Integration of Computational Thinking and Educational Technologies in University Education: a clipping with the Degree Courses in Biological Sciences of the State of Pernambuco-Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.10812

Keywords:

Computational Thinking, Educational Technologies, Teacher training, Degree in biology

Abstract

Computational thinking, starting from the seminal article by Wing in 2006, has been growing significantly in the most diverse contexts and educational levels. This term, in turn, refers to a method for solving problems that uses basic concepts of computer science and that can be used by anyone, regardless of whether it is computing or not. In 2019, the CNE/MEC defined curriculum guidelines that provide for the development of PC skills and digital technologies for basic education teachers, but that still do not seem to be reflected in the curriculum of degrees. Based on this assumption, as a main contribution, the present study presents a documentary research to investigate whether the Licentiate Degree in Biological Sciences and Licentiate Degree in Biology courses active in the State of Pernambuco have integrated PC and digital technologies into their pedagogical projects (PPC) and How has this integration been? To carry out this study, the e-MEC platform was used as a search source for courses in higher education institutions in Pernambuco, for subsequent search on the web of PPCs and their analysis. The study showed that few courses make their PPCs available and no course includes the CP in its curricular structure or PPC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Barboza dos Santos, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Programa de Pós-Graduação em Informática Aplicada - PPGIA / UFRPE. Email: bruno.barboza@ufrpe.br

Iago Sinésio Ferris da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Programa de Pós-Graduação em Informática Aplicada - PPGIA / UFRPE. Email: iago.silva@ufersa.edu.br

Taciana Pontual Falcão, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Programa de Pós-Graduação em Informática Aplicada - PPGIA / UFRPE. E-mail: taciana.pontual@ufrpe.br

References

AMBROSETTI, N. B.; NASCIMENTO, M. das G. C. de A.; ALMEIDA, P. A.; CALIL, A. M. G. C.; PASSOS, L. F. Contribuições do pibid para a formação inicial de professores: Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 4, n. 1, 2013. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v4i1.405. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6615. Acesso em: 19 nov. 2021.

BRACKMANN, Christian et al. Pensamento Computacional Desplugado: Ensino e Avaliação na Educação Primária Espanhola. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, [S.l.], p. 982, out. 2017. ISSN 2316-8889. Disponível em: <http://ojs.sector3.com.br/index.php/wcbie/article/view/7487/5282>. Acesso em: 25 nov. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2017.982.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: https://bit.ly/39fwsZU. Acesso em 11 de jun. 2021

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Disponível em: https://bit.ly/3cnxy7N. Acesso em 11 de jun. 2021.

CARDOSO, E. A. M; NUNES, C. P. O plano nacional de formação de professores da educação básica (PARFOR). Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Educação & Formação, ISSN-e 2448-3583, v. 2, n. 6, 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7781302. Acesso 03 dez. 2021.

KENSKI, V. M. Novas tecnologias na educação presencial e a distância. Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Universidade Estadual Paulista-UNESP, p. 91-108, 2003.

NOGUEIRA, A. L.; BORGES, M. C. A BNC-Formação e a Formação Continuada de professores. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 188–204, 2021. DOI:10.22633/rpge.v25i1.13875. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13875. Acesso em: 27 nov. 2021.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

OLIVEIRA, Carolina Moreira et al. Utilização de Desafios para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional no Ensino Superior: Um Relato de Experiência. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), [S.l.], p. 2005, nov. 2019. ISSN 2316-6533. Disponível em: <http://ojs.sector3.com.br/index.php/sbie/article/view/8934/6487>. Acesso em: 25 nov. 2022. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2019.2005.

PAPERT, S. Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas, Basic Books, Inc. New York, USA, 1980.

PAPERT, S; SOLOMON, C. Twenty things to do with a Computer. Educational Technology Magazine, 1972. Disponível em: http://www.stager.org/articles/twentythings.pdf. Acesso em: 12 nov. 2021.

SANTOS, C. A. O; SILVA, C. C. F.; OLIVEIRA, A. B. C. M. FORMAÇÃO DE PROFESSORES: O DESAFIO DA PRÁTICA. Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, e40710918352, 2021 (CC BY 4.0) | ISSN 2525-3409. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i9.18352. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23961_13445.pdf. Acesso 29 nov. 2021.

SILVA, I. S. F.; FRANCA, R. S.; PONTUAL FALCÃO, T. Recursos para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional: da Identificação à Avaliação. REVISTA TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, v. 35, p. 1, 2021. Disponível em: https://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2021/11/Art11-Ano13-Vol35-Novembro-2021.pdf. Acesso 30 nov. 2021.

SILVA, I. S. F; PONTUAL, T. Uma Pesquisa Documental Sobre o Pensamento Computacional no Ensino Superior: Análise dos Projetos Pedagógicos dos Cursos de Licenciatura em Computação no Brasil. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 36, n. 114, p. 54–71, 2021. DOI: 10.21527/2179-1309.2021.114.54-71. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/11774. Acesso em: 21 nov. 2021.

SILVA, V.; SILVA, Kebson; FRANÇA, Rozelma. Pensamento computacional na formação de professores: experiências e desafios encontrados no ensino da computação em escolas públicas. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 805-814, out. 2017. ISSN 2316-6541. Disponível em: http://ojs.sector3.com.br/index.php/wie/article/view/7299/5097. Acesso em: 01 dez. 2022. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2017.805.

SILVEIRA, J; BRUGGEMANN, A. L; BIANCHI, P. Formação de professores de Educação Física e tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC)/ mídia: uma relação possível? Análise das propostas curriculares de universidades federais brasileiras. Artigo Original Motrivivência, (Florianópolis), v. 31, n. 57, p. 01-19, janeiro/março, 2019. Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2019e55308/39009. Acesso 01 dez. 2021.

SOUZA, E. C. R. de; SOUZA, F. de A. R.; RIBEIRO, M. S. de S.; CRUZ, T. V. de Q. F. da; PAIXÃO, M. de F. F. A Perspectiva das novas Tecnologias e do marco teórico-normativo institucional sobre o processo de revisão do PPC: um estudo no curso de administração da universidade de pernambuco. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, [S. l.], v. 6, n. 10, 2016. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/55. Acesso em: 01 dez. 2022.

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33, 2006.

Published

2022-12-26

How to Cite

Santos, B. B. dos, Silva, I. S. F. da, & Falcão, T. P. (2022). Integration of Computational Thinking and Educational Technologies in University Education: a clipping with the Degree Courses in Biological Sciences of the State of Pernambuco-Brazil. Revista De Iniciação à Docência, 7(2), 148-166. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.10812