The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11763

Keywords:

Science teaching, Education of Ethnic-Racial Relations, teacher education, epistemology, citizenship

Abstract

This theoretical essay aims to (re)think the science teacher education in the light of epistemological frameworks aligned with the decolonization of thought, as a way of thinking about a different model of science. For this, we conducted a dialogue between the theoretical contributions of Silvia Cusicanqui and Paulo Freire, based on two of their works, Sociologia de la Imagen (2015) and Educação como prática da liberdade (1967). Recognizing that these authors discuss epistemic perspectives engaged with the praxis and reality of their countries, we consider that the dialogue between both can be configured as a conceptual perspective capable of contemplating the Education of Ethnic-Racial Relations both in research and in teaching practice in teaching of sciences. Thus, we defend the composition of a theoretical framework that is committed to social justice, especially in science education, considering the challenges and potential present in the Brazilian and Latin American ethnic-racial context.

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Author Biographies

Iago Vilaça de Carvalho, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Educação em Ciências e Saúde - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brasil. Doutorado em andamento em Educação em Ciências e Saúde  - Universidade Federal do Rio de Janeiro-Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde (UFRJ/NUTES) . Rio de Janeiro, RJ - Brasil.

Fernanda Antunes Gomes da Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Letras Vernáculas - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brasil.  Professora Adjunta - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Macaé, RJ - Brasil. Professora Colaboradora do Programa de Pós - Graduação em Educação em Ciências e Saúde - Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde (NUTES) . Rio de Janeiro, RJ - Brasil.

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Published

2023-06-26

How to Cite

Carvalho, I. V. de, & Costa, F. A. G. da. (2023). The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e11763, 1-15. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11763

Issue

Section

Dossiê: Cultura de paz