INTEGRATING THE ARTS IN STEAM IN A DIALOGIC-PROBLEMATIC WAY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v12i02.13733

Keywords:

STEAM, PBL, EPF

Abstract

The thematic preoccupation in the last decades of teaching work in higher education, within the scope of the initial training of teachers of Natural Sciences and their Technologies, has been the initiation to investigative teaching from the perspective of Education as the Practice of Freedom (EPF). As university professors, our professional practice has been collaborative and mediated by creative networked educational technologies, in the last two decades with Moodle. Its focus is aligned with the STEAM movement (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) in the university-primary school interface, with problematization according to PBL (Problem-Based Learning) and conceptual-unifying (regularities-transformations and scale-energy ). We have been actively researching a teaching methodology anchored on the tripod STEAM, PBL and EPF, technologically mediated by the CLPMtool block and Moodle Wiki, as a dialogic-problematizing strategy within the scope of a complementary undergraduate course. The results obtained, arising from emancipatory action-research, potentiated the parameterization and didactic-methodological systematization of hypermedia study activities.

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Author Biographies

Edgardo Gustavo Fernández, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Rio Grande do Sul, Brasil

Mestre em Engenharia de Produção (UFSM); Instituição em que trabalha (UFSM), RS, Brasil; Grupo de Pesquisa de que faz parte: Educação Científica e Tecnológica Orientada por Pesquisa-Ação e Educação Dialógico-Problematizadora.

Fábio da Purificação de Bastos, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Rio Grande do Sul, Brasil

Doutor em Educação (USP). Instituição em que trabalha (UFSM), RS, Brasil; Grupo de Pesquisa de que faz parte: Educação Científica e Tecnológica, orientada por Pesquisa-Ação e Educação Dialógico-Problematizadora.

Ilse Abegg, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Rio Grande do Sul, Brasil

Doutora em Informática na Educação (UFRGS); Instituição em que trabalha (UFSM), RS, Brasil; Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE); Grupo de Pesquisa de que faz parte: Educação Científica e Tecnológica Orientada por Pesquisa-Ação e Educação Dialógico-Problematizadora.

José André Peres Angotti, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, Brasil

Doutor em Ensino de Ciências/Física - Instituto de Física-IFUSP e Faculdade de Educação - FEUSP (USP); Programa de Pó-Graduação em Educação Científica e Tecnológica  (UFSC); Grupo de Pesquisa de que faz parte: Educação Científica e Tecnológica Orientada por Pesquisa-Ação e Educação Dialógico-Problematizadora.

Márcio Penna Corte Real, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Doutor em Educação (UFSC); Instituição em que trabalha (UFG), GO, Brasil; Pós-Graduação em Educação (UFG).

Wagner Duarte José, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Doutor em Ciências/Física (USP); Instituição em que trabalha (UESB), BA, Brasil; Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (UESB); Grupo de Pesquisa de que faz parte: Educação Científica e Tecnológica Orientada por Pesquisa-Ação e Educação Dialógico-Problematizadora.

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Published

2023-12-10

How to Cite

Fernández, E. G., de Bastos, F. da P., Abegg, I., Peres Angotti, J. A., Penna Corte Real, M., & Duarte José, W. (2023). INTEGRATING THE ARTS IN STEAM IN A DIALOGIC-PROBLEMATIC WAY. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 12(02), 72-87. https://doi.org/10.22481/rbba.v12i02.13733