Teaching Astrobiology as an Interdisciplinary Alternative Based on the Use of DICTs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11973

Keywords:

Scientific literacy, Science teaching, Digital information and communication technologies

Abstract

This article describes the development and application of a Junior Scientific Initiation project called "Astrobiology: a universe of possibilities", which addresses, in an interdisciplinary way, contents related to Astrobiology for 1st year high school classes in a public school. of the state network, located in the city of Feira de Santana, Bahia. This project resulted from the intervention actions of the scholarship holders of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching, within the scope of the Biology subproject of the State University of Feira de Santana. From it, strategies were developed to facilitate and motivate learning about Natural Sciences, using Digital Information and Communication Technologies (DICTs) in their favor, contributing to scientific literacy and digital literacy. Thus, the objective was to familiarize the participating students with Astrobiology topics, presenting new perspectives on Science as an accessible factor in their daily lives. It was observed that most students positively evaluated the topics addressed and the performance of the scholarship holders in the mediation of activities, noting the potential of inserting DICTs in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Gustavo Lima Cordeiro, State University of Feira de Santana

Graduating in the Licentiate Course in Biological Sciences at the State University of Feira de Santana - BA.

Larissa Santos Serra, State University of Feira de Santana

Graduating in the Licentiate Course in Biological Sciences at the State University of Feira de Santana - BA.

Rafael Ramos Longuinhos, State University of Feira de Santana

Guiding Professor: Master in Astronomy Teaching, State University of Feira de Santana - BA.

Simone Souza de Oliveira, State University of Feira de Santana

PhD by the Course of Biotechnology in Health and Investigative Medicine at the Gonçalo Moniz Research Center - BA.

References

ARGÜELLO, C. A. A ciência popular. In: MASSARANI, L.; MOREIRA, I. C.; BRITO, F. (org.). Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência – Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro – Fórum de Ciência e Cultura, 2002. p. 205 - 206. Disponível em: https://www.museudavida.fiocruz.br/images/Publicacoes_Educacao/PDFs/cienciaepublico.pdf. Acesso em: 18 jul. 2022.

ATHAYDE, S. A. Processo educacional no ensino de Ciências e Biologia na perspectiva da Astrobiologia. 2015. 60 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Astronomia) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2015. Disponível em: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/245. Acesso em: 18 jul. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 fev. 2022.

BRASIL, G. S. et al. Astrobiologia e vida extraterrestre: transformando cosmovisões no ensino médio. In: III CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Natal/RN, 2016. Anais do III Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/20371. Acesso em: 12 abr. 2023.

CAMARGOS JÚNIOR, A. P. Formação docente e uso de TDICS na educação básica. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 7, p. 9697-9704, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv5n7-147. Acesso em: 24 jul. 2022.

CASTRO, F. Escassez de laboratórios de ciências nas escolas brasileiras limita interesse dos alunos pela física. Revista Educação. 2017. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2017/05/08/escassez-de-laboratorios-de-ciencias-nas-escolas-brasileiras-limita-interesse-dos-alunos-pela-fisica/. Acesso em: 18 jul. 2022.

COSTA, F. S. M. Uma jornada pela vida no cosmos: relato de experiência de ensino de astrobiologia na escola. Cadernos de Astronomia, v. 2, n. 2, p. 142-152, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47456/Cad.Astro.v2n2.34052 Acesso em: 12 abr. 2023.

GALANTE, D. et al. Astrobiologia: uma ciência emergente. Núcleo de Pesquisa em Astrobiologia. São Paulo: Tikinet, edição: IAG/USP, 2016. Disponível em: https://www.iag.usp.br/astronomia/sites/default/files/astrobiologia.pdf Acesso em: 18 jul. 2022.

LONGUINHOS, R. R. Divulgação científica em astrobiologia por meio de exposição como promotora do ensino interdisciplinar entre biologia, física e química. 2020. 167 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Astronomia) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2020. Disponível em: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1304 Acesso em: 18 jul. 2022.

MOURA, A. P. A. et al. Práticas pedagógicas aplicadas à luz da teoria da aprendizagem significativa de David Ausubel. In: V CONGRESSO REGIONAL DE FORMAÇÃO E EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 5., 2018, Espírito Santo. Anais do V Congresso Regional de Formação e Educação a Distância. Espírito Santo: Anais do V Concefor, 2018. Disponível em: https://concefor.cefor.ifes.edu.br/wp-content/uploads/2018/08/4639-7348-2-RV.pdf Acesso em: 14 abr. 2023.

NASA Astrobiology Institute. About NAI. 2018. Disponível em: https://astrobiology.nasa.gov/nai/about/ Acesso em: 12 abr. 2023.

OLIVEIRA, A. D.; ROCHA, D. C.; FRANCISCO, A. C. A ciência cantada: um meio de popularização da ciência e um recurso de aprendizagem no processo educacional. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, 1., Belo Horizonte, 2008. Anais do Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica. Belo Horizonte: Cefet-MG, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/setembro2012/biologia_artigos/musica_ciencias.pdf Acesso em: 18 jul. 2022.

PAULINO-LIMA, I. G.; LAGE, C. A. S. Astrobiologia: definição, aplicações, perspectivas e panorama brasileiro. Boletim da Sociedade Astronômica Brasileira, v. 29, n. 1, 14-21. [S.l.], 2009. Disponível em: https://sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2018/10/Paper2.pdf Acesso em: 18 jul. 2022.

PELIZZARI, A. et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista PEC, v. 2, n. 1, p. 37-42, 2002. Disponível em: https://rfp.sesc.com.br/moodle/pluginfile.php/2423/mod_resource/content/1/Teoria_aprendizagem_significativa.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.

SANTOS, F. N. T.; RODRIGUES, L. A. R. Tecnologias Digitais da Comunicação e Informação: perspectivas e desafios para o ensino. In: XIII CONGRESSO INTERNACIONAL DE TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO, 13., 2015, Pernambuco. Anais do XIII Congresso Internacional de Tecnologia na Educação. Pernambuco: Anais do XIII Congresso Internacional de Tecnologia na Educação, 2015. Disponível em: https://intranet.pe.senac.br/dr/ascom/congresso/anais/2015/arquivos/pdf/comunicacao-oral/TECNOLOGIAS%20DIGITAIS%20DA%20COMUNICA%C3%87%C3%83O%20E%20INFORMA%C3%87%C3%83O%20PERSPECTIVAS%20E%20DESAFIOS%20PARA%20O%20ENSINO.pdf. Acesso em: 24 jul. 2022.

Published

2023-05-30

How to Cite

Cordeiro, L. G. L., Serra, L. S., Longuinhos, R. R., & Oliveira, S. S. de. (2023). Teaching Astrobiology as an Interdisciplinary Alternative Based on the Use of DICTs. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e11973, 1-17. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.11973