A CRITICAL PROVOCATION TO SOCIOLOGY FRONT OF BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12570

Keywords:

Sociology of development, BNCC, Interdisciplinarity, Social capital and neoevolutionism.

Abstract

This essay is a critique of contemporary sociology in Brazil. The starting point is a review of high school textbooks that reveals a hidden antithesis between concerns about the distribution of wealth and social inequality versus lack of interest in the causes of economic production and development. Suggesting attention to these factors, we advocate the reinsertion of Sociology of development, passing through corresponding themes, such as evolutionism, social capital, economics and the interdisciplinary method as a facilitator. From this perspective of justifying sociological renewal, we correlate such concerns with the assumptions of the National Common Curricular Base - BNCC, which is the guiding document of Brazilian Education since 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Walter Birkner, Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI), Santa Catarina, Brasil

Docente no Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Pós-doutor em Desenvolvimento Regional na FURB. Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em História pela Universidade de Brasília (UnB). Graduado em Ciências Sociais pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB). Foi professor visitante do Programa de Pós graduação em Sociedade e Fronteiras da Federal de Roraima (UFRR).

References

ARAUJO, S. M. de; BRIDI, M. A.; MOTIM, B. L. Sociologia: volume único, ensino médio. São Paulo, Sipione, 2013.

BIRKNER, W. M. K.; BARBOSA, A. C. A.; KONELL. V. Capital social e interdisciplinaridade. Maiêutica, v. 6, pp. 97-113, 2020.

BIRKNER, W. M. K. e BAZZANELLA, S. L. Evolucionismo e interdisciplinaridade na sociologia brasileira: onde está o desenvolvimento regional? In Revista Brasileira de Desenvolvimento Regional da FURB. Blumenau, 7 (3), pp. 05-26, 2019.

BIRKNER, W. M. K. e BAZZANELLA, S. L. Introdução a uma Sociologia da Produtividade. In Desenvolvimento em Questão, v. 16, p. 42-68, 2018.

BIRKNER, W. M. K. O capital no século XXI: (resenha). Revista de Desenvolvimento em Questão da Unijuí. Vol. 13, n. 32, pp 334-43, 2015.

BIRKNER, W. M. K. A imaginação econômica. In: Revista Húmus, v. 08, p. 92-102, 2013.

BIRKNER, W. M. K.; BAZZANELLA, S. L. Antropologia do desenvolvimento: relações entre cultura, política e economia. DRd, v. 03, p. 27-51, 2013.

BIRKNER, W. M. K. Capital social em Santa Catarina: o caso dos fóruns de desenvolvimento regional. Blumenau, Furb, 2006.

BOEIRA, S. L.; BORBA, J. Os fundamentos teóricos do capital social (resenha). In: Ambiente & Sociedade, vol. 9, n. 01, Campinas-SP, Jan/jun. 2006.

BOMENI, Helena; MEDEIROS, Bianca Freire et al. Tempos modernos, tempos de sociologia. São Paulo, Editora do Brasil, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Políticas e Regulação da Educação Básica Coordenação-Geral de Temas Transversais da Educação Básica e Integral Coordenação-Geral de Inovação e Integração com o Trabalho. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília – DF, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Brasília, Ministério da Educação, 2ª revisão, 2016.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD-2015: sociologia: ensino médio. Brasília, Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica/Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, 2014.

CALEGARI, Celso. Entrevista por Fernando Cássio. In FEPESP – Federação dos Professores do Estado de São Paulo, 28/02/2023. Disponível em:

http://fepesp.org.br/noticia/27-02-23-hoje-e-assembleia-do-senac-amanha-sesi-senai-o-debate-sobre-o-novo-ensino-medio-mantem-ou-revoga-e-mais-educacao-pesa-na-inflacao-pejotizacao-de-professores-e-um-ano-de-guerra-na-ucran/#:~:text=A%20reforma%20do%20ensino%20m%C3%A9dio,dura%C3%A7%C3%A3o%20que%20substituem%20conte%C3%BAdos%20escolares. Acesso em 28/02/2023.

DALGALARRONDO, Paulo. Natureza e Cultura na Definição e Delimitação do Humano: Debates e disputas entre antropologia e biologia. Tese de doutorado do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas – Unicamp, Campinas-SP, 2013.

FRANCO, A. Democracia cooperativa: uma introdução ao pensamento político de John Dewey. In: DAGOBAH, Inteligência Democrática, 22/09/2017. Disponível em: http://dagobah.com.br/democracia-cooperativa-uma-introducao-ao-pensamento-politico-de-john-dewey/. Acesso em 31/03/2020.

GOMES, Mércio P. O Brasil inevitável: ética, mestiçagem e borogodó. Rio de Janeiro-RJ, Topbooks, 2019.

GRABOSKI, Gabriel. BNCC esvazia e prejudica o ensino médio. Extra classe. Por Gilson Camargo / Publicado em 10 de dezembro de 2018. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/educacao/2018/12/reforma-altera-a-estrutura-do-ensino-medio/. Acesso em 24/02/2023.

