Internship and teacher training in school physical education in emergency remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12098

Keywords:

physical education, pre-service training, remote teaching

Abstract

The study aimed to analyze the Supervised Curricular Internship (ECS) carried out remotely in the training of Physical Education teachers at the State University of Ceará, identifying its potentialities, challenges and the didactic-pedagogical aspects presented by the students. The study is characterized as qualitative, descriptive and documentary, using content analysis in 27 final reports. The evidence indicates that the interns understand that the ECS period is fundamental for their teacher training and that it influences their professional future, including access to the job market. Among the potentialities found, there is contact with various digital tools and their use to achieve educational objectives. On the other hand, among the challenges, the short time spent in the student field stands out due to the mismatch between the school and civil calendar, as well as the difficulty of some students in handling digital tools. It is noticed that Emergency Remote Teaching was a provocative factor for the interns, providing challenges and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elane da Silva Santos, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Elane da Silva Santos. Graduada em Educação Física pela UECE. Especialista em Educação Física escolar pela UECE. Experiência na área de Educação Física Escolar e em Projetos de cunho Sociais. Integrante do Grupo de Pesquisa IMPA. Atualmente professora substituta da prefeitura de Fortaleza, ensino básico. Contribuição de autoria: Escrita – Revisão e Edição.

Paulo Maia Ferreira Júnior, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Mestrando em Educação - Universidade Estadual do Ceará, especialista em Ensino de Educação Física, professor substituto do IFCE-Campus Canindé, entre 2020 e 2021, Licenciado e Bacharel em Educação Física e colaborador do Grupo de Pesquisa em Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional - IMPA desde 2017. Contribuição de autoria: Análise Formal.

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutorado e Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Membro do Grupo de Pesquisa em Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (IMPA/UECE/CNPq), Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE/CNPq). Contribuição de autoria: Análise Formal.

José Airton de Freitas Pontes Junior, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Possui Doutorado em Educação, na linha de pesquisa Avaliação Educacional, pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com estágio científico (bolsista PDSE/CAPES) na Universidade do Minho (UMinho), Portugal. Pós-Doutorado em Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, na Universidade do Minho (Portugal), e Pós-Doutorado em Educação, na linha de Políticas e Gestão Educacional, pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Contribuição de autoria: Supervisão.

References

BRASIL. Lei Nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Diário Oficial da União, Brasília, DF, set. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 30 ‎ago.‎ ‎2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 02, de 1° de julho de 2015. Brasília, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 25‎ abr.‎ ‎2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Brasília, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 25‎ abr.‎ ‎2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES Nº 6, de 18 de dezembro de 2018. Brasília, 2018. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/publicacoes-para-professores/30000-uncategorised/62611-resolucoes-cne-ces-2018. Acesso em: 30‎ de ‎ago.‎ ‎2022.

BRASIL. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 06 maio. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 02, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, 2019. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22019.pdf. Acesso em: 30 ago.‎ ‎2022.

GARCIA, Tania Cristina Meira; MORAIS, Ione Rodrigues Diniz; ZAROS, Lilian Giotto; RÊGO, Maria Carmem Freire Diógenes. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/29767/1/ENSINO%20REMOTO%20EMERGENCIAL_proposta_de_design_organizacao_aulas.pdf. Acesso em: 27 de abr. 2022.

GIL, Antonio Carlos. Como Classificar as Pesquisas? Pesquisas descritivas. In: GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.cap. 4 p. 41-57.

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de empresas, v. 35, n. 3, p. 20-29, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/ZX4cTGrqYfVhr7LvVyDBgdb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 maio. 2022.

GOMES, Romeu. Análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 1994. cap. 4, p. 67-80. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf. Acesso em: 23 maio. 2022.

ILHA, Franciele Roos da Silva; HYPOLITO, Álvaro Moreira. O trabalho docente no início da carreira e sua contribuição para o desenvolvimento profissional do professor. Práxis educacional, v. 10, n. 17, p. 99-114, 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/781. Acesso em: 22 maio 2022.

MARTINS, Raphaell Moreira; FERREIRA JÚNIOR, José Ribamar; NOGUEIRA, Pedro Henrique Silvestre; PONTES JÚNIOR José Airton de Freitas. A prática pedagógica da educação física no Brasil no período de pandemia de COVID-19. Educación Física Y Ciencia, 24(2), e217, 2022. DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e217.

MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso de; SILVA, Lucas Souza; MAGALHÃES JUNIOR, Antonio Germano. Estágio curricular supervisionado em educação física no ensino remoto emergencial. Revista Cocar, v. 16, n. 34, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4850. Acesso em: 1 de set. 2022.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

PONTES JÚNIOR, José Airton de Freitas. Avaliação do ensino-aprendizagem nas aulas de educação física nas escolas públicas e particulares de Fortaleza-Ce. 2012. 85f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza-CE, 2012.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.

Published

2023-03-01

How to Cite

SANTOS, E. da S.; FERREIRA JÚNIOR, P. M.; MEDEIROS FILHO, A. E. C. de; PONTES JUNIOR, J. A. de F. Internship and teacher training in school physical education in emergency remote education. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12098, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12098. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12098. Acesso em: 21 nov. 2024.