EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC IN SCIENTIFIC JOURNALS (2021 TO 2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12619

Keywords:

Early Childhood Education, Pandemic, Scientific Articles

Abstract

In this article, we aim to analyze four articles that were published from January 2022 to April 2023 on early childhood education and the COVID-19 pandemic. This research is configured as a documental study of an exploratory and qualitative nature, having as source the website of the Scientific Electronic Library Online (SciELO). We used the descriptor early childhood education and pandemic and located a total of nine works, of which three are about research in the field of health, one presents data from a longitudinal study with children from kindergarten carried out between 2017 and 2018, one about digital influencer children and four address early childhood education in the context of the pandemic. The works analyzed show several conflicts experienced by professionals and children in early childhood education in the first two years of the COVID-19 pandemic. The omission of the federal government; the absence of integrated public policies; the ills of the population; the presence of digital technologies as the main working tool; and the role of families as mediators in the teaching-learning process established between school and children.

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Author Biographies

Isabel Cristina de Jesus Brandão, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil

Pós-doutorado em Educação pela USP (2016). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Brasil. Coordenadora do Grupo de Pesquisas e Estudos Infâncias e Educação Infantil (GPEIEI-CNPQ-UESB).

Ligia Maria Leão de Aquino, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2002), possui mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1995) e graduação em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (1986). Professora associada do Programa de Pós-graduação em Educação (PROPEd) da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, com Bolsa de PROCIÊNCIA/UERJ (desde 2012), Jovem Cientista de Nosso Estado/FAPERJ (2012-2015). Foi vice-coordenadora do PROPEd (2012-2017). É líder do Grupo de Pesquisa Infância e Saber Docente (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/34302) e integra a equipe do Ateliê de Infância e Filosofia/UERJ (ATIF). Foi coordenadora do GT7 - Educação da Criança de 0 a 6 anos (2006-2009) e membro do comitê científico (2010-2015) da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação-ANPEd. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, infância, formação de professores, políticas públicas e práticas pedagógicas.PERJ).

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Published

2023-06-08

How to Cite

de Jesus Brandão, I. C., & Leão de Aquino, L. M. (2023). EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC IN SCIENTIFIC JOURNALS (2021 TO 2023). Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 12(01), 39-57. https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12619