Experience and ludicity: dialogue with teacher training?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11806

Keywords:

ludicity, education, subjectivity

Abstract

The study deals with a theoretical discussion of the concepts of Experience and Ludicity from the understanding of the act of teaching as a ludic activity. It aimed to analyze the concept of ludicity established by Cipriano Luckesi as a state of experience proposed by Lev S. Vigotski, from the historical-cultural perspective. Bibliographical research was carried out, based on the selection of texts that allowed a conceptual study of experience and its proximity to the concept of playfulness. As sources of the research, works of the respective authors were used, with indication of the approached concepts. The definition proposed by Luckesi as a subjective experience dialogues with the term experience adopted by Vygotsky. The act of teaching can be a configuration of this state: if the experience is an internal relationship of the subject with the moment of reality, in this case the act of teaching, then playfulness is manifested externally by the pleasure in what is done. The subjective condition of the subject in the school space/time and the manifestations arising from the act of teaching can be understood as a ludic activity: a full internal experience that the teacher himself – the subject of the action – can turn into a ludic experience for himself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cássia Souza Nascimento Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/CNPq/UESB).

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/ CNPq/UESB) e Docência, Currículo e Formação (CEPEP/ CNPq/UFRB). 

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução CNE/CP nº 2, de 1 de julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: Brasília, DF, seção 1, n. 124, p. 08-12, 2 jul. 2015.

CRUZ, Lorames Bispo dos Santos; SILVA, Maria A. Alves da; SILVA, Mônica Gomes Albergaria A. A Ludicidade se faz presente: caminhos teórico-práticos que conduzem o fazer da ação humana. In: ANDRADE, Dídima Maria de Mello; ABREU, Roberta (Org.) Formação de professores e ludicidade: sobre sonhos possíveis. Curitiba: CRV, 2019. p. 117-134.

FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA. Lúcia Gracia. O ato de ensinar como estado de ludicidade. In: ANDRADE, Dídima Maria de Mello; ABREU, Roberta (Org.). Formação de professores e ludicidade: sobre sonhos possíveis. Curitiba: CRV, 2019. p. 77-86.

FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia. Vivência e ludicidade: diálogos possíveis numa perspectiva histórico-cultural. In: IX Encontro Nacional e II Encontro Internacional de Educação e Ludicidade (ENELUD), 9, 2021, Salvador-BA. Anais [...]. v. 9, Salvador-BA, UFBA, 2021, p. 448-452.

FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA. Lúcia Gracia. Práticas exitosas no ensino superior: um diálogo com a ludicidade. In: IX Encontro Nacional e II Encontro Internacional de Educação e Ludicidade (ENELUD), 9, 2021, Salvador-BA. Anais [...]. v. 9, Salvador-BA, UFBA, 2021, p. 372-377.

FERREIRA. Lúcia Gracia. Formação de professores e ludicidade: reflexões contemporâneas num contexto de mudanças. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, 410-431. 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7901. Acesso em: 13 jan. 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Os Ateliês Biográficos de Projeto e os processos formativos de professores: diálogos, (auto) biografia e ludicidade. APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista Ano IX n. 15 p.99-110 2015. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/2458. Acesso em: 13 out. 2016.

GUIMARÃES, Rafaela Sousa; FERREIRA, Lúcia Gracia. Formação lúdica: processos de construção da docência. In: CASTRO, Jacira Teixeira; GALVÃO FILHO, Teófilo; LUNA, Ana Virginia de Almeida; GALVÃO, Nelma de Cássia Silva Sandes. Educação Científica, Inclusão e Diversidade. Cruz das Almas, BA: EDUFRB, 2020. p. 171-182.

GUIMARÃES, Rafaela Sousa; FERREIRA, Lúcia Gracia. Concepções de ludicidade: o que as professoras apresentam sobre o tema? Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 15, n. 35, e17446, 2022. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/17446. Acesso em: 13 jul. 2022.

GUIMARÃES, Rafaela Sousa; FERREIRA, Lúcia Gracia. Práticas Pedagógicas e Ludicidade: uma conexão com a sala de aula. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 12, n. 1, p. 01 - 25, 2022. Disponível: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1860. Acesso em: 20 out. 2022.

