Learning Scripts as a genre to create materials for teaching and learning the English language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11569

Keywords:

Didactic Materials, Learning Itinerary, Foreign language teaching and learning

Abstract

The present study aims to discuss possibilities for the elaboration of didactic materials by presenting the genre learning itinerary and an analysis of a learning itinerary based on the theoretical contributions on the topic (PAIVA, 2014; RAJAGOPALAN, 2012; SCHEYERL, 2012, among others). Thus, based on a documentary qualitative research, we present the analysis of a learning script developed by educators from public and private education systems, based on theories for language teaching, production and analysis of teaching materials. The results show that the learning itinerary has fundamental characteristics for didactic materials, such as: reusability, contextualization, personalization, collaborative construction, hypertextuality and teacher autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Ketlem Paula do Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia

Mestranda do Programa de Pós-Gradiação em Letras: Linguagem e Identidade da Universidade Federal do Acre (Ufac) e Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO).

Tamara Afonso dos Santos, Universidade Federal de Rondônia

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagem e Identidade da Universidade Federal do Acre (Ufac) e Docente da Universidade Federal de Rondônia (Unir)

Luiz Eduardo Guedes, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Acre

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagem e Identidade da Universidade Federal do Acre (Ufac) e Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre (IFAC).

Sonaira de Araújo Moura, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Acre

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Educação: Tecnologia Educativa da Universidade do Minho (UMINHO) e Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre (IFAC), sonaira.moura@ifac.edu.br 

References

ARAUJO, Jessica Martins; FERREIRA, Aparecida de Jesus. Identidades sociais de gênero em livros didáticos de língua inglesa sob um viés do Inglês como Língua Franca. Brazilian English Language Teaching Journal, Porto Alegre, v. 9, n.1, p. 74-90, 2018.

CARNEIRO, Tiago da Fonseca; CONCEIÇÃO, Luiz E. Guedes; NASCIMENTO, Diana K. Paula de; SANTOS, Tamara Afonso; SILVA, Gigliane Silva. Roteiro de Aprendizagem. Rio Branco: UFAC, 2021.

FARIAS, Marcella Sarah Filgueiras de. Design thinking na elaboração de um produto educacional: roteiro de aprendizagem - estruturação e orientações. 2019. 157 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, 2019.

FERNANDES, Woquiton Lima; ANDRADE, Jaqueline B. Ferraz. O material didático na educação à distância e sua dimensão cognitiva: do recurso ao discurso. In: LACERDA, Gilberto Santos, ANDRADE, Jaqueline B. Ferraz de (Org.). Virtualizando a Escola – Migrações docentes rumo à sala de aula virtual. Brasília: LiberLivro, 2010.

LEFFA, Vilson J. Produção de Materiais para o Ensino de Línguas na Perspectiva do Design Crítico. In: TAKAKI, Nara Hiroko; MONTE MOR, Walkyria (Org.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas: Pontes Editores, p. 243-265, 2017.

LIMA, Diógines Cândido. Construção de crenças sobre materiais didáticos em narrativas de aprendizagem e a formação do professor de língua estrangeira. In: SCHEYERL, Denise; SIQUEIRA, Sávio (Org.). Materiais Didáticos para o Ensino de Línguas na Contemporaneidade: Contestações e Proposições. Salvador: EDUFBA, p. 139-166, 2012.

PAIVA, Vera L. M. de Oliveira. Os desafios na produção de materiais didáticos para o ensino de línguas no ensino básico. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v.8, n. 10.1, p. 344-357, 2014.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. O papel eminentemente político dos materiais didáticos de inglês como língua estrangeira. In: SCHEYERL, Denise; SIQUEIRA, Sávio (Org.). Materiais Didáticos para o Ensino de Línguas na Contemporaneidade: Contestações e Proposições. Salvador: EDUFBA, p. 57-82, 2012.

RIBEIRO, Ana Elisa. Educação e tecnologias digitais na pandemia: ciclos da precariedade. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 1, p. 01-16, 2021.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de.; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. Ano I, n. 1, p. 1-15, 2009.

SCHEYERL, Denise. Práticas ideológicas na elaboração de materiais didáticos para a educação linguística. In: SCHEYERL, Denise; SIQUEIRA, Sávio (Org.). Materiais Didáticos para o Ensino de Línguas na Contemporaneidade: Contestações e Proposições. Salvador: EDUFBA, p. 37-56, 2012.

SILVESTRE; Viviane P. Viana; SILVA, Michael D. Rodrigues da; SABOTA, Barbra. Materiais Didáticos de Língua Estrangeira Sob o Viés das Perspectivas Críticas na Educação Linguística: um Estudo pela Ótica dos Três Mundos. Línguas e Letras: Edunioeste, v. 20, n. 46, 2019.

SIMÕES, Darcilia; GARCÍA, Flavio. A pesquisa científica como linguagem e práxis. Rio de Janeiro: Publicações Dialogarts, 2014.

VILAÇA, Márcio L. Corrêa. O material didático no ensino de língua estrangeira: definições, modalidades e papéis. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades. Unigranrio: Duque de Caxias, v. 7, n. 30, p. 1-14, 2009.

Published

2023-04-10

How to Cite

Nascimento, D. K. P. do, Santos, T. A. dos, Guedes, L. E., & Moura, S. de A. (2023). Learning Scripts as a genre to create materials for teaching and learning the English language. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e11569, 1-15. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11569