Understandings about supervised internship in the initial training of chemistry teachers: literature narrative review
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.11303Keywords:
Internship, Teacher Training, Degree in Chemistry, Teaching PracticeAbstract
This article presents the results obtained through a literature search carried out in the Google Scholar and SciELO. The search was carried out using the terms: “supervised internship” or “initial training” or “teacher” and “teaching of chemistry” and “teacher training” and “teaching”. For the analysis, a narrative review of the literature was carried out, to cover relevant studies on the subject and to understand which challenges can interfere in the adequate training of Chemistry teachers, as well as which approaches can be used to improve the pedagogical training process . In addition, it was possible to observe that many of the insecurities of the students of the degree in Chemistry are related to the teaching of science in school, since it is not an area of their domain. It can also be highlighted the way in which the Supervised Internships are conducted, based on observation and with little practice , which can make training difficult. In this way, the study contributes to provoking new reflections and dialogues on how Internships in Chemistry can be conducted, provoking adequate initial training, through significant teaching practice, making students protagonists of the learning process and training professionals to work in teaching chemistry.
Downloads
References
ALLSOPP, David H; DEMARIE, Darlene; MCHATTON; DOON Patricia Alvarez. Elizabeth. Bridging the Gap between Theory and Practice: Connecting Courses with Field Experiences. Teacher Education Quarterly, v. 33, n. 1, p. 19-35, 2006. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/23478732. Acesso em: 11 jun. 2022.
ALMEIDA, Márcia Gonçalves. Formação docente: o olhar docente e discente nas atividades de estágio supervisionado do curso de licenciatura em química da Universidade Federal de Rondônia. 2021. 110f. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação Mestrado Acadêmico em Educação. Fundação Universidade Federal de Rondônia, 2021. Disponível em: https://www.ri.unir.br/jspui/handle/123456789/3133. Acesso em: 01 jun. 2022.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução n. 2 de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/mais-educacao/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/21028-resolucoes-do-conselho-pleno-2015#:~:text=Resolu%C3%A7%C3%A3o%20CNE%2FCP%20n%C2%BA%202,e%20para%20a%20forma%C3%A7%C3%A3o%20continuada. Acesso em: 01 jun. 2022.
CORDEIRO, Alexander Magno; OLIVEIRA, Glória Maria de; RENTERÍA, Juan Miguel; GUIMARÃES, Carlos Alberto. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, v. 34, p. 428-431, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012. Acesso em: 19 jun. 2022.
CRUZ, Andreza de Faria Alves; SANTOS, Mateus José dos; SOUZA, Vinícius Catão de Assis. Vivências no Estágio Supervisionado de Formação Pedagógica em Química realizado remotamente durante a pandemia da covid-19. Conexão ComCiência, v. 1.n. 3, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/5316. Acesso em: 13 jun. 2022.
FERNANDEZ, Carmen. Formação de professores de Química no Brasil e no mundo. Estudos Avançados, v. 32, p. 205-224, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0015. Acesso em: 30 jun. 2022.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da arte”. Educação & Sociedade, v.23, n.79, p.257-272, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 jun. 2022.
GONÇALVES, Fábio Peres; MARQUES, Carlos Alberto. A circulação inter e intracoletiva de conhecimento acerca das atividades experimentais no desenvolvimento profissional e na docência de formadores de professores de química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 2, p. 467-488, 2012. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/199. Acesso em: 23 ago. 2022.
GUIMARÃES, Thiago Santos; MASSENA, Elisa Prestes. Construção de cenários integradores em uma comunidade de prática no contexto do estágio supervisionado em Química. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320210049. Acesso em: 15 mai. 2022.
JESUS, Hebert Heitor Silva; TOLOSA, Francisco Everdosa; FERNANDES, Adriano Caldeira. Reflexões e contribuições do estágio supervisionado no curso de licenciatura em química da UFPA. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, p. 755-773, 2020. Diposnível em: https://dev.setec.ufmt.br/ojs3x/index.php/reamec/article/view/10401. Acesso em: 21 mai. 2022.
LEITE, Eliana Alves Pereira; RIBEIRO, Emerson da Silva; LEITE, Kécio Gonçalves; ULIANA, Marcia Rosa. Alguns desafios e demandas da formação inicial de professores na contemporaneidade. Educação & Sociedade, v. 39, p. 721-737, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302018183273 Acesso em: 01 jun. 2022.
LIMA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e Docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017. 310p.
LOPES, Jayane Mara Rosendo; SILVA, Francisca Feitosa; DE MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso. Desafios dos estagiários em Educação Física na elaboração do plano de ensino e de aula. Revista Triângulo, v. 13, n. 3, p. 59-71, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.18554/rt.v13i3.5059. Acesso em: 27 jun. 2022.
