Internship and teacher training in school physical education in emergency remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12098

Keywords:

physical education, pre-service training, remote teaching

Abstract

The study aimed to analyze the Supervised Curricular Internship (ECS) carried out remotely in the training of Physical Education teachers at the State University of Ceará, identifying its potentialities, challenges and the didactic-pedagogical aspects presented by the students. The study is characterized as qualitative, descriptive and documentary, using content analysis in 27 final reports. The evidence indicates that the interns understand that the ECS period is fundamental for their teacher training and that it influences their professional future, including access to the job market. Among the potentialities found, there is contact with various digital tools and their use to achieve educational objectives. On the other hand, among the challenges, the short time spent in the student field stands out due to the mismatch between the school and civil calendar, as well as the difficulty of some students in handling digital tools. It is noticed that Emergency Remote Teaching was a provocative factor for the interns, providing challenges and learning.

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Author Biographies

Elane da Silva Santos, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Elane da Silva Santos. Graduada em Educação Física pela UECE. Especialista em Educação Física escolar pela UECE. Experiência na área de Educação Física Escolar e em Projetos de cunho Sociais. Integrante do Grupo de Pesquisa IMPA. Atualmente professora substituta da prefeitura de Fortaleza, ensino básico. Contribuição de autoria: Escrita – Revisão e Edição.

Paulo Maia Ferreira Júnior, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Mestrando em Educação - Universidade Estadual do Ceará, especialista em Ensino de Educação Física, professor substituto do IFCE-Campus Canindé, entre 2020 e 2021, Licenciado e Bacharel em Educação Física e colaborador do Grupo de Pesquisa em Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional - IMPA desde 2017. Contribuição de autoria: Análise Formal.

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutorado e Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Membro do Grupo de Pesquisa em Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (IMPA/UECE/CNPq), Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE/CNPq). Contribuição de autoria: Análise Formal.

José Airton de Freitas Pontes Junior, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Possui Doutorado em Educação, na linha de pesquisa Avaliação Educacional, pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com estágio científico (bolsista PDSE/CAPES) na Universidade do Minho (UMinho), Portugal. Pós-Doutorado em Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, na Universidade do Minho (Portugal), e Pós-Doutorado em Educação, na linha de Políticas e Gestão Educacional, pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Contribuição de autoria: Supervisão.

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Published

2023-03-01

How to Cite

SANTOS, E. da S.; FERREIRA JÚNIOR, P. M.; MEDEIROS FILHO, A. E. C. de; PONTES JUNIOR, J. A. de F. Internship and teacher training in school physical education in emergency remote education. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12098, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12098. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12098. Acesso em: 27 jul. 2024.