Pibid and its contributions to english language teaching: application of ludic activities associated with the culture of peace, solidarity and social justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11728

Keywords:

Teaching, Playfulness, English Language teaching, Experience report, Society

Abstract

This article aims to evidence the relevance of Pibid, Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation, in teacher training, as well as the role of education in building a more just and supportive society. This is an experience report about two workshops with playful activities developed by Pibid scholarship holders, in a public school in Viçosa, Minas Gerais. The theoretical contributions used to support the discussions related to the teaching of the English language, the role of the school in society and the importance of playful methodologies were Baladeli (2016), Barcelos (2011), Davis et al (2013), Dupret (2002), Estêvão (2016), Garcia (2018), Marzari (2020), Miccoli (2016), Rocha (2015), Santos (2019) and Tavares and Barreiro (2017). Through this report, reflections will be presented on the teacher's need to know how to construct their didactics to promote a critical education that go towards social justice. In addition, will be shared experiences that show that the use of playfulness in English classes can achieve a much more effective teaching, since this distances itself from traditional teaching, which is considered boring and discouraging by many students.

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Author Biographies

Lívia de Sousa Lima Ramos, Universidade Federal de Viçosa

Formanda em Letras Português/Inglês na Universidade Federal de Viçosa. Foi bolsista, pela CAPES, de Iniciação à docência no Pibid de Língua Inglesa da UFV na edição de 2018.

Stefany dos Reis Oliveira, Universidade Federal de Viçosa

Estudante de graduação em Letras na Universidade Federal de Viçosa. Foi bolsista de Iniciação à docência no Pibid/UFV nas disciplinas de língua inglesa e língua portuguesa nas edições de 2018 e 2020. E-mail: stefany.oliveira@ufv.br

Gabriela da Silva Pires, Universidade Federal de Viçosa

Professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa. Atua nas áreas de Linguística, Sintaxe, Estágio, Ensino de Língua Materna, Gramática das Construções. É Coordenadora de Área de Língua Portuguesa no Pibid/UFV/2022.

References

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Published

2023-06-26

How to Cite

Ramos, L. . de S. L., Oliveira, S. dos R., & Pires, G. da S. (2023). Pibid and its contributions to english language teaching: application of ludic activities associated with the culture of peace, solidarity and social justice. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e11728, 1-17. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11728

Issue

Section

Dossiê: Cultura de paz