The use of didactic-pedagogic games in science teaching as a teaching and learning method at EMEF Brigadeiro Haroldo Coimbra Veloso in Itaituba-PA
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11643Keywords:
Didactic games, Student, Teacher, Teaching and learningAbstract
Teaching Science involves a series of scientific terms that often lead to difficulty during the process of assimilation and apprehension of contents by the student, requiring the teacher to seek ways to make classes more attractive and understandable, using various pedagogical tools, among them are didactic-pedagogical games. This is because didactic games can achieve different purposes, linked to cognitive functions, processes related to the development of intelligence and personality, which are at the base of knowledge construction. This article aimed to develop and apply a didactic resource that helps students with difficulty in understanding some contents of the discipline of science. The paths covered by the research were basic research with a qualitative approach, as for technical procedures, field research was used with a bibliographical survey. It is considered that this research contributed to the understanding and importance of games for the student's teaching and learning process, and especially in the teaching of science.
Downloads
References
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães de. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, 2013. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/349. Acesso em: 10 maio 2021.
BARROS, Márcia Graminho Fonseca Baz; MIRANDA, Jean Carlos; COSTA, Rosa Cristina. Uso de jogos didáticos no processo ensino-aprendizagem. Revista Pública, Rio de Janeiro, v. 19, n. 23, p. 1-3, 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/23/uso-de-jogos-didáticos-no-processo-ensino-aprendiagem. Acesso em: 10 maio 2021.
BRASIL, Secretaria de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental, Ciências Naturais. 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 17 dez. 2021.
CUNHA, Nylse Helena da Silva. Brinquedo, desafio e descoberta. Rio de Janeiro: FAE. 1988.
DINIZ, Célia Regina; SILVA, Iolanda Barbosa da. Metodologia científica: o método dialético e suas possibilidades reflexivas. Campina Grande/Natal: UEPB/UFRN-EDUEP, 2008.
GONZAGA, Glaucia Ribeiro; MIRANDA, Jean Carlos; FERREIRA, Matheus Lopes; COSTA, Rosa Cristina; FREITAS, Caroline Coutinho Carneiro; FARIA, Ana Carla de Oliveira. Jogos didáticos para o ensino de ciências. Revista Pública, Rio de Janeiro, v. 17, n. 7, p. 1-7, 2017. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/17/7/jogos-didticos-para-o-ensino-de-cincias. Acesso em: 12 abr. 2021.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). Jogo, brinquedo, brincadeiras e a educação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 15-48.
LA ROSA, Jorge (org.). Psicologia e educação: o significado do aprender. 9. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4. ed. São Paulo: Hucitec; Abrasco, 1996.
MIRANDA, Simão. No Fascínio do jogo, a alegria de aprender. Ciência Hoje, v. 28, n. 168, jan./fev. 2001, p. 64-65. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2989/2688. Acesso em: 12 abr. 2021.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Foca Fotos, v.3, p. 15-33, 2015. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4941832/mod_resource/content/1/Artigo-Moran.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 1-25.
NORONHA, Vane. Trabalho pesquisa qualitativa. [S.I.: s.n.] [entre 2001 e 2010]. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/16066010/Trabalho-Pesquisa-qualitativa. Acesso em: 20 jul. 2021.
OLIVEIRA, Mariana Resende de. A educação virando jogo: análise do uso de materiais didáticos e lúdicos na formação de professores de ciências biológicas. 2013. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão Sergipe – SE. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5188. Acesso em: 10 dez. 2021.
PINTO, Leandro Trindade. O Uso dos jogos didáticos no ensino de ciências no primeiro segmento do ensino fundamental da rede municipal pública de Duque de Caxias. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Rio de Janeiro. Nilópolis, RJ, 2009.
REBERVEL, Olga. Jogos teatrais nas escolas. São Paulo: Scipione 1996.
VIGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Penso, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.