Teaching Optics at Pibid: an approach with the use of videos during the covid-19 pandemic

Authors

  • Alerf de Paula Dornel Núcleo de Estruturação do Ensino de Física, Curso de Mestrado em Ensino de Física, Instituto Federal do Espírito Santo
  • Gustavo Arruda Verneck Curso de Licenciatura em Física - Instituto Federal do Espírito Santo
  • Tatiana Souza Graça Curso de Licenciatura em Física - Instituto Federal do Espírito Santo
  • Luiz Otavio Buffon Núcleo de Estruturação do Ensino de Física - Coordenadoria de Física - Mestrado em Ensino de Física - Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica https://orcid.org/0000-0002-8283-2550
  • Cleiton Kenup Piumbini Núcleo de Estruturação do Ensino de Física - Coordenadoria de Mestrado em Ensino de Física - Coordenadoria de Física - Instituto Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0002-9579-4995
  • Adriano Ricardo da Silva Trabach Secretaria da Educação do Estado do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.11040

Keywords:

Meaningful Learning, Optics Teaching, Videos, GDP covid-19 pandemic

Abstract

This experience report aims to present the construction, application and results of a didactic intervention carried out at public school in Cariacica-ES, with the 3rd year high school classes. This action was part of the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (Pibid) and was carried out by students of the Degree in Physics at the Federal Institute of Espírito Santo (IFES), Cariacica campus. In this Optics study, the chosen theme was Light and Colors, and all activities were applied online, through videos and a quiz to assess what students learned. The online format was adopted as an alternative due to the difficulties imposed by the covid-19 pandemic, which made continuous face-to-face teaching impossible throughout 2020 and 2021. The use of videos was an attempt to overcome the difficulties of students studying alone during non-face-to-face teaching. In addition to the videos, the students were supported by the authors during the application period, to clarify doubts and obtain guidance, aiming at a more meaningful learning. The results showed a satisfactory participation on the part of the students, including in the sense that they would like to have other similar activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alerf de Paula Dornel, Núcleo de Estruturação do Ensino de Física, Curso de Mestrado em Ensino de Física, Instituto Federal do Espírito Santo

Licenciado em Física e Mestrando em Ensino de Física ambos pelo Instituto Federal do Espírito Santo – Campus Cariacica e Professor do Centro de Ensino Albert Einstein. Contato de e-mail: alerfpdornell@gmail.br

Gustavo Arruda Verneck, Curso de Licenciatura em Física - Instituto Federal do Espírito Santo

Licenciado em Física e Graduando em Bacharelado em Física ambos pelo Instituto Federal do Espírito Santo – Campus Cariacica - PIBID. Contato de e-mail: gustavoverneck@gmail.com

Tatiana Souza Graça, Curso de Licenciatura em Física - Instituto Federal do Espírito Santo

Licencianda em Física pelo Instituto Federal do Espírito Santo – Campus Cariacica - PIBID. Contato de e-mail: tatianafisica24@gmail.com

Luiz Otavio Buffon, Núcleo de Estruturação do Ensino de Física - Coordenadoria de Física - Mestrado em Ensino de Física - Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica

Doutor em Física das Partículas Elementares pela Universidade de São Paulo. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) – Campus Cariacica. Grupo de pesquisa NEEF (Núcleo de Estruturação do Ensino de Física). Contato de e-mail: buffon@ifes.edu.br

Cleiton Kenup Piumbini, Núcleo de Estruturação do Ensino de Física - Coordenadoria de Mestrado em Ensino de Física - Coordenadoria de Física - Instituto Federal do Espírito Santo

Doutor em Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) – Campus Cariacica. Grupo de pesquisa NEEF (Núcleo de Estruturação do Ensino de Física). Contato de e-mail: cleiton.kenup@ifes.edu.br

Adriano Ricardo da Silva Trabach, Secretaria da Educação do Estado do Espírito Santo

Licenciado em Física e Mestre em Ensino de Física ambos pela Ufes - Universidade Federal do Espírito Santo. Professor da Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo. Contato de e-mail: fisicotrabach@gmail.com

References

ALENCAR, G. A.; PESSOA, M. S.; SANTOS, A. K. F. S.; CARVALHO, S. R. R.; LIMA, H. A. B. WhatsApp como ferramenta de apoio ao ensino. In: WORKSHOPS DO IV CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, Maceió, 2015. Anais... Maceió, 2015, p. 787-795.

AUSUBEL, D. P. Algunos aspectos psicológicos de la estrutuctura del conocimiento. Buenos Aires: El Ateneo, 1973.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Educational psychology: A cognitive view. New York: holt, rinehart and Winston, 1978.

BEHAR, P. A.; TORREZAN, C. A. W. Parâmetros para a construção para materiais educacionais digitais do ponto de vista do design pedagógico. In BEHAR, Patricia Alejandra (Org.). Modelos pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 01 de abril de 2020. Brasília, 2020. Disponível em http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 13 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

DALLACOSTA, A.; TAROUCO, L. M. R.; DUTRA, R. L. S. A Utilização da Indexação de Vídeos com MPEG-7 e sua Aplicação na Educação. RENOTE. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 2, p. 1-10, 2004. Disponível em: <http://www.cinted.ufrgs.br/ciclo3/af/35-autilizacao.pdf>. Acesso em: 01 fev. 2022.

FERREIRA, M. et al. Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, 2020.

JESUS, A. J.; CHAVES, L. C.; SANTOS, R. R. Produção de vídeos educativos como forma de melhorar o ensino de Física. Revista Expressão Científica (REC), v. 4, n. 3, p. 77-83, 2019.

KAIESKI, N.; GRINGS, J. A.; FETTER, S. A. Um estudo sobre as possibilidades pedagógicas de utilização do WhatsApp. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, V. 13 Nº 2, dezembro, 2015.

MORÁN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, [S. l.], n. 2, p. 27-35, 1995. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v0i2p27-35. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36131. Acesso em: 1 out. 2022.

MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Instituto de Física- UFRGS, 2010.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2006. 186p.

SANTOS, P.; KLOSS, S. A criança e a mídia: a importância do uso do vídeo em escolas de Joaçaba. Unoesc & ciência, v.1, n.2, p. 103-110. 2010.

SHINSATO, C. H. G., ALVES, C. F., BARRETO, G., DE ARRUDA MOREIRA, G., CARDOSO, J. C., VICCARO, J. R., ... & MAIA, L. C. (2021). RPteca: acervo de vídeos para o ensino de Física. Revista Cactácea–Educação, Filosofia, 1(02).

SOUZA, J. L. de A.; ARAÚJO, D. C. de; PAULA, D. A. de. Mídia social WhatsApp: uma análise sobre as interações sociais. Revista Alterjor, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 131-165, 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/aj11-a05. Acesso em: 20 nov. 2021.

Published

2022-12-26

How to Cite

Dornel, A. de P., Verneck, G. A., Graça, T. S., Buffon, L. O., Piumbini, C. K., & Trabach, A. R. da S. (2022). Teaching Optics at Pibid: an approach with the use of videos during the covid-19 pandemic. Revista De Iniciação à Docência, 7(2), 75-92. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.11040