LOPES, Jordana Maria; FREIRE, Leila Inês Follmann. Possibilidade de um coletivo de pensamento no estágio de licenciatura em química. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 2021. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/15472. Acesso em: 12 ago. 2022.
LUZ, Angélica Ramos Da; BEGO, Amadeu Moura. Caminhos para a reestruturação da supervisão de estágios curriculares: proposição de um modelo teórico-prático para fundamentar a atuação de professores supervisores de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 24, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/ZWCLbR4rLtX9vxjQQGSv7KM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 jun. 2022.
NUNES, Jhonatas Da Silva; DE PAULA, Charlene Barbosa; SANGIOGO, Fábio André. O estágio supervisionado iii: relato de um licenciando em química no contexto do ensino remoto. Encontro sobre Investigação na Escola, v. 17, n. 1, 2021. Disponível em: https://portaleventos.uffs.edu.br/index.php/EIE/article/view/15683. Acesso em: 10 jun. 2022
OLIVEIRA, Lueny Amorim; NASCIMENTO, Antonia Gomes. A importância do estágio supervisionado na formação dos acadêmicos do curso de licenciatura em química do IFMA campus Zé doca. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 5, p. 3981-3994, 2019. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/1573/1452. Acesso em: 30 jun. 2022.
ROTTA, Jeane Cristina Gomes; SOUZA, Rafaela França. A formação reflexiva do professor de ciências naturais e o estágio supervisionado. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 2, p. 509-521, 2018. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_2_12_ex1190.pdf. Acesso em: 04 jun. 2022.
SANTOS, Elaine Maria; SILVA, Walisson Isidoro; MENDES, Alano Alves. Ensino Remoto e o Estágio Curricular em Língua Inglesa: Relatos de Caso do CESAD-UFS. EDUCTE: Revista Científica do Instituto Federal de Alagoas, v. 11, n. 1, p. 1303-1319, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifal.edu.br/educte/article/view/1625. Acesso em 01 ago. 2022.
SANTOS, Rosilene Oliveira; KIOURANIS, Neide Maria Michellan. Estágio Supervisionado como um momento privilegiado na Formação Inicial do professor de Química: um relato de experiência. Revista Valore, v. 3, p. 85-95, 2018. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/138/131. Acesso em: 13 jun. 2022.
SANTOS, Valdelina Bezerra; MUNIZ, Simara de Sousa; SILVA, Denyse Mota. A importância do estágio supervisionado na formação inicial docente: relato de experiência. Facit Business and Technology Journal, v. 1, n. 13, 2020. Disponível em: http://revistas.faculdadefacit.edu.br/index.php/JNT/article/view/488/394. Acesso em 01 jun. 2022.
SILVA, Daiany dos Santos. Estágio Supervisionado: diálogo entre o processo de formação inicial e atuação profissional de alunos egressos do curso de Licenciatura em Química do CEUNES. (Monografia), Universidade Federal do Espírito Santo – Ufes. São Mateus, 2021. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br/files/field/anexo/estagio_supervisionado_dialogo_entre_o_processo_de_formacao_inicial_e_atuacao_profissional_de_alunos_egressos_do_curso_de_licenciatura_em_quimica_do_ceunes_daian.pdf. Acesso em: 14 mai. 2022.
SILVA, Marilda da. Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes práticos. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. 114 p. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788598605975. Acesso em: 01 jun. 2022.
SILVA, Viviane Maciel; ROCHA, Maira Ferreira; Paula Del-Ponte. The supervised stages and their reflections in the initial training in chemistry degree. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, v. 12, n. 2, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14571/brajets.v12.n2.205-212. Acesso em: 12 mai. 2022.
SILVA, Wanderson Diogo Andrade da; FREITAS, Bruno Miranda; CARNEIRO, Claudia Christina Bravo e Sá; COSTA, Elisangela André da Silva. Formação inicial docente e estágio curricular supervisionado na Licenciatura em Química: percepções e experiências de alunos concluintes. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 9,n. 3, p. e21071-e21071, 2021. Disponível em: 10.26571/reamec.v9i3.12034. Acesso em: 25 mai. 2022.
SOUZA, Andriele Coraiola de; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias; ASSAI, Natany Dayani de Souza. Percepções de licenciandos em Química a respeito do planejamento e execução de aulas experimentais no contexto do estágio supervisionado. Ciência & Educação (Bauru), v. 28, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320220020. Acesso em: 21 mai. 2022.
VASCONCELLOS-SILVA, Paulo; ARAUJO-JORGE, Tania. Análise de conteúdo por meio de nuvem de palavras de postagens em comunidades virtuais: novas perspectivas e resultados preliminares. CIAIQ2019, v. 2, p. 41-48, 2019. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/CIAIQ2019/article/view/2002. Acesso em: 04 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.