021.
BRASIL. Presidência da República. Medida Provisória 934, de 01 de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. 2020d. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591 Acesso em: 21 abril 2021.
CHAUÍ, Marilena. Cultura e Democracia. São Paulo: Cortez, 2010.
CRESSWELL, Tim. Place: a short introduction. Malden: Blackwell Publishing, 2008.
ENTRIKIN, J. Nicholas. The beetweness of place: towards a Geography of modernity. Baltimore-USA. John Hopkins University Press, 1991.
FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar. Revista Cocar. Edição Especial N.09/2021 p.1-19. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4126 Acesso em: 20 mar. 2021.
FERREIRA, Lucimar Gracia; FERREIRA, Lúcia Gracia; ZEN, Giovana Cristina. Alfabetização em tempos de pandemia: perspectivas para o ensino da língua materna. Fólio – Revista de Letras, v. 12, n. 2. 2020. p. 283-299. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/7453 Acesso em: 20 mar. 2021.
KOHAN, Walter Omar. Tempos da escola em tempo de pandemia e necropolítica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016212, p. 1-9, 2020 Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa Acesso em: 04 dez.2020.
LIBÂNEO, José Carlos. Antinomias na formação de professores e a busca de integração entre o conhecimento pedagógico-didático e o conhecimento disciplinar. In: MARIN, Alda Junqueira; PIMENTA, Selma Garrido. Didática: teoria e pesquisa. 2. ed. Araraquara - SP: Junqueira&Marin; Ceará: UECE, 2018.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Tradução Cristina Antunes. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
MASSEY, D. Um sentido global de lugar. In ARANTES, Antônio (org). O espaço da diferença. Campinas-SP. Ed Papirus, 2000.
MINISTÉRIO PÚBLICO DO ESTADO DA BAHIA. MP recomenda ao Município de Salvador divulgação dos critérios para o retorno das aulas presenciais. Disponível em https://www.mpba.mp.br/noticia/56648. Acesso em 21 abril 2021.
Prefeitura Municipal de Salvador. Decreto nº 32.256/2020. Dispõe sobre novas medidas de prevenção e controle para enfrentamento do COVID-19. Publicado no Diário Oficial Municipal em 16 de março de 2020. Disponível em https://leismunicipais.com.br/a/ba/s/salvador/decreto/2020/3241/32415/decreto-n-32415-2020-define-regras-gerais-para-realizacao-de-atividade-economica-prorroga-medidas-de-prevencao-e-controle-para-enfrentamento-do-covid-19-no-mbito-do-municipio-de-salvador-e-da-outras-providencias. Acesso em 20 abril 2021
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. Tradução. Ângela Leite Lopes. São Paulo: Editora 34, 1996.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução de Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SANTOS, Edméa O dos. Educação on-line: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. 351 f. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2005. Disponível em: https://goo.gl/117Vln. Acesso em: 20 abril 2021.
SANTOS, Edméa O dos. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
SILVA, Marco; SANTOS, Edméa. Conteúdos de aprendizagem na educação on-line: inspirar-se no hipertexto. Educação & Linguagem, São Paulo, SP, v. 12, n. 19, p. 124-142. jan./jun. 2009. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/view/817 Acesso em: 20 abril 2021.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. A matrícula como direito do estudante na pandemia da COVID-19. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 1-21, jan./mar, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8029 Acesso em: 20 mar. 2021.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. 2 ed. Campinas: Papirus, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.