PLANNING IN REMOTE EDUCATION: CHALLENGES AND STRATEGIES IN ORGANIZING THE WORK OF BASIC EDUCATION TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14117Keywords:
Planejamento Pedagógico, Professor, Educação Básica, Ensino Remoto, Pandemia COVID-19Abstract
This article presents a discussion about pedagogical planning in the context of Emergency Remote Education (ERE) during the COVID-19 health crisis. The study focuses on discussions about the transition from face-to-face teaching to teachers' work in the remote education scenario, in addition to the adaptation, training and development of appropriate teaching strategies. The article aims to understand the organization of pedagogical planning for teachers in Basic Education schools, considering the implementation of non-face-to-face teaching activities. The methodology had a qualitative approach of an exploratory nature. As an instrument for constructing the data, a questionnaire administered online, via Google forms, was used. The collaborators in this study were Basic Education teachers from the Middle Southwest region of Bahia. Data analysis was carried out using the Content Analysis technique, specifically thematic analysis, based on the 24 completed questionnaires. The data clarify the need to promote institutional support, backing and guiding teaching professionals in overcoming the challenges imposed by ERE. This study also reveals the importance of promoting flexible planning that focuses on reflection and contextualization of the reality experienced by teaching-learning subjects, highlighting the clarity of content, the integration of technologies, adaptation to students' needs and the promotion of collaborative approaches in the pedagogical planning organization.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. A escola reflexiva. ALARCÃO, Isabel (Org.). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Ed. revista e atualizada. Edições 70, Lda. Lisboa/Portugal, 2010.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa Qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Livia Andrade.; FERREIRA, Lúcia Gracia. Docência em tempos de pandemia: saberes e ensino remoto. Debates em Educação. v. 13, n. 31, jan./abr. 2021. p. 992-1016.
CRUZ, Lilian Moreira; MOURA, Edite Marques de; MENEZES, Cláudia Celestes Lima Costa. Contributos freirianos para Formação Continuada de professores/as em contexto de pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 5, jul./set., p. 1-16, 2021.
ESTEVES, Bruno Alexandre Azevedo. A utilização do computador Magalhães na transformação das práticas educativas. 2012. 203 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias de Informação na Educação e Formação) – Instituto Politécnico de Bragança, Bragança, Portugal, 2012.
FERRAZ, Roselane Duarte; SILVA, Ainda Maria Monteiro. Planejamento de ensino no Parfor: pensar e organizar práticas pedagógicas na formação para professores em exercício. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. 154–176, 2021.
FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia; SILVA, Michelle Cristina da. Elementos para se pensar na organização do trabalho pedagógico docente no ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 8, p. 1-22, abr./jun., 2022.
FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. O coordenador pedagógico e a organização do trabalho escolar no contexto da pandemia. Humanidades e Inovação, v. 8, n. 61, p. 318-336, 2021.
FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar. Revista Cocar. Edição Especial, n.09. p.1-19. 2021.
FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Trabalho docente na pandemia: discursos de professores sobre o ofício. Fólio -Revista de Letras, v. 13, n. 1, jan./jun., 2021, p. 323-344.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Reinventar a docência: problematizando o tempo da pandemia no estágio supervisionado. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 3, n. 8, p. 1-25, abr./jun., 2022.
GARCÍA, Omar Fragoso; GARCÍA, Imelda Alvarez; REGALADO, Jonathan Israel Valdez. Interculturalidad, possibilidad de encuentro entre saberes, sentires y vidas. Revista Copala. V. 11, p. 96-111. 2021.
GIL, Antonio. Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7. Ed. – São Paulo: Atlas, 2019.
HAYDT, Regina Célia C. Curso de Didática Geral. 1.ed. São Paulo: Ática, 2011.
HEGETO, Léia de Cássia Fernandes; SILVA, Yan Soares da; DIAS, Rafaela. Planejamento na Organização do Trabalho Pedagógico Escolar no ensino remoto. Extensão em Foco, n. 23, jun. 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus Editora, 2018.
NONATO, Emanuel do Rosário Santos; SALES, Mary Valda Souza; CAVALCANTE, Társio Ribeiro. Cultura digital e recursos pedagógicos digitais: um panorama da docência na Covid-19. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 45, p. 8-32, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8309. Acesso em: 9 jun. 2023.
ORSO, Paulino José. Planejamento escolar em tempos de precarização da educação. Revista HISTEDBR Online, Campinas, SP, v. 15, n. 65, p. 265–279, 2015.
RONDINI, Carina Alexandra.; PEDRO, Ketilin Mayra.; DUARTE, Cláudia dos Santos. Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p. 41–57, 2020.
RUSSO, Miguel Henrique. Planejamento e burocracia na prática escolar: sentidos que assumem na escola pública. RBPAE, v. 32, n. 1, p. 193 - 210 jan./abr. 2016.
SANTANA, Camila Lima Santana e; SALES, Khatia Marise Borges. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p. 75–92, 2020.
SANTOS, Marcia Eliza de Godoi; OLIVEIRA, Adriana Leonidas de. Educação em tempos de pandemia: projeto de vida de jovens do ensino médio. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 4, p. 1-19, abr./jun., 2021.
SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1987.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis -RJ. Vozes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.