The Pibid and Teacher Training in Spanish: investigating a practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.11436

Keywords:

Initial training, Spanish, School, Interculturality

Abstract

This article presents the results of the research entitled The Pibid and Teacher Training in Spanish: investigating a practice. The general objective of the research is to know the processes of initial teacher training of Pibid Letras-Espanhol participants triggered by their performance in the Program. Among the main specific objectives were: to investigate the influence of each Pibid activity – observation and conduction of classes, extra-class activities and studies/meetings – on teacher training; and to understand the historical-social processes that permeate the teaching activity beyond the issues observed on the surface of the classroom. To achieve these objectives, a content analysis of the memory diary of the students and questionnaires applied to school professionals was conducted. It was identified, finally, that the Pibid’s influence proved to be relevant, above all, in the improvement of the scholars pedagogical practice with the development of the following learning processes in the initial formation: reflection, confirmation or refutation of hypotheses, exercise of applying theory to practice, exercise of critical perception of reality, and dialogue with other students and with the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joziane Ferraz de Assis, Universidade Federal de Viçosa

Professora de Língua Espanhola do curso de Letras e do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Viçosa. Doutora em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia. Coordenadora de área do Pibid Espanhol da UFV. E-mail: joziane.assis@ufv.br

Ana Claudia Mello da Silva, Universidade Federal de Viçosa

Graduada em Letras Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela UFV. E-mail: ana.c.mello@ufv.br

Beatriz Kyanne Pereira de Lima, Universidade Federal de Viçosa

Graduanda em Letras Português-Espanhol na UFV. E-mail: beatriz.kyanne@ufv.br

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1979. 229p.

CRUZ, Decio Torres. O ensino de língua estrangeira como meio de transformação social. In: MOTA, K.; SCHERYERL, D. (Org.) Espaços linguísticos. Resistências e expansões. Salvador: EDUFBA, 2006. p. 25-56.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 3. ed. São Paulo/SP: Paz e Terra, 1997. 165 p.

GARCÍA MARTÍNEZ, Alfonso et al. La interculturalidad. Desafío para la educación. Madrid/Espanha: Dykinson, 2007. 236p.

MATOS, Dóris. O professor de espanhol como agente intercultural e as articulações necessárias na elaboração de materiais didáticos. In: MATOS, Dóris; PARAQUETT, Marcia (Orgs). Interculturalidade e identidades: formação de professores de espanhol. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 17-33.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 13-44.

NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa. São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out-dez. 2017. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/4843. Acesso em: 6 fev. 2022.

OLIVEIRA, Sandra de; FABRIS, Elí Henn. Práticas de iniciação à docência: o diário de campo como instrumento para pensar a formação de professores. Revista Diálogo em Educação, Curitiba, v. 17, ed. 52, p. 639-660, abr. jun 2017.

PARAQUETT, Marcia. Questões imprescindíveis à formação de professores interculturais latino-americanos: o lugar da cultura de tradição oral e afrodescendente. In: MATOS, Dóris.; PARAQUETT, Marcia (Org.) Interculturalidades: formação e professores de espanhol. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 73-99.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica. Linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003, 143 p.

SILVA, João Paulo S.; SILVA, Francisco Klébio M.; PINHEIRO, Danilo A.; ALMEIDA, Érica Antônia D. A. A desmotivação escolar sob o ponto de vista da sociologia. In: Encontro de Iniciação à docência da UEPB, 5., 2015, Campina Grande. Anais eletrônicos... Campina Grande: Realize, 2015. Disponível em: < http://www.editorarealize.com.br/revistas/eniduepb/resumo.php?idtrabalho=442> Acesso em: 14 abr. 2020.

Published

2022-12-26

How to Cite

Assis, J. F. de, Silva, A. C. M. da ., & Lima, B. K. P. de. (2022). The Pibid and Teacher Training in Spanish: investigating a practice. Revista De Iniciação à Docência, 7(2), 208-225. https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i2.11436