School advisor: challenges and resolutions of resolving conflicts in the school environment
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11731Keywords:
Educational advisor, Advisor's role, Conflict mediationAbstract
The present core regarding the role of the Educational Advisor through the school scope, the true role of the Advisor its history, professional ethics and its role, in short, will show a little of the work that if developed with clarity and seriousness will have a satisfactory result in the end of the year. To carry out this, we opted for a bibliographical review focusing on the theme. The same is justified in view of the reality and the need to have an educational advisor in schools, where he performs several important functions. This establishes the objective of publicizing the importance of the role of the Educational Advisor within the school, providing opportunities for everyone to benefit from work that is extremely necessary today. The work of an educational advisor is of great importance, complexity and responsibility and, for it to be carried out satisfactorily, a lot is required of this professional, not only in terms of training, constant updating and personality characteristics, but also of ethical behavior.
Downloads
References
ABELIN, L. T. Orientação Educacional: novas dimensões para pais e professores. Petrópolis: Vozes, 1989.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC/SEF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei 5.692/71 de 11 de agosto de 1971. Brasília: MEC/SEF, 1971.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei 4.024/61 de 20 de dezembro de 1961. Brasília: MEC/SEF, 1971.
BRASIL. Conselho Federal de Educação – CFE - Parecer 292/69 de 11 de abril de 1969. Brasília, 1969.
BRASIL. Conselho Federal de Educação – CFE - Parecer 632/69 de 30 de setembro de 1969. Brasília, 1969.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei 5.564/68 de 21 de dezembro de 1968. Brasília: MEC/SEF, 1968.
BRASIL. Conselho Federal de Educação – CFE - Decreto lei nº 17.698 de 26 de dezembro de 1947. Brasília, 1947.
PIMENTA, Selma Garrido. O Pedagogo na Escola Pública. São Paulo: Loyola, 1991.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIANCAGLIA, Lia Renata Angeline; PENTEADO, Wilma Millan Alves. Orientação Educacional na Prática: Princípios, técnicas e instrumentos. 5. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2009.
GRINSPUN, Mirian. A Orientação educacional - Conflito de paradigmas e alternativas para a escola. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.
GRINSPUN, Mírian P. S. Zippin (Org.). A Prática dos Orientadores Educacionais. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
IAVELBERG, Catarina. Orientação educacional potencializa a formação docente. Gestão escolar – Revista Nova Escola, 14. ed. Junho/Julho. Título original: Cumplicidade formativa. Disponível em:<http://revistaescola.abril.com.br/gestaoescolar/orientacao-educacionalpotencializa-formacao-docente-636831.shtml>. Acesso em: 05 de Setembro de 2022.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. O desafio das diferenças nas escolas. 4ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MARTINS, José do Prado. Princípios e métodos da orientação educacional. 2 ed. São Paulo; Atlas, 1984.
MIRA, Ane Patrícia Viana José de. Princípios para a gestão escolar humanizadora a partir da perspectiva do Humanismo em Paulo Freire. (Dissertação de Mestrado). 140 f. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade La Salle. UNILASALLE. Canoas (RS), 2017.
LÜCK, Heloísa. Ação integrada: Administração, supervisão e orientação educacional. 27. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
PASCOAL, Miriam. O Orientador Educacional no Brasil: uma discussão crítica. Poíesis, Catalão, GO, v.3, n. 3 e 4, p. 114-125, 2005/2006.
PASCOAL, Miriam; HONORATO, Eliane Costa; ALBUQUERQUE, Fabiana Aparecida de. O Orientador Educacional no Brasil. Educ. rev. n.47, Belo Horizonte, Jun. 2008.
PIMENTA, Selma Garrido. O Pedagogo na Escola Pública. São Paulo: Loyola, 1991.
ROSA, Maria Lúcia Fonseca da. A IMPORTÂNCIA DO TRABALHO DO ORIENTADOR EDUCACIONAL NA GESTÃO ESCOLAR. 2018. 38 f. Monografia (Especialização) - Curso de Especialização em Gestão Educacional, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/14157/TCCE_GE_EaD_2018_ROSA_MARIA.pdf?sequence=4&isAllowed=y. Acesso em: 10 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.