Scientific literacy and use of digital technologies in science teaching: a case study from the special education perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14554

Keywords:

Scientific literacy is a teaching strategy that aims to help students understand the world around them, as well as making them critical citizens. Therefore, it is necessary to adopt aspects of scientific literacy at all stages of the schooling process and, even more so, adopt it in the inclusive context. Thus, the objective of this work is to share the results obtained in an investigation carried out with a Special Education student with Autism Spectrum Disorder, in the context of an interdisciplinary didactic sequence, guided mainly by the use of technology for the purpose of producing educational material. scientific divulgation. To this end, Sasseron and Carvalho (2011) was used as a theoretical reference, with this work being configured as a report of classroom experience. It is also noteworthy that the results obtained promoted a reflection on the benefit of using didactic sequences capable of minimizing learning difficulties for students with disabilities, providing the opportunity to work on content according to standards of interest to the student.

Abstract

A alfabetização científica é uma estratégia de ensino que tem como objetivo auxiliar os alunos na compreensão do mundo ao seu redor, tal como torná-los cidadãos críticos. Deste modo, faz-se necessário adotar aspectos da alfabetização científica em todas as etapas do processo de escolarização e, ainda mais, adotá-la no contexto inclusivo. Assim, o objetivo deste trabalho é compartilhar os resultados obtidos em uma investigação desenvolvida com um aluno da Educação Especial com Transtorno do Espectro Autista, no contexto de uma sequência didática interdisciplinar, guiada, principalmente, pelo uso da tecnologia para fins de produção de material de divulgação científica. Para tanto, foi utilizado como referencial teórico Sasseron e Carvalho (2011), e com este trabalho configurando-se como um estudo de caso. Destaca-se ainda, que os resultados obtidos promoveram uma reflexão sobre o benefício do uso de sequências didáticas capazes de minimizar dificuldades de aprendizagem dos alunos com deficiência, oportunizando trabalhar os conteúdos a padrões de interesse do aluno.

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Author Biography

João Pedro Mardegan Ribeiro, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, São Carlos, São Paulo, Brasil

Doutorando em Educação para a Ciência (UNESP). Graduado em Licenciatura em Ciências Exatas com habilitação em Física, Química e Matemática pela Universidade de São Paulo (USP). Professor na Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC/SP), atualmente alocado na Escola Estadual Sebastião de Oliveira Rocha, na cidade de São Carlos - SP.

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Published

2024-06-16

How to Cite

Mardegan Ribeiro, J. P. . (2024). Scientific literacy and use of digital technologies in science teaching: a case study from the special education perspective. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 13(01), 334-349. https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14554