GENDER IN EDUCATIONAL POLICIES FOR CHILDREN: WHAT DO NATIONAL DOCUMENTS REVEAL?

Authors

  • Laiane Barros dos Santos Menezes Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Faní Quitéria Nascimento Rehem Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2752-689X

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v11i01.10697

Keywords:

Gender, Educational policies, Child education

Abstract

Gender is a category that encompasses idealizations that were built and developed in society from a certain space and period, it can also be understood by questioning the various actions that organize the lives of individuals in the world. In this work genre is sustained as a principle that is systematic and complex, its understanding is historical. It is a clipping of a monograph work, a qualitative research approach of the documentary type. It aimed to analyze the existence of the educational policy discussion on gender in Early Childhood Education in the main national documents on Education. The references that stand out in this work are: Vianna, Louro (1997), Hooks (2019). In this sense, composing academic studies on gender signals a purpose of resistance in the face of the various conservative threats that have been posed in our country. The entire journey was aimed at raising some questions about how the gender debate has been developed in educational policies in the childhood bias, in order also to collaborate with the various studies that already exist in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Constituição da República Federal do Brasil: Brasília, 2016.

________. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 562p.

_________. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

Brasil. Congresso Nacional. Projeto de Lei nº de 2019. Institui o Programa Escola sem Partido.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. LEI Nº 8.069, DE 13 DE JULHO DE 1990.

BRASIL. Política Nacional de Enfrentamento à Violência Contra as Mulheres. Secretaria de Políticas para as Mulheres Presidência da República. Brasília, 2011.

BRASIL. Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. LEI Nº 11.489, DE 20 DE JUNHO DE 2007.

BRASIL. Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. LEI Nº 11.340, DE 7 DE AGOSTO DE 2006.

BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

FINCO, Daniela; GOBBI, Márcia; FARIA, Ana Lúcia Goulart (org.). Creche e feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica: Associação de leitura do Brasil- ALB; São Paulo: Fundação Carlos Chagas- FCC, 1981.

HOOKS, Bell. O feminismo é para todo mundo políticas arrebatadoras. 3ºed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.

KRAMER, Sonia. Infância e Educação Infantil. Campina, 6ºed. SP: Papirus, 1999

Louro, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Petrópolis, RJ Vozes, 1997. Uma perspectiva pós-estruturalista, Vozes, 1997.

MINAYO, Maria Cecília de souza (org). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

LOURO, Guacira Lopes. Uma leitura da história da Educação sob a perspectiva de gênero. Proj. História, São Paulo, (11) novembro. 1994.

LOURO, Guacira Lopes. Jeffrey Weeks, Deborah Britzman, bellhooks, Richard Parker, Judith Butler Traduções: Tomaz Tadeu da Silva. O corpo educado. Pedagogias da sexualidade. 2a Edição. Autêntica. Belo Horizonte 2000.

LUDKE, Menga. ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. v.lS, n.2, jul./dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/viewFile/71721/40667.

TELES, Maria Amélia de Almeida; SANTIAGO Flávio; FARIA Ana Lúcia Goulart de (Org.). Porque a creche é uma luta das mulheres? Inquietações femininas já demonstram que as crianças pequenas são de responsabilidade de toda a sociedade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018. 295p.

VIANNA, Claudia. FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n33/10

VIANNA, Claudia Pereira. UNBEHAUM, Sandra. O gênero nas políticas públicas de educação no Brasil: 1988-2002. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 121, p. 77-104, jan./abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742004000100005.

Published

2022-06-01

How to Cite

Menezes, L. B. dos S., & Rehem, F. Q. N. (2022). GENDER IN EDUCATIONAL POLICIES FOR CHILDREN: WHAT DO NATIONAL DOCUMENTS REVEAL?. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 11(01), 147-163. https://doi.org/10.22481/rbba.v11i01.10697