The Contributions of Pibid to Teacher Education: an analysis based on practices adopted in emergency remote reaching
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.10569Keywords:
Pibid, Emergency Remote Teaching, Teacher TrainingAbstract
The present work aims to analyze the contributions of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (Pibid) for initial teacher training, based on the practices adopted by the scholarship holders of the Letters - Portuguese Language subproject of the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony. Brasileira (Unilab), during the context of Emergency Remote Teaching (ERE). To achieve this objective, we adopted some theoretical notions about the Program's contributions to training (TARDIF, 2007; BRITO, 2012) and about the challenges in the pedagogical practices adopted at ERE (GARCIA et al., 2020). In methodological terms, after a bibliographic survey, a questionnaire was applied through the electronic form, which was divided into the following sections: (1) The practices used in Emergency Remote Teaching and annex to the portfolio of activities; (2) Personal assessment of the Program's contributions to professional training in the pandemic. As a result, it was found that the Pibid during the pandemic, in the Letras/Unilab/Ceará Subproject, maintained its coherence, allowing the future teacher to articulate their knowledge in the practical fields of education.
Downloads
References
ALMEIDA, M. dos S. ., FERREIRA, L. C. ., TEIXEIRA, I. C. dos S.. A prática docente no ensino de Literatura na perspectiva da "Estética da Recepção". Revista De Iniciação à Docência, 5(3), 34 - 50. 2021.
ALVES, F. C. .; MARTINS, E. S.; LEITE, M. C. da S. R. O Pibid e a aprendizagem do fazer docente em tempos de pandemia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp.3, p. 1586–1603, 2021.
AMBROSETTI, N. B., DE ARRUD, M. D. G. C., ALMEIDA, P. A., CALIL, A. M. G. C., & PASSOS, L. F. Contribuições do Pibid para a formação inicial de professores. Educação em Perspectiva, v. 4, n. 1, 2013.
ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de covid-19. Em Rede Revista de Educação a Distância, v. 7, 257, 2020.
BARBOSA, Jéssica Paula; DO NASCIMENTO, Gabriela C. T. N. 3. Ferramentas para o ensino remoto: prática oral do português na pandemia. PONTOS DE REDE, p. 61, 2021.
BRAIBANTE, Mara Elisa Fortes; WOLLMANN, Ediane Machado. A Influência do Pibid na Formação dos Acadêmicos de Química Licenciatura da UFSM. Química nova na escola, v.34, n. 4, p. 167-172, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Relatório de Gestão 2009-2011, produzido pela Secretaria de Educação Básica da Capes, jan. 2012. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/DEB_Pibid_Relatorio-2009_2011.pdf>. Acesso em: 09 jul. 2021.
BRASIL. Seleção pública de propostas de projetos de iniciação à docência voltada ao Programa Institucional de Iniciação à Docência-Pibid. Ministério da Educação e Cultura. Brasília, 2007.
BRITO, L. P. S. Contribuições do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) à formação inicial de professores de Biologia na Universidade. IV Encontro de Pesquisa Educacional em Pernambuco – EPEPE. Caruaru, PE. 2012.
CAIRES, Anderson de Jesus; MAGALHÃES, Ana Ketilly Manhães; VIEIRA, Zeneide Paiva Pereira. O TRABALHO DO PROFESSOR DE PORTUGUÊS E(M) ENSINO REMOTO: TECNOLOGIAS E GÊNEROS DIGITAIS EM EVIDÊNCIA. In: Congresso Internacional e Congresso Nacional Movimentos Sociais & Educação. 2022.
CUNHA, Ana Maria de Oliveira; BRITO, Taita Talamira R.; CICILLINI, Graça Aparecida. Dormi aluno(a)... Acordei professor(a): interfaces da formação para o exercício do ensino superior. Políticas de Educação Superior, p. 1-15, 2006.
DE OLIVEIRA TEIXEIRA, Daiara Antonia; NASCIMENTO, Francisleile Lima. Ensino remoto: o uso do Google Meet na pandemia da covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 7, n. 19, p. 44-61, 2021.
FACHINETO, Sandra. A Experiência de ensinar e aprender no Pibid em tempos de pandemia. Anuário Pesquisa e Extensão Unoesc São Miguel do Oeste, v. 6, p. e28133-e28133, 2021.
GARCIA, T. C. M., Morais, I. R. D., Zaros, L. G., & Rêgo, M. C. F. D. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. Natal: SEDIS/UFRN, 2020.
HODGES, C. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteaching-and-online-learning, 2020. Acesso em: 22 de set. de 2021.
JOYE, C. R., MOREIRA, M. M., & ROCHA, S. S. D. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de covid-19. Research, Society and Development, 9(7), 521974299, 2020.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: UFMG, 1999.
LIMA, Louise; COSME, Ariana. Desafios da formação de professores num contexto de mudança paradigmática na educação. Revista Intersaberes, vol. 13, nº 28, 2018.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed.-São Paulo: Atlas, 2003.
MARTINS, Elcimar Simão. Conhecendo o programa institucional de bolsas de iniciação à docência: caderno de formação – vol. 1 / Organizador: Elcimar Simão Martins – Redenção: Unilab, 2020.
Moreira, M. E. S.; Cruz, I. L. da S.; Sales, M. E. N.; Moreira, N. I. T.; Freire, H. de C., Martins, G. A.; Avelino, G. H. F., Almeida Jr.; S. de. & Popolim, R. S. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia covid-19. Brazilian Journal of Health Review, 3(3), 6281-6290, 2020.
RODRIGUES, G. D. A.; GONZAGA, S. B.; FREITAS, A. C. S., & SILVA, C. R. D. Os desafios docentes no “ensino remoto”: experiências de estágio no Ensino Fundamental. Revista eletrônica Arma da crítica. N.14. p. 256-265. Dezembro, 2020.
Rodrigues, L. B. O DESAFIO DO Pibid DE ARTES VISUAIS NA ELABORAÇÃO DE ATIVIDADES REMOTAS EM UMA ESCOLA DA REDE MUNICIPAL DE PELOTAS. Seminário Nacional De Arte E Educação, 27(27), 953, 2021.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 8ª edição. Petrópolis, RJ. Vozes, 2007.
ZIMMERMAN, Erica; BERTANI, Januária Araújo. Um novo olhar sobre os cursos de formação de professores. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 20, n. 1, p. 43-62, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.