School management: strategies used by residents in the remote context
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11641Keywords:
Initial Teacher Training, School Regency, Didactic StrategiesAbstract
This article presents partial results of the research project entitled "Pedagogical Residency Program (PRP): aspects of the residents' training path". in Sciences, Mathematics and Languages at the Federal University of Pará. For this text, we seek to identify didactic strategies used by residents in the regencies that occurred in remote teaching, taking as reference the conceptual and procedural contents of Zabala (1998). descriptive-interpretive character, with a qualitative approach, which is based, as a data constitution technique, on document analysis, taking as reference the records made in the logbook during the observation of classes. a fundamental foundation in the educational process of the licensee for uniting theory with practice, in order to contribute to initial training as an educator. In addition, it was possible to identify that residents used the resources they mastered to streamline online classes, as well as contemplated, in the slides used, conceptual and procedural contents of the objects of knowledge worked on.
Downloads
References
BRASIL/CAPES. Programa Residência Pedagógica, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: abril de 2021.
FERREIRA, Pamela Cristina Conde; SIQUEIRA, Miriam Carla da Silva. Residência pedagógica: um instrumento enriquecedor no processo de formação docente. Revista práticas de linguagem, v. 10, n. 1, 2020.
FREITAS, Mônica Cavalcante de; et al. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectiva, v. 1, n. 2, p 1-12, 2020.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.
GONÇALVES, Sheila Maria Santos et al. Relato sobre o Programa de Residência Pedagógica: um olhar sobre a Formação Docente. Id on Line Rev. Mult. Psic, v.13, n. 48 p. 670-683, Dezembro/2019.
LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. O lugar das práticas pedagógicas na formação inicial de professores. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
LIMA, Mariely Layane Almeida de; MARQUES, Valéria Risuenho. Programa Residência Pedagógica: um olhar para o percurso formativo de residentes. Instrumento: Rev. Est. e Pesq. em Educação, Juiz de Fora, v. 23, n. 3, edição especial, p. 452-471, set./dez. 2021.
MARQUES, Amanda Cristina Teagno Lopes; PIMENTA, Selma Garrido. É possível formar professores sem os saberes da Pedagogia? uma reflexão sobre docência e saberes. Revista Metalinguagens. n. 3, mai. 2015, p. 135-156.
MIRANDA, Benozil Ferreira; MARQUES, Valéria Risuenho. Aspectos do percurso formativo de residentes do curso de licenciatura integrada. Brazilian Electronic Journal of Mathematics, v.3 - n.5, jan/jun, 2022. ISSN: 2675-1313
NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Revista Educação e Realidade. v. 44, n. 3, 2019.
NÓVOA, António (Org). A Formação de Professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Org). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote. 1995. p.15-34.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996.
PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2002. (Coleção Saberes da Docência).
SCHÖN, Donald. Como um ensino prático reflexivo pode conectar os mundos da Universidade da prática. In: SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, Katia Augusta Curado Pinheiro da; CRUZ, Shirleide Pereira. A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento: diálogos em educação, E-ISSN 2316-3100, v. 27, n. 2, p. 227-247, mai./ago., 2018.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação de professores. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimento universitário: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. n. 13, jan./fev./mar./abr. 2000. Disponível em: http://www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em: junho de 2021.
ZABALA, Antoni. A função social do ensino e a concepção sobre os processos de aprendizagem: instrumentos de análise. In: ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.