THE CPC UNE AND THE DEBATE ON EDUCATION AND POPULAR CULTURE IN BRAZIL

Authors

  • Marta Loula Dourado Viana UESB

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v10i01.8793

Keywords:

Education, Culture, Social transformation

Abstract

This article aims to present a discussion about the conceptions of education and popular culture in Brazil, rooted by the Centro Popular de Cultura (CPC of UNE) between the years 1961-1964. At least three conceptions were identified as a result of the interlocutions between different groups and social classes that aimed at national development: the national-popular conception, the revolutionary art conception and the disinterested conception of education and culture. These conceptions coexisted, sometimes converging and sometimes conflicting, but they proposed, as a common point, an education and culture in order to contribute to social transformation. The methodology was based on historiography and bibliography. For this discussion, it was essential to have access to the texts of the Jornal Novos Rumos and the Revista Estudos Sociais, published in the first half of the 1960s, as well as to the productions of contemporary authors who researched the CPC, education and popular culture. The choice of references was made according to the debate proposed here in the historical context in question.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALAMBERT, Zuleika. “De pé no chão também se aprende a ler”. Jornal Novos Rumos, nº. 245, 1963. Arquivo Marxista da Internet – MIA.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Estado e educação popular: um estudo sobre a educação de adultos. São Paulo: Pioneira, 1974.

BRANDAO, Carlos Rodrigues. A questão política da Educação Popular. São Paulo: Brasiliense, 1981. v. 1.

BORGES, Carlos F. No Recife, cultura é movimento popular. Jornal Novos Rumos, nº. 156, 1962. Arquivo Marxista da Internet – MIA.

FÁVERO, Osmar. Uma pedagogia da participação popular: análise da prática educativa do MEB –Movimento de Educação de Base (1961/1966). Campinas: Autores Associados, 2006.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire / Paulo Freire; [tradução de Kátia de Mello e silva; revisão técnica de Benedito Eliseu Leite Cintra]. – São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

GARCIA, Miliandre. A questão da cultura popular: as políticas culturais do Centro Popular de Cultura (CPC)da União Nacional dos Estudantes (UNE). Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 24, nº 47, p.127-62 – 2004.

GONZALEZ, Jeferson Anibal. Cultura, educação popular e transformação social nas formulações do MEB e do CPC (1961-1964). 2011. Dissertação de Mestrado do Programa de Pós-graduação da Unicamp, Campinas.

KONDER, Leandro. Sobre a questão dos intelectuais. Jornal Novos Rumos, nº. 166, 1962. Arquivo Marxista da Internet – MIA.

KONDER, Leandro. Alguns problemas do realismo socialista. Revista Estudos Sociais, nº. 17,1963. São Paulo, Arquivo do Centro de Documentação e Memória (CEDEM- UNESP).

MINTO, Lalo W. A educação da “miséria”: particularidade capitalista e educação superior no brasil. 2011.Tese apresentada na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas; Campinas.

LOVATTO, Angelica. Os cadernos do povo brasileiro e o debate nacionalista nos anos 1960: um projeto de revolução brasileira. 2010. Tese de Doutorado do Programa de Pós-graduação da Universidade Católica de São Paulo.

LÖWY, M. e SAYRE, R. Revolta e melancolia – o romantismo na contramão da modernidade. Petrópolis-RJ, Vozes, 1995.

MARTINS, Carlos Estevam. Anteprojeto do Manifesto do Centro Popular de Cultura redigido em março de 1962. In: HOLLANDA, H. B. de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/1970. São Paulo: Brasiliense, 1980.

MONTANA, Regina. Combatendo o analfabetismo e unindo o estudante ao povo. Jornal Novos Rumos, nº. 176, 1962. Arquivo Marxista da Internet – MIA.

MONTANA, Regina. CPC: cultura do povo, para o povo e pelo povo. Jornal Novos Rumos, nº. 174, semana 15 a 22 de junho de 1962. Arquivo Marxista da Internet – MIA.

MOTA, Danilo Henrique Faria. O nacional-popular e a dramaturgia de Vianinha no centro popular de cultura (CPC) da união nacional dos estudantes (UNE). 2018Dissertação apresentada ao Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas do Instituto de Artes da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais.

NAPOLITANO, Marcos. A relação entre arte e política: uma introdução teórico-metodológica. Temáticas, Revista de Pós-graduação em Sociologia/Unicamp, Campinas, v. 37-38, p. 25-56, 2011.

PAIVA, Vanilda. Paulo Freire e o nacional-desenvolvimentismo. São Paulo: Graal, 2000.

______. História da Educação Popular no Brasil: educação popular e educação de adultos. 6 ed. São Paulo: Loyola, 2003.

PRADO JR. Caio. Formação do Brasil Contemporâneo. São Paulo: Brasiliense/Publifolha, 2000.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas – SP: Autores Associados, 2007.

SODRÉ, Nelson Werneck. Introdução à Revolução Brasileira. 3ª edição. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1967.

SODRÉ, Olga. O ISEB, Nelson Werneck Sodré e a cultura brasileira: um testemunho histórico. Albuquerque: revista de História, Campo Grande, MS, v. 3 n. 6 p. 9-21, jul./dez. 2011.

VIANA, Marta Loula Dourado Viana. Educação, cultura e revolução: O PCB e os intelectuais marxistas no período nacional desenvolvimentista (1946-1964). 2020.Tese de Doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação da Unicamp, Campinas.

VIEITZ, Candido Geraldez. Reforma nacional democrática e contrarreforma no ABC paulista1956-1964. 2ª edição. Marília: Lutas Anticapital, 2019.

Published

2021-06-07

How to Cite

Loula Dourado Viana, M. (2021). THE CPC UNE AND THE DEBATE ON EDUCATION AND POPULAR CULTURE IN BRAZIL. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 10(01), 246-269. https://doi.org/10.22481/rbba.v10i01.8793

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo