REGISTRATION OF TERM SIGNS IN THE BOTANICAL AREA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10380

Keywords:

Bilingual glossary, Portuguese, Term signs, LIBRAS

Abstract

This work is the result of the dissertation developed in the Graduate Program in Public Policies and Educational Management - Professional Masters, at the Federal University of Santa Maria. It is a research on specific terminology in the field of Botany.The objective was to develop a proposal for the organization and registration of a bilingual glossary, Portuguese Language (LP) and Brazilian Sign Language (LIBRAS). The qualitative method collected the words in Portuguese in the basic bibliographic references of the curricular component evolution of the Natural Sciences course; Validation was performed by deaf teachers. As a result, the complexity of the process of creating a glossary in Libras stands out. The lack of term signs in specific areas of knowledge can impact the learning of deaf students, as the lack of vocabulary in Libras makes it difficult to acquire scientific concepts, as well as to understand the content exposed in the classroom. It is concluded that the more term signs are available, in different areas of knowledge, the better learning will take place. The product of the research resulted in a glossary, with the term signs in the field of Botany, which were made available for free access in digital media.

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Author Biographies

Taise Gomes dos Santos Cá, UFSM

Mestre pelo Programa de Políticas Públicas e Gestão educacional- UFSM. Especialista em Psicopedagogia Institucional. Licenciada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente atua na Universidade Federal do Pampa, como Tradutora e Intérprete de Língua de Sinais. Tem experiência na área de Educação Especial, vinculada ao Núcleo de Atendimento Pedagógico Especializado - NAPE da Secretaria Municipal de Educação de Santana do Livramento.

Silvia Maria de Oliveira Pavão, UFSM

Pós-doutora pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora em Educação - Universidad Autônoma de Barcelona. Mestre em Inovação e Sistema Educativo - Universidad Autonoma de Barcelona. Graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde, educação, educação especial, interdisciplinaridade, aprendizagem e ensino.

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Published

2022-03-31

How to Cite

Cá, T. G. dos S., & Pavão, S. M. de O. (2022). REGISTRATION OF TERM SIGNS IN THE BOTANICAL AREA. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(7), 1-15. https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10380

Issue

Section

Dossiê Temático