Contributions and possibilities of the Pedagogical Residency for the initial formation of Physics teachers: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.10917

Keywords:

Pedagogical Residency, Teacher Training, Physics Teaching

Abstract

The Pedagogical Residency program was established in 2018, as part of the National Teacher Training Policy (PNFP, acronym in portuguese), which aims to articulate theory and practice in initial teacher training. With this present work, we aim to report the activities developed within the scope of the Pedagogical Residency in Physics at UFSM, in the years 2020-2022, and also to point out the contributions and possibilities of the program for the initial training of physics teachers in the context of UFSM. The Pedagogical Residency in Physics at UFSM was structured in three axes, namely: i) training activities, ii) observation activities and iii) conducting activities. The set of three axes contributed to: a) the improvement of the initial training of teachers, through the articulation of theory and practice and the enhancement of activities that were carried out only in the mandatory supervised internships; b) strengthening of the University-School relationship and c) permanent training of preceptors. In this way, the program provided residents with a more significant initial training, given that the undergraduate course in full degree in physics, with its outdated curriculum, would not cover all the fundamental aspects of teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Carvalho Pacheco, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciando em Física da Universidade Federal de Santa Maria. lclucascarvalhopacheco@gmail.com.

Inés Prieto Schmidt Sauerwein, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação Científica e Tecnológica. Professora do Departamento de Física da Universidade Federal de Santa Maria. ines.p.sauerwein@ufsm.br.

References

ALBINO, Ângela Cristina Alves; SILVA, Andréia Ferreira. BNCC e BNC na formação de professores: repensando a formação por competências. Retratos da Escola. v.13, n.25, p.137-153, 2019.

BORGES, Vilmar José; SOUZA LEITE, Lucas; FREITAS, Marcone Henrique. CONTRIBUIÇÕES DO PROGRAMA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE GEOGRAFIA. Práxis Educacional, v. 16, n. 43, p. 618-638, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica. 2018.

Capes. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n.º 38, de 28/02/2018. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

Capes. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital 06: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. 2018. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

Capes. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital 01: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. 2020. Brasília: Ministério da Educação, 2020.

FARIA, Juliana Batista; DINIZ-PEREIRA, Julio Emilio. Residência pedagógica: afinal, o que é isso? Revista de Educação Pública, v. 28, n. 68, p. 333-356, 2019.

FELIPE, Eliana Silva; BAHIA, Celi. Aprendendo a ser professor: as contribuições do programa Residência Pedagógica. Formação Docente–Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 12, n. 25, p. 81-94, 2020.

FREITAS, Mônica Cavalcante; FREITAS, Bruno Miranda; ALMEIDA, Danusa Mendes. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020.

GUIDOLIN, Jardel Antônio. Possibilidades e limites para a implementação de uma proposta de integração curricular dentro de uma escola básica. 42 f. Monografia (Especialização) - Centro de Educação, UFSM, Santana do Livramento, 2018.

OGAWA, Camilla Yara Langer. REPROVAÇÃO NO ENSINO SUPERIOR: LEVANTAMENTO ESTATÍSTICO POR SÉRIE E DISCIPLINA DO CURSO DE FÍSICA DA UEM NAS MODALIDADES PRESENCIAL E A DISTÂNCIA. 57 f. Monografia. Universidade Estadual de Maringá (UEM): Maringá, 2011.

OLIVEIRA NETO, Benjamim Machado; PEREIRA, Anny Gabrielle Gomes; SOUZA PINHEIRO, Alexsandra Alves. A contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2020.

PACHECO, Lucas Carvalho. Reflexões de um licenciando: o que a prática me ensina? In: Fórum de Estudos: Leituras de Paulo Freire, 21., Caxias do Sul, 2019. Atas... Caxias do Sul: Editora da Universidade de Caxias do Sul (EDUCS), 2019.

REBOLHO, Anderson Brum; BATISTA, Tailine Penedo; SANTOS, Eliane Gonçalves. Contribuições do Programa Residência Pedagógica na constituição de professores de Ciências da Natureza. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, v. 23, n. 3, p. 688-707, 2021.

TOTI, Federico Augusto; PIERSON, Alice Helena Campos. Compreensões sobre o processo de formação para a docência: concepções de bacharéis e licenciandos sobre a licenciatura em física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 29, n. 3, p. 1074-1107, dez. 2012.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Programa de disciplina de graduação. Ano. Disponível em: https://portal.ufsm.br/documentos/publico/documento.html?id=12499126. Acesso em 27.jan.2022.

Published

2022-12-26

How to Cite

Pacheco, L. C., & Sauerwein, I. P. S. (2022). Contributions and possibilities of the Pedagogical Residency for the initial formation of Physics teachers: an experience report. Revista De Iniciação à Docência, 7(2), 41-55. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.10917