Epistemic passage: the digital age and transformations in the craft of (educational) historian
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12130Keywords:
history of education, digital history, digital collections, digital sources, epistemic passageAbstract
Lecture delivered on 6 October 2020, in online format at the Forum of debates and seminars of GHENO - Research Group History of Education in the Northeast, at the Federal University of Paraída with the aim of reflecting on transformations of the historian's craft in a context of changes and challenges of the digital era regarding the practice of research and writing in the field of history (of education).
Downloads
References
ARÓSTEGUI, Júlio. A Pesquisa Histórica. Bauru: EDUSC, 2006.
AZEVEDO, Laís Paula de Medeiros Campos; PESSOA, Lígia Silvia; MEDEIROS NETA, Olívia Morais de. A Hemeroteca Digital Brasileira: Fontes e possibilidades para a pesquisa em história da educação. Cenas Educacionais, v. 2, p. 39-55, 2019.
BARROS, José D. Assunção. Fontes Históricas: revisitando alguns aspectos primordiais para a pesquisa histórica. Mouseion/Unilasalle, Canoas, n. 12, 2012.
BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício de historiador. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2001.
BRASIL, Eric; NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. História digital: reflexões a partir da Hemeroteca Digital Brasileira e do uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 33, n. 69, p. 196–219, 1 jan. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S2178-14942020000100011. Acesso em: 12 set. 2022.
CERTEAU, Michel de. A Operação Historiográfica. In A Escrita da História. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1982.
EIROA, Matilde. El pasado en el presente: el conocimiento historiográfico en las fuentes digitales. Ayer: Revista de Historia Contemporánea, v. 110, n. 2, 2018.
FEBVRE, Lucien. Combates pela História. Lisboa: Presença, 1985.
FURET, Franois. A Oficina do Historiador. Lisboa: Gradiva, 1990.
GINZBURG, Carlo. Relações de força. São Paulo: Cia das Letras, 2002.
GINZBURG, Carlo. Nenhuma Ilha é uma Ilha – quatro visões da literatura inglesa. São Paulo: Cia das Letras, 2004.
GLÉNISSON, Jean. Uma história entre duas erudições-notas sobre algumas práticas e alguns dogmas da atual historiografia francesa. Revista de História, v. 55, n. 110, p. 433-462, 1977.
KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Editora Perspectiva S.A, 1998.
LUCCHESI, Anita; SILVEIRA, Pedro Telles da; NICODEMO, Thiago Lima. Nunca fomos tão úteis. Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 161-169, maio/ago. 2020.
MEDEIROS NETA, O. M. de; DANTAS, L. R. S. . O ofício do historiador na Era Digital: entre os desafios e as potencialidades produzidas pelas tecnologias digitais. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335597, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5597. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5597. Acesso em: 11 jan. 2023.
MEDEIROS NETA, Olivia Morais de; CIAVATTA, Maria. Da ilustração à história de educação profissional: o uso de imagens no livro História do ensino industrial no Brasil. Historia de la Educación. Anuario, v. 23, n. 2, 2022.
NOIRET, Serge. História Pública Digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.11, n.1, p. 28-51, maio 2015.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Ed. da UNICAMP, 2007.
SALMI, Hannu. What is Digital History? 1. ed. Cambridge: Polity, 2020.
VAN RUYSKENSVELDE, Sarah. Towards a history of e-ducation? Exploring the possibilities of digital humanities for the history of education. Paedagogica historica, v. 50, n. 6, p. 861-870, 2014.
VIDAL, Diana. Humanidades digitais e cultura material (escolar). History of Education in Latin America - HistELA, [S. l.], v. 5, p. e30136, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/30136. Acesso em: 11 fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Olivia Morais de Medeiros-Neta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.