GUIMARÃES, Rafaela Sousa; FERREIRA, Lúcia Gracia. Formação potencialmente lúdica: um diálogo possível com a educação. Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, SP, v. 48, e022018, p. 1-29, 2022.

GUIMARÃES, Rafaela Sousa. Formação lúdica, para que? as concepções de ludicidade de professoras e o processo de construção da docência. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Científica, Inclusão e Diversidade). Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Feira de Santana-BA. 2021.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Desenvolvimento dos estados de consciência e ludicidade. Interfaces da Educação, Cadernos de Pesquisa – Núcleo de Filosofia e História da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, UFBA, vol. 2, no. 1, 1998.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Educação, ludicidade e prevenção das neuroses futuras: uma proposta pedagógica a partir da Biossíntese, Educação e Ludicidade, Coletânea Ludopedagogia Ensaios 01, FACED/UFBA, 2000.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. 25 nov. 2005.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Ludicidade e atividades lúdicas na prática educativa: compreensoes conceituais e proposições. São Paulo: Cortez, 2022.

MINEIRO, Márcia. O essencial é invisível aos olhos: a concepção dos estudantes sobre a mediação didática lúdica na educação superior. 2021. Tese. (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.

MINEIRO, Márcia. Ludicidade no Ensino Superior: representações Sociais Discentes. In: FERREIRA, Lúcia Gracia; SANTOS, Fábio Viana; FERRAZ, Roselane Duarte; SILVA, Mara A. Alves da (Orgs.). Ensino, diversidade e formação docente. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 183-202.

MINEIRO, Márcia; MOREIRA, Mônica Souza. Mapas Mentais e ludicidade na sala de aula universitária: criatividade, razão e sensibilidade no caminho da aprendizagem. In: FERREIRA, Lucia Gracia; MINEIRO, Márcia; SILVA, Mara A. Alves de. Docência universitária e formação docente: perspectivas, movimentos e inovação pedagógica. 2020, p. 109-127.

MINEIRO, M.; D’ÁVILA, C. M. Ludicidade: compreensões conceituais de pós-graduandos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e208494, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/164076/157529. Acesso em: 12 de ago. 2020.

PEREIRA, Anderson Silva. Concepções de ludicidade presentes na formação inicial de graduandos em Pedagogia: perspectivando práticas formativas. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade Federal da Bahia, Salvador-BA, 2020.

SILVA, Mara Aparecida Alves da; FERREIRA, Lúcia Gracia; SILVA, José Gilberto da. Ludicidade e/ou lúdico no ensino de química: uma investigação nos trabalhos apresentados no ENEQ. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n.4, p. 39-57, 2020. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2505. Acesso em: 12 out. 2020.

SILVA, Saionara Souza; FERREIRA, Lúcia Gracia. Currículo e diversidade: um olhar crítico sobre aformação em pedagogia. Revista Humanidades e Inovação, v. 7, n. 7.7, p. 476-491,2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2312. Acessoem: 07 maio 2021.

TOASSA, Gisele; SOUZA, Marilene Proença Rebello. As vivências: Questões de tradução, sentidos e fontes epistemológicas no legado de Vigotski. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 757-779. 2010.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Concrete Human Psychology. Soviet Psychology. XXII, v. 2, p. 53-77. 1989.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas III. Madrid, Centro de Publicaciones del MEC y Visor Distribuiciones. 1995.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas IV. Madrid, Centro de Publicaciones del MEC y Visor Distribuiciones, 1996.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Manuscrito de 1929. Educação e Sociedade, n. 71, p. 21-44. 2000.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Quarta aula: A questão do meio na pedologia. (M. P. Vinha, trad.). Psicologia USP, v. 21, n. 4, p. 681-701 (Trabalho original publicado em 1935), 2010.

Published

2022-12-27

How to Cite

FERRAZ, R. de C. S. N.; FERREIRA, L. G. Experience and ludicity: dialogue with teacher training?. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11806, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11806. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11806. Acesso em: 22 nov. 2024.