EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC IN SCIENTIFIC JOURNALS (2021 TO 2023)
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12619Keywords:
Early Childhood Education, Pandemic, Scientific ArticlesAbstract
In this article, we aim to analyze four articles that were published from January 2022 to April 2023 on early childhood education and the COVID-19 pandemic. This research is configured as a documental study of an exploratory and qualitative nature, having as source the website of the Scientific Electronic Library Online (SciELO). We used the descriptor early childhood education and pandemic and located a total of nine works, of which three are about research in the field of health, one presents data from a longitudinal study with children from kindergarten carried out between 2017 and 2018, one about digital influencer children and four address early childhood education in the context of the pandemic. The works analyzed show several conflicts experienced by professionals and children in early childhood education in the first two years of the COVID-19 pandemic. The omission of the federal government; the absence of integrated public policies; the ills of the population; the presence of digital technologies as the main working tool; and the role of families as mediators in the teaching-learning process established between school and children.
Downloads
References
AQUINO, E. L. de; et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 25 (Supl.1):2423-2446, 2020.
CASTRO, L. R. de. Os universalismos no estudo da infância: a criança em desenvolvimento e a criança global. _____________ (org). Infâncias do sul global: experiências, pesquisa e teoria desde a Argentina e o Brasil. Salvador: EDUFBA, 2021.
COSTA, R. P. N.; NASCIMENTO, A. M. do; SOUZA, M. P de C. e. Educação infantil e pandemia da covid-19: ações dos burocratas de médio escalão na Baixada Fluminense. Revista Brasileira de Educação, v. 28, 2023.
MANIFESTO. OCUPAR ESCOLAS, PROTEGER PESSOAS, VALORIZAR A EDUCAÇÃO. Associação Brasileira de Saúde Coletiva/ABRASCO; Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação/ANPEd. Em 23/10/2020. Disponível: https://www.abrasco.org.br/site/wp-content/uploads/2020/10/MANIFESTO-_OCUPAR-ESCOLAS-PROTEGER-PESSOAS-RECRIAR-A-EDUCACAO_2-1.pdf.
OLIVEIRA, L. M. de; MACHADO, J. A. M.; TELLES, M. M.; BERSCH, A. A. S. A corporeidade e a educação infantil: desafios para os docentes no ensino remoto emergencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 49, 2023.
OPAS. ORGANIZAÇÃO PANAMERICA DE SAÚDE. OMS declara fim da Emergência de Saúde Pública de Importância Internacional referente à COVID-19. Organização Pan-Americana de Saúde/OPAS. 5 Maio 2023. Disponível: https://www.paho.org/pt/noticias/5-5-2023-oms-declara-fim-da-emergencia-saude-publica-importancia-internacional-referente#:~:text=Em%2030%20de%20janeiro%20de,previsto%20no%20Regulamento%20Sanit%C3%A1rio%20Internacional.
PAULA, F. S., TFOUNI, L. V. A persistência do fracasso escolar: Desigualdade e ideologia. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 2009, 10(2), pp. 117-127.
SOMMERHALDER, A.; POTT, E. T. B.; LA ROCCA, C. A educação infantil em tempo de SARS-CoV-2: a (re)organização dos fazeres docentes. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, 2022.
UNICEF. FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA. Dois terços das crianças em idade escolar no mundo não têm acesso à internet em casa, diz novo relatório do UNICEF-ITU. UNICEF. Comunicado de Imprensa, 01 de dezembro de 2020. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/dois-tercos-das-criancas-em-idade-escolar-no-mundo-nao-tem-acesso-a-internet.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.