Graduates of Pibid-mathematics: self-evaluation of the first experience of initiation into teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.10936

Keywords:

Pibid- Mathematics, Initial training, Self-evaluation, Remote Teaching

Abstract

The objective of this article is to analyse the process of self-evaluation of undergraduates who are members of the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching of Mathematics on the first experience of initiation to teaching in Basic Education. The methodological contributions are linked to descriptive research with a qualitative approach. The participants in the research were five undergraduates of the Mathematics Course of Campus IV of the Federal University of Paraíba, who are members of Pibid-Mathematics and work at the Escola Cidadã Integral Senador Rui Carneiro (Mamanguape-PB). The data were collected using an online questionnaire was divided into three categories of analysis: the actions carried out involving the pedagogical workshop; teaching knowledge in the training of the teacher who teaches mathematics; and the narratives regarding the first experience of initiation into teaching and the importance of self-evaluation in pedagogical practice. The results revealed a positive sign in the first class of the graduates, perception and levelled attribution of importance on the knowledge needed for teaching, classification of didactic-pedagogical elements of major concern involved in the experience, and the possibility of giving new meaning to self-assessment, conceiving it as an instrument of regulation in and from initial training.

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Author Biographies

Carlos Alex Alves, Universidade Estadual Paulista, Campus Bauru

Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Matemática para o Ensino Fundamental pela Universidade Federal da Paraíba. Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (na área de Educação Matemática, com foco em Modelagem Matemática). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação Para a Ciência pela UNESP - Campus Bauru. Professor efetivo da ECI Senador Rui Carneiro e da EEEFM Frederico Lundgren. Atualmente, estuda e pesquisa sobre a Constituição da Área de Educação Matemática no Brasil; Modelagem Matemática na Educação Matemática; PIBID; Teoria da Complexidade; Saberes Docentes e Formação Profissional; Resolução, Exploração e Proposição de Problemas. É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática da UFPB - GEPEM/UFPB/Campus IV.

Claudilene Gomes da Costa, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Engenharia Elétrica e de Computação (PPgEEC) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora Associada II, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus IV, Rio Tinto, Paraíba, Brasil. E-mail: claudilene@dcx.ufpb.br

Agnes Liliane Lima Soares de Santana , Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Ciência e Engenharia de Materiais pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora Adjunta IV, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus IV, Rio Tinto, Paraíba, Brasil. E-mail: agnes@dcx.ufpb.br

Gilson Alves Ribeiro, Secretaria Estadual da Educação de São Paulo

Mestrando em Ensino de Ciências pela Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL). Professor da Secretaria Estadual da Educação de São Paulo, São Paulo-SP, Brasil. E-mail:  gilsonalvesribeiro@gmail.com.

 

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Published

2022-12-26

How to Cite

Alves, C. A., Costa, C. G. da, Santana , A. L. L. S. de, & Ribeiro, G. A. (2022). Graduates of Pibid-mathematics: self-evaluation of the first experience of initiation into teaching. Revista De Iniciação à Docência, 7(2), 114-132. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.10936