GRANOVETTER, Mark. Ação econômica e estrutura social: o problema da imersão. In MARTES, Ana Cristina Braga (org.). Redes e sociologia econômica. São Carlos – SP, EdUfscar, 2014.

HARRISON, L. & HUNTINGTON, S. A cultura importa. Rio/São Paulo, Record, 2002.

HERMET, G. Cultura e desenvolvimento. Petrópolis, Vozes, 2002.

KROPOTKIN, P. Ajuda Mútua: um fator de evolução. São Sebastião: A Senhora Editora, 2009.

LACERDA, A. L. R. Abordagens biossociais na sociologia: biossociologia ou sociologia evolucionista? In: Revista Brasileira de Ciências Sociais. Vol.24, n.70, São Paulo, junho 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-69092009000200010. Acesso em 14/04/2020.

LÉVESQUE, Benoit. Contribuição da nova sociologia econômica para repensar a economia no sentido do desenvolvimento sustentável. In MARTES, Ana Cristina Braga (org.). Redes e sociologia econômica. São Carlos – SP, EdUfscar, 2014.

LOPREATO, Joseph. Crisis in sociology: the need for Darwin. Joseph Lopreato and Timothy Crippen. Published 2017 by Routledge 2 Park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon OX 14 4RN

Third Avenue, New York, NY 10017, USA. 2017.

MACHADO, I. J. de R.; AMORIM, H.; BARROS, C. R. Sociologia hoje. Vol. Único, São Paulo, Ática, 2013.

MACLAUGHLIN, Paul. Environmental sociology and the second darwinian revolution. In: This Wew of Life. August 24, 2016. Disponível em https://thisviewoflife.com/environmental-sociology-and-the-second-darwinian-revolution/. Acesso em 23/11/2022.

MARTES, Ana Cristina Braga (org.). Redes e sociologia econômica. São Carlos – SP, EdUfscar, 2014.

MARTINELLI, Alberto. O contexto do empreendedorismo. In MARTES, Ana Cristina Braga (org.). Redes e sociologia econômica. São Carlos – SP, EdUfscar, 2014.

MARTINS, José de S. Os sociólogos distraídos e a invasão da ideologia nas ciências sociais. Entrevista com José de Souza Martins (concedida a Patrícia Fachin). Instituto Humanitas Unisinos. 24/02/2020. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/categorias/159-entrevistas/592388-os-sociologos-distraidos-e-a-invasao-ideologica-nas-ciencias-sociais-entrevista-especial-com-jose-de-souza-martins. Acesso em 01/07/2022.

MENDES, Marcos. Por que o Brasil cresce pouco? Desigualdade, democracia e baixo crescimento no país do futuro. Rio de Janeiro – RJ, Elsevier, 2014.

OECD (2010). Social Capital, Human Capital and Health: What is the Evidence? Disponível em: https://www.oecd.org/innovation/research/45760738.pdf.

OLIVEIRA. L.F.; COSTA, R. C. R. Sociologia para jovens do século XXI. Rio de Janeiro. Imperial Novo Milênio, 2007.

PUTNAM, Robert D. Comunidade e democracia: a experiência da Itália moderna. São Paulo, FGV, 1996.

SCHMITZ, E.F. O pragmatismo de Dewey na educação: esboço de uma filosofia da educação. Rio, Livros Técnicos e Científicos, 1980.

SILVA, Afrânio et al. Sociologia em movimento. São Paulo, Moderna, 2013.

SWEDBERG, Richard. A sociologia econômica do capitalismo: uma introdução e agenda de pesquisa. In MARTES, Ana Cristina Braga (org.). Redes e sociologia econômica. São Carlos – SP, EdUfscar, 2014.

SWEDBERG, Richard. Sociologia econômica: hoje e amanhã. In Revista Tempo Social, 16 (2), novembro de 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/dvSxLM8hKX5dKCQzK6xtQbq/?lang=pt. Acesso em 20/05/2022.

SZTOMPKA, P. A sociologia da mudança social; tradução Pedro Jorgensen Jr. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.

TOMAZZI, N. D. Sociologia para o ensino médio, vol. único. 3 ed. São Paulo. Saraiva, 2013.

TURNER, Jonatan H. and MACHALECK, Richard S. Evolutionary Sociology: recent and revitalized theoretical and methodological approaches. New York – NY, Routledge, by Jonathan H. Turner and Richard S. Machalek (2018).

UNESCO. O desenvolvimento social inclusivo no Brasil. Brasília, sem data. https://pt.unesco.org/fieldoffice/brasilia/expertise/social-inclusive-development. Acesso em 02/09/2020.

Published

2023-06-08

How to Cite

Birkner, W. (2023). A CRITICAL PROVOCATION TO SOCIOLOGY FRONT OF BNCC. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 12(01), 7-38. https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12570