Epistemic passage: the digital age and transformations in the craft of (educational) historian

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12130

Keywords:

history of education, digital history, digital collections, digital sources, epistemic passage

Abstract

Lecture delivered on 6 October 2020, in online format at the Forum of debates and seminars of GHENO - Research Group History of Education in the Northeast, at the Federal University of Paraída with the aim of reflecting on transformations of the historian's craft in a context of changes and challenges of the digital era regarding the practice of research and writing in the field of history (of education).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olivia Morais de Medeiros-Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Possui doutorado em Educação, mestrado em História e graduação em História (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Bolsista Produtividade em Pesquisa - PQ 2/CNPq. Professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e atua como professora-orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRN) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

References

ARÓSTEGUI, Júlio. A Pesquisa Histórica. Bauru: EDUSC, 2006.

AZEVEDO, Laís Paula de Medeiros Campos; PESSOA, Lígia Silvia; MEDEIROS NETA, Olívia Morais de. A Hemeroteca Digital Brasileira: Fontes e possibilidades para a pesquisa em história da educação. Cenas Educacionais, v. 2, p. 39-55, 2019.

BARROS, José D. Assunção. Fontes Históricas: revisitando alguns aspectos primordiais para a pesquisa histórica. Mouseion/Unilasalle, Canoas, n. 12, 2012.

BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício de historiador. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2001.

BRASIL, Eric; NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. História digital: reflexões a partir da Hemeroteca Digital Brasileira e do uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 33, n. 69, p. 196–219, 1 jan. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S2178-14942020000100011. Acesso em: 12 set. 2022.

CERTEAU, Michel de. A Operação Historiográfica. In A Escrita da História. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1982.

EIROA, Matilde. El pasado en el presente: el conocimiento historiográfico en las fuentes digitales. Ayer: Revista de Historia Contemporánea, v. 110, n. 2, 2018.

FEBVRE, Lucien. Combates pela História. Lisboa: Presença, 1985.

FURET, Franois. A Oficina do Historiador. Lisboa: Gradiva, 1990.

GINZBURG, Carlo. Relações de força. São Paulo: Cia das Letras, 2002.

GINZBURG, Carlo. Nenhuma Ilha é uma Ilha – quatro visões da literatura inglesa. São Paulo: Cia das Letras, 2004.

GLÉNISSON, Jean. Uma história entre duas erudições-notas sobre algumas práticas e alguns dogmas da atual historiografia francesa. Revista de História, v. 55, n. 110, p. 433-462, 1977.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Editora Perspectiva S.A, 1998.

LUCCHESI, Anita; SILVEIRA, Pedro Telles da; NICODEMO, Thiago Lima. Nunca fomos tão úteis. Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 161-169, maio/ago. 2020.

MEDEIROS NETA, O. M. de; DANTAS, L. R. S. . O ofício do historiador na Era Digital: entre os desafios e as potencialidades produzidas pelas tecnologias digitais. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335597, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5597. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5597. Acesso em: 11 jan. 2023.

MEDEIROS NETA, Olivia Morais de; CIAVATTA, Maria. Da ilustração à história de educação profissional: o uso de imagens no livro História do ensino industrial no Brasil. Historia de la Educación. Anuario, v. 23, n. 2, 2022.

NOIRET, Serge. História Pública Digital. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.11, n.1, p. 28-51, maio 2015.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Ed. da UNICAMP, 2007.

SALMI, Hannu. What is Digital History? 1. ed. Cambridge: Polity, 2020.

VAN RUYSKENSVELDE, Sarah. Towards a history of e-ducation? Exploring the possibilities of digital humanities for the history of education. Paedagogica historica, v. 50, n. 6, p. 861-870, 2014.

VIDAL, Diana. Humanidades digitais e cultura material (escolar). History of Education in Latin America - HistELA, [S. l.], v. 5, p. e30136, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/30136. Acesso em: 11 fev. 2023.

Published

2023-03-01

How to Cite

MEDEIROS-NETA, O. M. de. Epistemic passage: the digital age and transformations in the craft of (educational) historian. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12130, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12130. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12130. Acesso em: 27 jul. 2024.